Tikai kultūras ministre Agnese Lāce pati var pateikt, ko viņa domāja brīdī, kad Valmieras teātris piedāvāja rekonstruētās ēkas atklāšanas lenti pārcirst ar samuraja zobenu. Bet viņa to izdarīja, simboliski apstiprinot faktu: aktieri ir uzticīgi mākslai kā samuraji savam goda kodeksam. Valmieras teātra trupā ir aktieri, kas piedzīvojuši jau divas rekonstrukcijas.
Arī es vēl esmu piedzīvojis zaļo koka namiņu, aiz kura fasādes slēpās teātra lielā un tobrīd vienīgā zāle, ja neskaita, protams, daudzos viesizrāžu spēles laukumus, kas ļāva runāt par teātri ar divsimt skatuvēm. Veco ēku nojauca PSRS, bet jauno pabeidza jau neatkarīgās Latvijas laikā.
Tā jaunā ēka, daļa no kuras tagad atkal tika nojaukta, tapa ilgi un smagi. Kādu brīdi izrādes rādīja pagaidu ekspluatācijas statusā, kamēr pakausī ieelpoja ugunsdzēsēji. Gar lielo logu rāmjiem svilpoja vējš (logus gan vēlāk nomainīja), ēkas fasādes daļa neglābjami sēdās, sienas plaisāja. Tā nu teātra simt gadu vēsturē tas piedzīvoja vēlreizēju vizuālā tēla maiņu. Un atkal ar strīdiem, būvnieku maiņu, termiņu pārcelšanu.
Skaistākais šajā stāstā ir tas, ka pašreizējai teātra vadībai izdevās saglabāt ne vien līdzšinējo trupas kodolu, bet arī Valmierai speciāli gatavotā aktieru kursa absolventu lielāko daļu. Tā ir enerģija, kas teātrim bija ļoti vajadzīga un kas ļauj tam šobrīd justies ārkārtīgi labā formā. Tad nu rudens atjaunotajā teātra mājvietā nāk ar dažādām intriģējošām iecerēm (uzreiz jāpiebilst, ka šobrīd Jāzeps un viņa brāļi paliek teātra pagaidu mītnes vietā – Kurtuvē).
Uz Apaļo zāli, kas darbojās visu remonta laiku, pārceļas Valmieras Vasaras teātra festivālam tapušais Mārtiņa Eihes iestudējums Izdzīvošanas piezīmes, ko festivāla laikā rādīja citā spēles laukumā. Izrādes avoti ir divi: vācu žurnālistes Martas Hilleres dienasgrāmata par notikumiem Berlīnē 1945. gada pavasarī un pasaulē pazīstamās ukraiņu rakstnieces Oksanas Zabužko esejas, kas analizē Krievijas iebrukumu Ukrainā kopš 2014. gada un Krievijas kultūras lomu tās agresijā. Kopš vasaras iestudējumā gan nomainījusies viena aktrise, un jaunajā variantā līdztekus Gerdai Emburei un Mārtiņam Liepam darbosies arī Inese Ramute.
Lielajā zālē teātris ieiet ar Jāņa Znotiņa Valmieras puikām, bet jau oktobra sākumā uz Valmieras teātra skatuves rosīsies pārrobežu projekts Cosmopolitan/Kosmopolīts – Ota Kiluska drāma četrās valodās divos cēlienos, ko režisors Andress Normetss iestudējis ar latviešu un igauņu aktieriem. Viljandi teātris Ugala ir valmieriešu sadarbības partneris jau gadu desmitiem, un saišu atjaunošanās sakrīt ar Tartu kā Eiropas kultūras galvaspilsētas programmu. Pirmizrāde Igaunijā ir jau 14. septembrī, Valmieras publikai drusku jāpaciešas, īpaši tiem, kas nav paspējuši nopirkt biļetes uz pirmo vakaru, jo tās ir izpārdotas.
Jaunajā ēkā būs arī Jaunā zāle – tā, ko, teātra slengu netulkojot, mēdz saukt par blekboksu jeb melno kasti. Uz turieni pārceļas Vizmas Belševicas stāstu varoņi izrādē Tu saki?, bet pirmais tieši šai telpai radītais iestudējums Toma Treiņa režijā – Patrika Mārbera Tuvāk – mazliet vēl jāpagaida, tā pirmizrāde ir 25. oktobrī.
Jau novembrī Romeo un Džuljeta Lielajā zālē. Bet 23. novembrī tieši Valmieras teātrī pasniegs Spēlmaņu nakts balvas.
TEĀTRIS
IESAKA ATIS ROZENTĀLS
PELNRUŠĶĪTE
Režisore Paula Pļavniece
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris
Ekoloģiski ievirzīta klasiskā pasaka ar pilsētas un lauku pretstatījumu. Jautra dauzīšanās, kurā iepretī Jūlijas Berngardtes Rozei (Pelnrušķītei) mirdz ļaunā pamāte Veronikas Plotņikovas izpildījumā. Dramaturģes Lindas Rudenes versijā notikumi attīstās tēva komandējuma laikā, bet iemesls, kāpēc viņam jābrauc, ir… atstāšu noslēpumā.
LĪNENAS SKAISTUMKARALIENE
Režisors Dž. Dž. Džilindžers
Liepājas teātris
Viesizrādēs Ulbrokā un Siguldā dodas Mārtina Makdonas lugas interpretācija, kuras galvenā intriga ir vecā Mega – Mārtiņa Kalitas meistardarbs negantas sirmgalves lomā. Spēlmaņu nakts balva par otrā plāna lomu tieši šajā izrādē ir Kaspara Goda kontā, bet arī Inese Kučinska apliecina savu meistarību dramatiskā lomā.
TERORS
Režisors Valters Sīlis
Latvijas Nacionālais teātris
Arī jūs varat kļūt par zvērinātajiem, balsojot, vai galvenais varonis, dodot rīkojumu notriekt teroristu nolaupītu lidmašīnu, ir vai nav vainīgs. Sarežģītā dilemma tiesas drāmā klaustrofobiskajā Nacionālā teātra Aktieru zālē liks aizdomāties par to, ka ir situācijas, kurām nav nepārprotami pareizu risinājumu.