Par zīmīgo datumu, kas uz labu laiku nodrošināja Henrija Forda kompānijas dominanci amerikāņu un arī visas pasaules autorūpniecības tirgū, kļuva 1913. gada 7. oktobris, atgādina Business Insider. Pirmais konveijers bija vien izmēģinājuma versija, turklāt ne mehanizēta. Lai automašīnu šasijas nogādātu no vieniem strādniekiem pie citiem, kuri piemontēja tām nepieciešamās detaļas, tika izmantota diezgan sarežģīta vinču, trīšu un virvju sistēma. Taču jau drīz vien Ford Motor Company inženieri atrada paņēmienu, kā mehanizēt procesu, vienlaikus rūpējoties par to, lai konveijers neapdraudētu strādnieku drošību. No nelaimes gadījumiem izvairīties gan šā vai tā nebija iespējams.
Jaunievedumam bija tālejošas sekas, uzsver Smithsonian Magazine. Darba produktivitātes pieaugums ļāva Fordam izgatavot aizvien vairāk automašīnu, samazinot to cenas un veicinot pieprasījuma pieaugumu. Tāpat viņš varēja atļauties jau 1914. gada sākumā būtiski palielināt strādnieku algas, un šis solis apturēja kadru mainību, kas autoražošanas nozarē tolaik bija milzīga. Turklāt labāk atalgotie strādnieki kļuva par potenciālajiem Ford automašīnu pircējiem.
Tikai netraucēja
Nereti lasīti un dzirdēti apgalvojumi, ka tieši Fords ir konveijera izgudrotājs, taču tie nav īsti precīzi pat attiecībā uz
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 6. - 12. oktobra numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!