«Ja apvieno divus tītarus, tas vēl nenozīmē, ka no viņiem sanāks ērglis.» Ar šādu augstprātīgu frāzi 2005.gada vasarā toreizējais Nokia viceprezidents Ansi Vanjoki komentēja ziņas par Vācijas mobilo tālruņu ražotāja Siemens Mobile pārdošanu Taivānas uzņēmumam BenQ. Vanjoki bija pamatots iemesls no augšas raudzīties uz konkurentiem mobilo tālruņu biznesā, jo Nokia tolaik neapstrīdami atradās tirgus līdera pozīcijās. Un arī viņa tēze, ka «no diviem tītariem nesanāk viens ērglis», izrādījās patiesa, jo Siemens mobilo tālruņu bizness strādāja ar zaudējumiem arī pēc nonākšanas BenQ paspārnē, tādēļ pēc pāris gadiem tika pieņemts lēmums pārtraukt ražot mobilos tālruņus ar Siemens zīmolu. Starp citu, vēl pirms desmit gadiem Siemens bija otrais populārākais mobilo tālruņu zīmols Latvijā, tūlīt pēc pārliecinošā līdera Nokia.
Tagad frāze par diviem tītariem un ērgli atkal tiek celta dienas gaismā, tikai šoreiz par tītaru tiek dēvēts kādreizējais «ērglis» Nokia. Septembra sākumā somu uzņēmums bija spiests paziņot par līdzīgu darījumu, kādu savulaik veica Siemens: saskaņā ar panākto vienošanos Nokia savu mobilo tālruņu biznesu un tiesības lietot patentus par 5,44 miljardiem eiro pārdos amerikāņu uzņēmumam Microsoft. Tas nozīmē, ka nākotnē tālruņi ar Nokia vārdu, visticamāk, pazudīs no veikalu plauktiem, jo Microsoft būs kārdinājums likt uzsvaru uz savu zīmolu.
Nokia lēmums arīdzan nozīmē, ka Eiropa faktiski palikusi bez saviem mobilo tālruņu ražotājiem, jo arī zviedru uzņēmums Ericsson aizgājis no šī tirgus: sākumā tika izveidots kopuzņēmums ar japāņu milzi Sony, kas ražoja tālruņus ar Sony Ericsson zīmolu, bet pirms pāris gadiem Sony nolēma izpirkt zviedru daļu un pilnībā pārņēma šo biznesu. Mobilo tālruņu biznesā pašlaik dominē Āzijas ražotāji ar Samsung priekšgalā, bet viedtālruņu kategorijā nopietnu konkurenci rada amerikāņu Apple ar savu iPhone.
Nokia mobilo tālruņu biznesa zaudēšanu somiem būs grūtāk pārdzīvot, nekā zviedriem bija atteikties no Ericsson tālruņiem, jo Nokia somiem bija nevis vienkārši veiksmīgs uzņēmums, bet gan nācijas lepnums un valsts simbols, pateicoties kuram Somijas vārds bija zināms visās pasaules malās. Daudzas valstis, arī Latvija, ilgu laiku meklējušas receptes, lai atdarinātu Nokia veiksmes stāsta piemēru: kā necils gumijas zābaku un tualetes papīra ražotājs kļuva par pasaules līderi elektronikā, lielāko un ienesīgāko mobilo tālruņu ražotāju.
Nokia savos ziedu laikos saražoja lauvas tiesu pasaulē pārdoto mobilo tālruņu; vēl pirms pieciem gadiem somu uzņēmums kontrolēja ap 40% mobilo tālruņu tirgus. Taču tagad Nokia tirgus daļa sarukusi zem 15%, turklāt vēl bēdīgāka aina vērojama strauji augošajā un ienesīgajā viedtālruņu kategorijā, kur Nokia daļa ir tikai ap 3%.
Vairāk par cēloņiem, kas noveda pie Nokia tālruņu biznesa pārdošanas Microsoft, lasiet Sestdienā!