Tev var būt visbrīnišķīgākais saturs, bet, ja auditorija to nevar atrast, tad tavam labajam saturam nav nekādas jēgas, – izaicinājumus, kurus saasina ātrums, ar kādu mainās sabiedrības medijpatēriņa paradumi, iezīmē Baiba Zūzena. No janvāra bijusī ilggadējā TV3 vadītāja vada vienoto Latvijas Sabiedrisko mediju un ir gatava to ieāķēt pārmaiņu ātrvilcienā, vairojot sabiedrības un sabiedriskā medija savstarpējo uzticēšanos, kuras svarīgumu viņa salīdzina ar līdzestības efektu medicīnā. Pagaidām abu mediju – Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas – apvienošanā ir sperti pirmie soļi, Zūzena reāli vēl komandē divas armijas un arī nezina teikt, cik ilgi viņai būs divi darba kabineti – viens Doma laukumā un otrs – Zaķusalas LTV ēkas 19. stāvā, no kura paveras brīnišķīgs skats uz Rīgu un Daugavu un kur Zūzenu intervēja SestDiena.
Šī ir jūsu visaugstākā darba vieta?
Metru ziņā noteikti. Droši vien arī visatbildīgākā. Bet mediji man nav jauna lieta, 15 gadus biju TV3 grupā. Protams, var teikt, ka komerciālie mediji nav tas pats, kas sabiedriskie mediji, atšķiras mērķi un misija, bet ietekme kaut kādā ziņā ir līdzīga.
Kā jūs izjūtat ceturto varu?
Kā atbildību.
Bet kā iespēju ietekmēt?
Ietekme nav vienkārša tēma, es gribētu atgriezties pie vārda "atbildība". Sabiedriskajiem medijiem ir skaidri uzstādījumi un misija: demokrātijas principi, daudzpusīgums, rūpes par sabiedrības interesēm. Protams, tā ir milzīga iespēja – ne tikai tajā, kādu saturu piedāvājam sabiedrībai, bet arī iespēja sabiedrību izglītot medijpratībā, kritiskajā domāšanā. Par to šobrīd domā ļoti daudzi pasaules mediji – kā nevis didaktiski stāstīt, kas ir medijpratība, bet demonstrēt to ar savu rīcību. Man patīk BBC pieeja skaidrot arī to, kāpēc viņi par kaut ko stāsta, kāpēc veido stāstus tieši par tiem vai citiem notikumiem. Viņi arī ilustrē, kā ir notikusi kādas tēmas pētīšana. Ar prieku secinu, ka arī mūsu sabiedriskajā medijā jau šobrīd redzu līdzīgus iedīgļus. Tas ir svarīgi – ne tikai stāstīt stāstus, bet arī skaidrot iemeslus, kāpēc mēs to vai citu notikumu vai problēmu pētām. Nodoms ir ļoti svarīgs.
Vai tāda ir Latvijas Sabiedriskā medija nostādne, vai arī žurnālisti paši izvēlas, vai atspoguļot sava pētījuma iemeslus?
Šobrīd stāstu par savām attieksmēm. Jaunā valde, tātad arī es, amatā ir trīs mēnešus. Tas liekas daudz, bet, no otras puses, nav daudz. Ir darbi, ko jau esam paveikuši, – ir nodibināts jauns uzņēmums. Sākam administratīvās struktūras sakārtošanu, lai apvienotu abus uzņēmumus vienā, lai izveidotu spēcīgu vienotu organizāciju, lai nedublētos funkcijas. Otra svarīgākā lieta, ko šobrīd veicam, ir vidēja termiņa stratēģijas 2026.–2029. gadam izstrāde jau vienotam sabiedriskajam medijam. Tur domāsim par to, kas ir labākais satura plānošanas un ražošanas
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 11. - 16. aprīļa numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!