Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

iPhone revolūcija

Desmit gados kopš Apple iPhone nonākšanas tirdzniecībā viedtelefoni daudzus mūsu ieradumus mainījuši līdz nepazīšanai.

Stīvs Džobss tiešām nemeloja, pirms desmit gadiem prezentācijā solot, ka Apple iPhone apgriezīs pasauli kājām gaisā. Tas nebija vienīgais viedtelefons. Nebija arī pats pirmais. Tomēr nevar noliegt, ka tieši Kalifornijas kompānija pirms desmit gadiem lika pamatus glāstāmo telefonu tirgus izveidošanā un radīja īstu aifonu kultu, mainot mūsu informācijas patērēšanas paradumus. 

Pirmās paaudzes iPhone tika laisti tirdzniecībā tālajā 2007. gada 29. jūnijā un uzreiz sacēla pamatīgu ažiotāžu. Lai arī citi ražotāji jau agrāk bija izgatavojuši pa kādam tālruņa modelim ar skārienjutīgu ekrānu, tieši iPhone izdevās pārliecināt pircējus, ka telefonam bez pogām ir nākotne. Ar katru nākamo modeli ābolu popularitāte un pārdošanas apjomi auga, nodrošinot tam viedtelefonu ikonas statusu, jo īpaši Atlantijas okeāna otrajā pusē, kur ielas sarunās nereti katru viedtelefonu dēvē par aifonu, gluži kā brokastu pārslas par kelogiem vai apvidus auto par džipiem

Gadu gaitā viedtelefoni mūsu ikdienā ieēdās aizvien dziļāk, un šodien lielai daļai cilvēces dzīve bez mobilā drauga jau šķiet neiedomājama. Fenomena izpētē aktīvi metušies dažādu disciplīnu zinātnieki, pētot, kā viedās ierīces ietekmē mūsu veselību, uzvedību, prāta spējas, laika pavadīšanu, hobijus un ģimenes dzīvi. Apkopojot viņu secinājumus, paraudzīsimies, kā tad viedtelefoni desmitgadē ir mainījuši mūsu dzīvi un kādas jaunas iespējas devuši. 

InformācIja kabatā

Pirmais un, iespējams, fundamentālākais viedtelefonu pienesums ir piekļuve informācijai. Pirms gadiem divdesmit diena sākās ar avīzi rokās, pirms desmit – lielākā daļa informācijas pie sabiedrības nonāca caur datora ekrānu, bet tagad viedtelefonu īpašniekiem visas svarīgākās ziņas ir rokas stiepiena attālumā. Un jāstiepjas ir vien līdz kabatai. Viedtelefonā lasām ziņas, meklējam informāciju par tūrisma objektiem, uzzinām laika prognozi, autobusu sarakstu, pat atbildes uz krustvārdu mīklu jautājumiem. Lietas, kas vēl nesenā pagātnē bija jāatliek līdz brīdim, kamēr tiksim līdz datoram, šodien tiek paveiktas nekavējoties. Pat veikalā bez piepūles varam salīdzināt produktu cenas. 

Informācijas iegūšana savukārt dramatiski palielināja pieprasījumu pēc mobilā interneta. Mobilo sakaru operatori iesaistījās bruņošanās sacensībās, cenšoties piedāvāt aizvien ātrāku datu pārraidi, tādējādi veicinot 3G, 4G un jau drīzumā gaidāmā 5G sakaru tīkla izstrādāšanu.

Sarunāšanās caur ekrānu

Savulaik podziņtelefonu ražošanas milža Nokia logo rotāja devīze Connecting people jeb savieno cilvēkus. Attiecībā uz viedtelefoniem šī tēma kļuvusi ļoti slidena. No vienas puses Whatsapp, Viber, Messenger un citas saziņas programmas, kā arī vienkārša piekļuve Facebook, Instagramm, Snapchat un citiem sociālajiem tīkliem dod iespēju nekavējoties sazināties ar draugiem un dalīties iespaidos. Taču dažādās pasaules valstīs veikti pētījumi rāda, ka tas diemžēl neveicina saziņu. Tieši pretēji – daudziem cilvēkiem ar pāris tūkstošiem virtuālo draugu un desmitiem tūkstošu sekotāju ir nopietnas problēmas ar saturīgas klātienes sarunas uzturēšanu un vēl jo lielākas – ar ilgstošu attiecību kopšanu. Medijos kariķēti gadījumi, kad viedtelefonu paaudzes pamatskolēni sēž pie skolas bariņos un nevis sarunājas, bet sarakstās viens ar otru.

Ēras sākumā vairāki bērni saklupa ap vienu telefonu, tagad katrs veras savējā. "Es to saucu par būšanu vienatnē kopā. Izrādās, ka viedtelefoni tomēr ir izolējoša tehnoloģija," jau 2015. gadā dokumentālajā filmā Stīvs Džobss: cilvēks mašīnā stāstīja socioloģe Šerija Tērkla. "Tā ir sapņu mašīna, un tā fascinē ar pasauli, ko var iepazīt šajos ekrānos."

Tendences ir redzamas, taču vēl pagājis pārāk maz laika, lai psihologi pārliecinoši teiktu, vai šīs pārmaiņas ir uz labu vai ļaunu. Skaidrs vien tas, ka tagadējie bērni komunikāciju uztver citādi nekā iepriekšējās paaudzes.

Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 21.-27.jūlija numurā!

 

Top komentāri

vēl ir problēma
v
Vienīgais ,kas vēl nav izgudrots kā caur aifōnu ieņemt bērnu.
pret labējiem
p
Der atcerēties grāmatā "The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myths (Anthem Other Canon Economics)" rakstīto - tajā ir izpētītas inovācijas, uz kurām balstās iPhone un ir pierādīts, ka katra iPhone inovācija balstās uz desmitgadēm ilgiem valsts finansētiem fundmanetālās zinātnes un lietišķās zinātnes pētījumiem. Apple un citie lielie uzņēmumi pievieno tikai ļoti mazu inovāciju kārtiņu uz tās plašās pētījumu rezultātu bāzes, kura top pateicoties publiskajam finansējumam. Biznesu attīstība nebūtu iespējama bez valsts intervences zinātnē un bez valsts finansētas zinātnes. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc sociāldemokrātiskā politika strādā Rietumvalstīs un Ziemeļvalstīs. Arī Ķīna to ir sapratusi un iegulda zinātnē. Un nevajag celt biznesus mākoņos - viņi neko paši neizgudro un neuztaisa, viņi sper tikai vienu nelielu soli līdz produktam. Un arī Džobsa loma tur nav nekāda izcilā, viņam bija pieejami tūkstošiem inženieru. Visu dara vidusšķira!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata