Līga Aizsila bērnībā gribējusi kļūt par ārsti. Pēc Valmieras vidusskolas absolvēšanas 1991. gadā devusies studēt uz 1. medicīnas koledžu Rīgā, taču prakses laikā traumatoloģijas centrā sapratusi – šī profesija viņas raksturam tomēr ir par skarbu, tāpēc par savu specializāciju izvēlējusies kosmetoloģiju. To viņa apguvusi vispirms Jūrmalas Kosmetoloģijas skolā, vēlāk arī starptautiskā kosmētikas skolā Anglijā un šajā jomā strādā joprojām – tagad jau kā salona Līga Nature SPA saimniece. Līgas izlolotajam salonam šogad aprit 24 gadi, un nekas nav stāvējis uz vietas – līdzās skaistumkopšanai jau desmit gadu top arī dabīgās kosmētikas līnija, kas arvien tiek papildināta ar jauniem produktiem, un gaisā virmo ne viena vien ideja par turpmāko attīstību.
No istabiņas līdz salonam
"Mans pirmais salons, ja tā to var nosaukt, bija istabiņa vecāku dzīvoklī, kur tolaik dzīvoju, bet klientes – paziņas un kaimiņienes. Praktizējos paralēli studijām – bez tā jau neiztikt! Nekādu īpašu biznesa plānu neizstrādāju, jutu, ka man izdodas, cilvēki ir apmierināti un man patīk tas, ko daru. Klientu kļuva arvien vairāk, un es noīrēju divas nelielas telpas, kurās iekārtoju salonu," atceras Līga. Tolaik Valmierā skaistumkopšanas salonu tikpat kā neesot bijis, tāpēc arī konkurenci nejutusi. Pamazām salona piedāvājums paplašinājies un radusies iespēja iegādāties telpas savā īpašumā. Tā no divām istabiņām pa šiem gadiem Līgas salons izaudzis jau līdz 18 procedūru telpām divos stāvos, un tajā strādā 20 darbinieku.
Salona vizītkarte ir spa procedūras, kurās tiek izmantoti dabas līdzekļi – zemenes, smiltsērkšķi, pīlādži, arī rupjmaize, alus u. c. Katrai spa kūrei izstrādāts arī īpašs rituāls, kurā ietilpst gan masāžas un citas nepieciešamās procedūras, gan dzēriens un dažkārt pat uzkodu izlase. "Mūsdienās daudzos salonos tiek piedāvātas aparātprocedūras, taču mūsu vizītkarte ir meistaru veiktas masāžas. Izmantojot atbilstošu kosmētiku, tās ir tikpat efektīvas, turklāt klientam individuāli pielāgojamas – kādam tīkamāka ir straujāka, spēcīgāka, citam lēnāka, maigāka masāža," savu uzņēmuma stratēģiju atklāj Līga.
Protams, darbinieki laiku pa laikam mainās, taču Līga uzsver – tas ir normāli. Pieņemot darbā jaunu meistari, tiek veikta apmācība, iepazīstināšana ar spa centra principiem.
"Vērtējot darbinieku kandidatūras vakancei, es raugos ne tikai uz profesionālo kvalifikāciju, bet arī cilvēka personību un motivāciju. Svarīgi, kādas ir komunikācijas spējas, vai patīk darbs ar cilvēkiem, vai patīk pieskarties, masēt, vai arī darbs tiek veikts tikai naudas dēļ," skaidro spa salona īpašniece un uzreiz piebilst – kaut arī par konkurenci nesatraucas, viņa zina, ka klienti ir prasīgi un pakalpojumu kvalitātei jābūt nevainojamai. Tai pašā laikā svarīgi nodrošināt darbiniekiem patīkamus apstākļus, estētisku, ērtu darba vidi un patīkamu komunikāciju.
Arī no Butānas un Bali
"Mani atbalsta vīrs, taču salonā saimniekoju viena. Bet kas šajā dzīvē mums vispār pieder, par ko varam teikt – jā, tas ir mans? Dzīve mums iedod noteiktu lomu, iespēju. Man kā salona vadītājai tā ir kā kuģa kapteinim rādīt kursu, bet jāstrādā mums visiem ir kā komandai. Jau 10 gadu man lielisks palīgs ir salona vadītāja Maira Āboltiņa. Es apmeklēju kosmētikas ražotāju izstādes visā pasaulē, sekoju līdzi aktualitātēm un atgriežos ar jaunu iedvesmu, cenšos jauniegūtās idejas nodot tālāk darbiniekiem un realizēt, piedāvājot klientiem jaunu servisu, kvalitāti," savu filozofiju skaidro Līga.
Viņas salona klientu loks neaprobežojas tikai ar valmieriešiem – spa salona viesi tāpat ir cilvēki no Cēsīm, Limbažiem, Smiltenes. Arī no Rīgas. Līga ievērojusi, ka rīdziniekiem bieži vien Valmieras teātra apmeklējums tiek kombinēts ar spa kūri un nakšņošanu, izbaudot brīvdienu atpūtu.
"Esam izkristalizējuši savas vērtības. Piecus gadus salonam bija filiāles – strādājām Dikļu pilī, Gulbenes muižā. Bet, kur neesi klāt, tur nav tādas kvalitātes, kādu gribētos uzturēt. Visam rūpīgi jāseko līdzi: vai svecītes nav izbeigušās, mūzikas aparatūra strādā, kā nākas, vai ir gana daudz dvieļu, jaunu palagu un citu svarīgu detaļu, kas rada mājīguma un kvalitātes apstākļus. Tāpēc nolēmu visus resursus veltīt salonam Valmierā un kosmētikas ražošanai," atklāj Līga.
Viņa atzīst – šajā darbā ne tikai jāseko līdzi jaunumiem kosmētikas industrijā, bet arī pašai nepārtraukti jāizglītojas. Amerikā Līga apguvusi skaņu terapiju, daudz ceļo un ikreiz ceļojumā apmeklē arī kādu specifisku vietējo spa. Piemēram, no Butānas viņa atvedusi dziedošos traukus, tāpat viņas "repertuārā" ir spa rituāli, kuriem iedvesma rasta Bali.
Bez eksperimentiem neiztikt
Rūpējoties par kvalitāti un meklējot iespējas strādāt ar dabiskas izcelsmes kosmētiku, Līga pirms desmit gadiem nonākusi pie domas izstrādāt pati savu skaistumkopšanas līdzekļu līniju. "Strādājām ar Payot, Academie, Gerard’s, arī Babor – pasaulē zināmiem profesionālās kosmētikas līdzekļiem. Bet visu laiku man ir bijusi vilkme pie dabiskā. Studējot Anglijā, diplomdarbu rakstīju par ēterisko eļļu iedarbību uz cilvēka organismu. Prieks, mīlestība ir augstākās cilvēka enerģijas frekvences. No citām substancēm augstākās frekvences ir ēteriskajām eļļām. Piemēram, lavandai tie ir 118 megaherci, Damaskas rozei – 320 megahercu. Tādējādi ar ēterisko eļļu palīdzību var paaugstināt cilvēka pozitīvās enerģētiskās vibrācijas," aizrautīgi stāsta Līga.
Vieni no pirmajiem kosmētikas produktiem, ko viņa sākusi gatavot, bijuši ķermeņa sviesti – kausējusi šī sviestu un pievienojusi ēteriskās eļļas, meklējusi labākās kombinācijas. Tagad, lai iegūtu krēmīgu konsistenci, sviests ar eļļām jau tiek saputots, pievienots rīsu pulveris un tapis pavisam citas konsistences produkts.
Kosmētikas līdzekļu sastāvdaļas tiek iegādātas gan no vietējiem audzētājiem Latvijā, gan ārzemēs. Taču ātri secināts – sastāvdaļu izplatītāji dod gatavas receptes, bet ne vienmēr tās darbojas. Vai nu kaut kas ir noslēpts, vai nav līdz galam paskaidrots. Tādās reizēs var nākties arī kaut ko izliet ārā, jo, pat ievērojot recepti, kosmētikas līdzeklim neizveidojas viendabīga konsistence. Nākas eksperimentēt un meklēt risinājumus pašas spēkiem. «Izstādēs redzam, ka ir arvien vairāk mājražotāju un arvien vairāk dabisku sastāvdaļu, arvien vairāk ienāk organiskā kosmētika, nelielos apjomos pēc tradicionālām metodēm iegūtas sastāvdaļas. Tas priecē, jo cilvēki vēlas atgriezties pie dabiskā,» uzsver Līga. Kaut arī Līga Nature SPA kosmētika nav ekosertificēta, tās sastāvā galvenokārt izmantotas sastāvdaļas, kurām ir Ecocert vai Soil Association eko kvalitātes sertifikāts.
Attīsta arī izplatīšanu
Lai izpildītu pieprasījumu, no katra kosmētikas līdzekļa top pa litram, diviem. Līga to gatavošanai velta trīs dienas nedēļā, un šajā procesā viņai ir arī palīdze. Patlaban ir pavisam 50 produktu gan sejas, gan ķermeņa kopšanai. Tie tiek tirgoti salonā un arī veikalu tīklā Idille. Drīzumā paredzēts vēl izveidot internetveikalu, kā arī paplašināt ražotni un kosmētikas līdzekļu klāstu.
"Patlaban kosmētika top pie manis mājās, tās gatavošanai esmu atvēlējusi telpas, taču tapšanas procesā ir ražotnes ēka. Līdz šim esmu iztikusi saviem spēkiem – bez kredītiem un projektu rakstīšanas –, bet ražotnes iekārtu iegādei plānoju rakstīt projektu līdzekļu piesaistei tehniskajam nodrošinājumam," stāsta Līga.
Kosmētiku iegādājas salona klienti, un ne tikai. To iecienījuši arī latvieši, kas dzīvo ārpus valsts, bet ierodas šeit uz svētkiem un atvaļinājumā. Tad pieaug pieprasījums. Visdrīzāk šie cilvēki būs arī internetveikala klienti, jo tas sniegs iespēju viņiem iepirkties, esot ārzemēs, spriež Līga.
Paļaujas uz intuīciju
Līgas Aizsilas dzīvesveida neatņemama sastāvdaļa ir salona vadīšana, tam tiek veltītas sešas dienas nedēļā un dažkārt, strādājot pie jauna kosmētikas līdzekļa receptes, paiet arī naktis. Līdzās mājai ir ierīkots spa namiņš, kurā nakšņošanu var apvienot ar skaistuma un relaksācijas rituāliem, pirtiņu. Tur esot iecienījuši atpūsties pāri, kas atzīmē kāzu gadadienu.
Tomēr Līga saka: viņas trumpis ir nevis biznesa domāšana un izkalkulēta stratēģija, bet intuīcija sajust īsto brīdi īstajai darbībai, kā arī prasme mācīties no neveiksmēm, kas ilgtermiņā tomēr izrādās veiksmes. "Ja no salona aiziet manikīre, es uz viņas kabineta rēķina paplašināšu masāžas telpu. Ja kaut kur kaut kas neizdodas, jāmāk ieraudzīt, kā uzlabot to, kur veicas labi. Nauda visu laiku ir kustībā – to nopelnu un uzreiz arī ieguldu interjera, pakalpojumu, kosmētikas līdzekļu uzlabošanā. Visu laiku esam kustībā. Arī ekonomisko krīzi nejutu. Cilvēki nāca uz salonu, varbūt stress darīja savu, gribējās sevi palutināt ar nelielu prieciņu. Varbūt kādam pleci savilkti, gribas atgūties no noguruma. Visu naudu jau dzīvē nenopelnīsi! Salona cenu politiku veidoju tā, lai pakalpojumi cilvēkiem būtu pieejami. Klientu loku veido skolotājas, dakteres – inteliģenti klienti, kam svarīga gaisotne un kvalitāte," pieredzē dalās Līga.
Kā darba devēja viņa ievērojusi – labas attiecības kolektīvā un ar padotajiem ir vissvarīgākais, lai uzņēmums veiksmīgi spētu darboties. Svarīgas gan ir arī prasmes, kā vadīt sapulces, kā komunicēt ar cilvēkiem, motivēt viņus un neizrādīt savu garastāvokli arī tad, ja personīgi diena nav izdevusies.