Kopš Krievijas pilna mēroga uzbrukuma sākuma Ukrainai Rietumu palīdzība ir pārkāpusi vienai sarkanajai līnijai pēc otras. Gluži kā datorspēlē jaunas ieroču sistēmas Ukraina saņem līdz ar apaļu skaitli sasniegušo Krievijas kritušo skaitu – 50 000 slieksnis nāca līdz ar pirmajām HIMARS sistēmām, 100 000 – PATRIOT pretgaisa aizsardzības sistēmas, 125 000 – kaujas tanki, 200 000 – Strom Shadow raķetes. Bija vajadzīgs vairāk nekā gads kopš Ukrainas lūguma saņemt kaujas lidmašīnas līdz lēmumam tās tiešām nosūtīt, un arī šoreiz lēmums ir pieņemts, Krievijas kritušo skaitam Ukrainā (pēc Ukrainas sniegtās informācijas) sasniedzot ceturtdaļmiljonu.
Aviācija Ukrainas karā visu laiku ir bijis Ukrainas Ahileja papēdis. Lai gan, pateicoties Polijas un Slovākijas rīcībā esošo MiG-29 iznīcinātāju piegādēm, Ukrainas Gaisa spēku rīcībā esošo lidmašīnu skaits pārsniedza pirmskara līmeni, krievu pārsvars vēl joprojām ir ievērojams gan kvalitatīvi (krievu MiG-29 un SU-27 pēc modernizācijas spēj nest modernākas ieroču sistēmas), gan kvantitatīvi. Papildus tam vēl jāņem vērā, ka kaujas lidmašīnu resursus tērē to lietošana pati par sevi – dzinēju un spārnu resursi ir mērāmi pāris tūkstošos lidojuma stundu, savukārt rezerves daļas lidmašīnām ir pieejamas Krievijā, kas neizrāda nekādu vēlmi piegādāt tās Ukrainai.
Augusta vidū ASV paziņoja, ka dod atļauju Nīderlandei un Dānijai piegādāt Ukrainai šo valstu rīcībā esošās kaujas lidmašīnas F-16. Jau iepriekš Viļņas NATO samitā tika paziņots par 11 valstu vienošanos par Ukrainas pilotu apmācību darbam ar F-16, kam būtu jānoslēdzas līdz gada beigām. Dānija un Nīderlande plāno piegādāt astoņdesmitajos gados ražotas F-16 AM/BM lidmašīnas, kurām veikta modernizācija nākamajā desmitgadē.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 1.-7. septembra numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!