Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Mūziklu burvis

Rīgā uzvedīs Endrjū Loida Vēbera mūziklu Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis

Pēdējā laikā Latvijā arvien vairāk uzved pasaulē jau slavu ieguvušus mūziklus, līdzšinējam veikumam šajā nedēļā pievienosies vēl viens — sestdien, 12.aprīlī pirmizrādi piedzīvos sera Endrjū Loida Vēbera un Tima Raisa mūzikls Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis (oriģinālā — Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat), ko uz Dailes teātra skatuves iestudējusi režisore Baņuta Rubesa. Diez vai pats E.L.Vēbers, kas vien pirms dažām nedēļām nosvinēja savu sešdesmito dzimšanas dienu, ieradīsies uz pirmizrādi, taču gan jau viņam būtu interesanti uzzināt, ka Rīgā iestudējumu piedzīvo viņa pirmais mūzikls, kas piedzīvojis publikas atzinību. Lai arī ne pats populārākais no Vēbera muzikālajiem darbiem, ja salīdzina ar Evitas, Kaķu vai Operas spoka panākumiem, taču sižetiski tik pazīstamais un vieglām melodijām caurvītais mūzikls joprojām šķiet interesants gan bērniem, gan viņu vecākiem.

Ar teātri kopš bērnības

Trīspadsmit mūziklu, dziesmu cikla un liturģiskā darba Rekviēma autors Endrjū Vēbers piedzima Londonas Soutkensingtonā 1948.gada 22.martā visnotaļ muzikālā ģimenē — viņa māte Džīna Hermione bija vijolniece un pianiste, tēvs Viljams Loids Vēbers — komponists. Likumsakarīgi, ka arī mazais Endrjū tika virzīts pa mūzikas līniju, gluži tāpat kā viņa jaunākais brālis Džulians Loids Vēbers, kurš kļuva par čellistu. Bērnībā mazais Endrjū neesot varējis izturēt citu muzicēšanu, un, kad māte viņu ņēmusi līdz uz skolu, kur pasniegusi mūzikas stundas, zēns spiedis ciet ausis, kad audzēkņi ķērušies pie instrumentiem. Savu pirmo svītu viņš sarakstīja deviņu gadu vecumā, turklāt arī rakstījis mūziku leļļu teātrim, ko pats uzbūvēja pēc tantes Violas ieteikuma — sapņi piepildījās, un vēlāk, jau brieduma gados Vēbers ir kļuvis par Vestendas teātru ķēdes īpašnieku.

Pirmais Vēbera mūzikls, kas tapa ciešā sadarbībā ar viņa vēlāko tuvo līdzgaitnieku, tekstu autoru Timu Raisu, pirmizrādi nepiedzīvoja līdz 2005.gadam — izrāde The Likes of Us stilistiski līdzinājās Brodvejas četrdesmito un piecdesmito gadu mūzikliem. Taču jaunieši nepadevās, un uzrakstīja vairākas dziesmas, kas tika izdotas kā singli. 1967.gadā Vēbers uzrakstīja dziesmu Eirovīzijai, taču kompozīcija Try It and See panākumus nepiedzīvoja līdz brīdim, kad tika pārstrādāta rokoperai Jēzus Kristus Superzvaigzne (Jesus Christ Superstar) un ļaužu atmiņā joprojām palikusi kā Karaļa Hēroda dziesma (King Herod’s Song).

Uz panākumu viļņa

1968.gadā Vēbers un Raiss piekrita izveidot izrādi, ko bija paredzēts uzvest kādā Londonas zēnu sākumskolā, un tā tapa izrāde Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis. Tā sižetā humoristiski tika pārstāstīts Bībeles sižets par Jāzepu un viņa brāļiem. Īpaša loma stāstā tika atvēlēta Faraonam — Vēbers vienmēr bijis rokenrola leģendas Elvisa fans, un šis tēls tapis, iedvesmojoties no diženā Elvisa (Dailes teātra iestudējumā Faraonu attēlos Artis Robežnieks). Lai arī sākotnēji uzvedums bija paredzēts vien skolas vajadzībām, Vēbera tēvs jutis, ka šim mūziklam ir potenciāls, un otro pirmizrādi Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis piedzīvoja Vestminsterā, iestudējumā piedalījās skolēni no zēnu kora un arī rokgrupa. Izrāde uzreiz piedzīvoja slavinošas atsauksmes, laikraksts London’s Sunday Times to pat nodēvēja par jaunu popmūzikas oratoriju.

Būdami uz radošā gara viļņa, Vēbers un Raiss ķērās pie jaunā darba, kas saviļņoja visu pasauli — 1970.gadā albuma formātā tika izdota rokopera Jesus Christ Superstar, kuras sižets balstīts uz pēdējām dienām Jēzus Kristus dzīvē. Ieraksta versijā Jēzus vokālu iedziedāja slavenais rokmūziķis Jans Gilians, kurš plašāk pazīstams kā grupu Deep Purple un Black Sabbath mūziķis. Amerikas Savienotajās Valstīs šī rokopera nokļuva gandrīz vai kulta statusā, un Vēbers nekautrējās izmantot šos panākumus — prezentējot mūziklu Jāzeps un raibais brīnumsapņu mētelis amerikāņiem, viņš paziņoja, ka šis mūzikls esot ievērojamās rokoperas sīkvels — un arī tam panākumi bija nodrošināti.

Nākamajos gados panākumi sekoja vieni otram, taču neiztika arī bez neveiksmēm. Mūzikls Jeeves uz skatuvēm noturējās vien trīs nedēļas, taču tam sekojošais mūzikls Evita, kas tika veidots pēc Argentīnas diktatora dzīvesbiedres Evas Peronas dzīvesstāsta, kļuva iemīļots vai visā pasaulē, un vairāk kā desmit gadus tika izrādīts Brodvejā. Astoņdesmitajos gados Vēbers uz brīdi atteicās no sadarbības ar Timu Raisu, un radīja mūziklu Cats, izmantojot angļu dzejnieka T.S.Eliota pagājušā gadsimta sākumā tapušo dzeju. Tālāk sekoja Starlight Express, Rekviēms, slavenais Operas spoks ( The Phantom of the Opera), kā arī citi darbi. Pavisam nesen Vēbers paziņojis, ka strādājot pie Operas spoka sīkvela — Operas spoks Mahetenā, un tas pirmizrādi varētu piedzīvot nākamā gada vasarā.


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja