Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Netipiskais Kaspars Zariņš

Kaspara Zariņa daiļrade tik ilgu laiku bijusi saistīta ar vienu noteiktu stilu un pat vienu tēlu, ka uztverē tas vēl arvien ir klātesošs, lai arī ir vairāk nekā acīmredzami, ka jaunajos darbos mākslinieks ir distancējies no agrākajiem lipīgajiem epitetiem «virtuozs košā kolorīta meistars», «gandrīz kanoniska figūra» un «Pedanta tēla radītājs».

Par distanci var runāt arī vēl vienā nozīmē - mākslinieks ir klusinājis savu intonāciju, tagad tā skan pat nedaudz smeldzīgi. Lai cik paradoksāli tas būtu (ņemot vērā izstādes nosaukumu), šoreiz dominē nevis klātbūtne, bet tieši pretēji - prombūtne. Šī spēle ar binārām opozīcijām liek prātā atsaukt vēl citas kategorijas, kas veido šķietami pretrunīgus pārus. To viena - klātbūtnes - puse saistās ar aktivitāti, atklātību, varu, zināšanām, tiešu kontaktu un ekspansiju.

Tradicionāli Rietumeiropas kultūrā šajā svaru kausā tikusi likta arī konstrukcija «vīrietis», un tagad, domājot par Kaspara Zariņa agrākajiem darbiem, es turpat redzu arī Pedantu jeb mākslinieka otro «es». Tas apceļojis vai pusi pasaules, bijis izaicinošs un tiešs, publikas priekšā ne reizi vien atkailinājies gan pārnestā, gan burtiskā nozīmē un centies skatītāju ievilkt savā pasaulē. Bagātīgais, pat izšķērdīgais Pedanta dzīves noformējums līdzinājies svētku svinēšanai ar neiztrūkstošo balsu murdoņu, glāžu šķindu, suņu gaudošanu, aprautām frāzēm un sieviešu smiekliem. Savulaik atzītais publikas mīlulis nu ir mainījies līdz nepazīšanai. Viņš vairs negrib ne ar vienu runāt un skatītājam pagriež muguru. Norobežojies un klusējošs, viņš klīst pa tukšo pludmali. Ir auksts, bet palikt mājās negribas. Tāls citiem, viņš ir tuvs pats sev. Un, ja mēs vēlamies, mēs drīkstam viņam sekot. «Tā ir iespēja būt patiesam,» viņš saka.

No reibuma līdz skaidrībai

Visatturīgākie, Kasparam Zariņam «netipiskākie» darbi ar gandrīz monohromatisku, askēzei tuvu izpildījumu, atsvešinātu vērojumu un lieliem, vienmērīgiem krāsu laukumiem izkārtoti pie ieejas mākslas salonā. Tiesa, uzreiz pa kreisi ir redzama arī neliela glezna Tas tuvojas, kurā attēlotais vīrietis ar binokli un izbrīnā pavērtu muti (it kā gribēdams teikt: «O!») ir kā labsirdīga parodija par izstādes apmeklētāju pirmo reakciju. Savukārt «netipisko» darbu vidū ir, piemēram, glezna Glāze ūdens, kas, būdama vienīgais nosacīti klusās dabas žanra darbs, atgādina par izstāžu atklāšanās valdošo vientulību. Zīmīgi, ka glāzē pildīts ūdens, nevis vīns, uzsverot pāreju no apreibuša uz skaidru redzējumu. Netālu novietotais lielformāta Pētnieks, kas ir izstādes vizītkarte, pastiprina introspektīvo ievirzi, vienlaikus rezumējot izstādes vēstījumu: pētnieks taustās gar aklu sienu, un viņa meklējumi no malas šķiet absurdi, bet viņam pašam - neizbēgami.

Tiesa, citos izstādes darbos krāsas atkal atmirdz biežāk, bet arvien saglabā mierīgu un atturīgu plūdumu, kā darbā Saules zaķis, vai arī nakts tumsā kvēlo gaisa balonu spožām liesmām (Atrakcija). Lai kāds būtu izpildījums, izmantotās vai neizmantotās krāsas šoreiz pat nav noteicošās, jo pašu prombūtnes - klātbūtnes sajūtu uzjundī pakauša motīvs, kas sastopams gandrīz katrā darbā. Proti, galvenais tēls (varonis) ir atveidots no mugurpuses, ļaujot skatītājam redzēt to, ko redz arī viņš, taču neatklājot viņa sejas izteiksmi. Tiesa, to uzminēt ļauj dažādi sīkumi, piemēram, viegli piešķiebtā galva vai plecu līnija. Šaubu gadījumā var ieskatīties neilgi pirms izstādes atklāšanas Arterritory.com publicētajā īsajā intervijā, kurā uz jautājumu: «Kur darbiem šobrīd rodi idejas?» Kaspars Zariņš sniedz lakonisku, bet izsmeļošu atbildi: «Izmisumā.»

XXI gadsimta vīrietis

Kā izstādes anotācijā rezumē mākslas zinātniece Diāna Barčevska, šie Kaspara Zariņa darbi veido stāstu par XXI gadsimta sākuma vīrieti. Uz jautājumu, kāds ir šis stāsts, esmu jau tikko atbildējusi, un paliek otrs jautājums - kāds ir pats vīrietis? Manuprāt, izstāde sniedz divas atbildes versijas. Pirmā ir tradicionāli normatīva - tas ir vīrietis, kuram ir jāprot gan pelnīt naudu, gan audzināt bērnus, gan salabot pilošu krānu. Izstādē šo kategoriju pārstāv «ekstrasenss» un «psihoterapeits», viņi arī ir vienīgie, kas turpina sarunāties ar skatītāju jeb realizē aktīvo «vīrišķo» pozīciju. Zīmīgi gan, ka abi ir paslēpušies aiz briļļu tonētajiem stikliem un savā ziņā paliek nepieejami, - tas liek jautāt, vai viņu «profesija» nav tikai reprezentācijai domāta fasāde. Savukārt otrā versija ir deskriptīva - tā veidojas, saliekot kopā mākslinieka «dzīves kadrus», kā viņš pats komentē savus darbus. Šie dažādie tēli neveido hierarhisku struktūru, nedz arī kalpo kādu scenāriju iedzīvināšanai. Viņi vienkārši ir - vientuļnieks, melanholiķis, malā stāvētājs, vienlaikus arī tēvs, vīrs, darbā iegrimis cilvēks un riteņbraucējs. Viņam ir mājas, un viņš ir noguris. Viesistabā uz cietā dīvāna viņš guļ diendusu, būdams tik tālu no Fauna un tik tuvu bezpalīdzīgam bērnam. Jā, un vēl - viņam patīk jakas ar kapuci. Personiskā šajā izstādē ir tik daudz, ka neko vairāk teikt arī negribas - nedz par dzimšanas dienām, nedz radurakstiem. Lai paliek vien gaismas zibšņi aiz dzīvžoga.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Izstāde
Kaspars Zariņš Klātbūtne
Mūkusalas mākslas salonā līdz 12. maijam.
www.mmsalons.lv

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?