Mēģināsim noskaidrot, kā Gintam un arī pārējiem projekta dalībniekiem izdodas izdabāt visu klientu vēlmēm un prasībām un nodrošināt kvalitatīvu apkalpošanu.
Aukstās zupas nebūs
Restorānā Kotai pusdienlaiks ir karstākais darba cēliens, gandrīz visi galdiņi ir aizņemti - daļa apmeklētāju kārīgi mielojas ar nūdelēm un rīsu sacepumiem, pārējie pacietīgi gaida savu maltīti, laiski šķirstot žurnālus vai buroties kabatas tālrunī. Pie letes izveidojusies neliela rinda, savukārt ieskrietuves saimnieks Gints, tērpies baltā kreklā, brīžiem parādās un brīžiem atkal nozūd durvīs ar uzrakstu «Ieeja tikai darbiniekiem». Ginta uzņēmums joprojām cīnās ar interneta mājaslapas tapšanas procesu. Viss, kas lēni nāk, tas labi nāk, uzskata Gints un sola pilnīgu pasūtījumu automatizāciju un ēdiena piegāžu precizitāti, kas atstāšot kaunā smalkākos Šveices pulksteņus.
Savukārt par klientu vēlmju ievērošanu Gints saka tā: «Godīgi sakot, es necenšos izdabāt visām klientu vēlmēm, tas būtu pilnīgs ārprāts. Šeit nekad nebūs aukstās biešu zupas vai stiprā alkohola.» Tomēr nav gluži tā, ka klients pavisam nevar ietekmēt ēdienkarti, - nesen restorāna Facebook lapā esot notikusi balsošana, kuru jauno ēdienu labāk ēdienkartē iekļaut.
«Cilvēki nobalsoja, un mēs apmeklētāju vēlmi izpildījām,» stāsta Gints un atklāj, ka ēdienkarte tiek mainīta regulāri un tas neesot tāpēc, ka kāds ēdiens Rīgas gardēžiem negaršotu. «Mana restorāna koncepts jau sākotnēji paredzēja, ka ēdienu izvēle nebūs liela, tajā pašā laikā ik pa pāris nedēļām parādīsies kāds jaunums, savukārt kāds cits ēdiens atkal uz brīdi no ēdienkartes nozudīs, lai nav garlaicīgi.»
Uzņēmējs atklāj, ka sākotnēji klienti protestējuši, ka viņa piedāvātās zupas esot neēdami asas. Tomēr Gints nav spiedienam pakļāvies, asās zupas ēdienkartē atstājis, un tagad esot tā, ka klienti to vien prasa kā šīs te asās zupas. «Čili piparu man aiziet daudz, daudz vairāk, nekā es sākumā vispār biju iedomājies,» Gints saka un piebilst, ka esot arī kompromisa variants - viena no ēdienkartē iekļautajām zupām tomēr esot vispār bez asajiem pipariem.
Priecājas būt tulks
Evas Narunovskas uzņēmuma IT Sapiens klientu skaits ir krietni mazāks, un te valda pilnīgs klienta diktāts. «Manā jomā labs pārdevējs ir tas, kas labi prot klausīties. Tāds, kurš prot saprast un intuitīvi sajust klientu. Saprast, ko klients domā, jo visi nav IT speciālisti un ne vienmēr spēj formulēt savas vajadzības. Jābūt kā tulkam starp biznesa pasauli un IT pasauli. Un tas ir tas, kas man vislabāk patīk šai darbā, - būt šim tulkam. Tas vienmēr ir izaicinājums,» saka Eva un plāno vēlmju nolasīšanu klientam «no acīm» turpināt.
Ja gramatika, tad gramatika
Valodu skolā Password klientu īpašajām un specifiskajām valodas apguves niansēm ir paredzētas privātās nodarbības. Vai tā būtu tehniskā angļu valoda vai kādas citas specifiskas vajadzības, nodarbības tiek pakārtotas klienta vēlmēm un vajadzībām. «Cilvēki mācās angļu valodu, noteiktu mērķi vadīti, un mēs noteikti neuzspiežam kaut kādu savu programmu. Ja ir interese par IT terminiem, nodarbībās specializēsimies uz to, ja klients vēlēsies apgūt gramatiku, tā būs gramatika,» stāsta valodu skolas vadītāja Inga Munda. «Arī grupu nodarbības ir koriģējamas - ja, piemēram, kāds pēc darba netiek, varam pamainīt laiku un, vienojoties ar pārējiem, sākt 15 minūtes vēlāk.»
Izstādes un internets
Elektrisko velosipēdu tirgotājs, firmas eRitenis dibinātājs Romāns Ruzins uzskata, ka vislabāk savu klientu ir iepazīt tieši nozares izstādēs: «Tur ir iespējams dzirdēt maksimāli daudz dažādu viedokļu, arī kritiku, un tas ir ļoti derīgi un vērā ņemami. No sarunām ar izstāžu apmeklētājiem var daudz mācīties, labāk izprast tirgu un tajā valdošās vēlmes, tendences.» Par klientu vēlmēm Romāns arī uzzina, analizējot savas firmas interneta lapas statistiku: «Es pētu atslēgvārdus, skatos, no kurienes nāk apmeklētājs, arī tā ir ļoti vērtīga informācija, no kuras var izdarīt derīgus secinājumus.»
Arī Sandis Tutins ļoti rūpīgi klausās klientu vēlmēs un katrai vajadzībai pamanās atrast piedāvājumu. «Nomazgājam klientam mājai jumtu. Izaugusi gara zāle, vajag nopļaut - lūdzu! Nomazgāt arī mašīnu - nekādu problēmu! Nākamnedēļ pirksiet jaunu dīvānu, nav ar ko atvest? No Lietuvas? Lieliski! Kad braukt pakaļ?» vēlīgi smaida uzņēmējs.
*Šonedēļ Diena.lv visvairāk portāla lasītāju balsu nominācijās Enerģiskākais starts un Perspektīvākais starts