Laika ziņas
Šodien
Migla
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Patrioti pērk vietējo un maksā vairāk

Globāla aptauja apstiprina, ka valstīm ir izdevīgi spēcināt patriotisma garu sabiedrībā, jo tas pozitīvi ietekmē ekonomiku

Pēdējos gados novērotais patriotu skaita pieaugums Latvijā īpaši priecīgi būtu jāuztver vietējiem uzņēmējiem. Zinātnisks pētījums liecina, ka patrioti ne vien dod priekšroku dzimtenē ražotai produkcijai, bet arī ir gatavi maksāt par to vairāk.

Saskaņā ar Drošības un stratēģiskās pētniecības centra (DSPC) maijā publiskotās aptaujas rezultātiem Latvijas patriotu skaits pēdējos 14 gados ir palielinājies no 73 procentiem 2008. gadā līdz 84 procentiem 2022. gadā. Ja tā, tad arī tautsaimniecībai vajadzētu piedzīvot visai strauju augšupeju.

PASAULĒ MAZ PATRIOTU

Biznesa konsultantu uzņēmuma Morning Consult pētījumā, kas tika veikts 17 valstīs, noskaidrots, ka patriotisma līmenis pasaulē ir visai zems. Piemēram, mazāk nekā 20% franču, vāciešu, japāņu un korejiešu lepojas ar to, ka dzīvo attiecīgajā valstī. Amerikāņu, kanādiešu, turku un austrāliešu vidū šādu patriotu īpatsvars ir ap 40 procentiem, kamēr Indijā – ap 60 procentiem. Īpaši jāizceļ arī fakts, ka patriotiski noskaņoti ir vecāko paaudžu pārstāvji, kamēr jaunākiem cilvēkiem ir raksturīga vājāka emocionālā piesaiste dzimtenei. Latvijas rezultāts uz šī fona izskatās ārkārtīgi cerīgs, lai gan jāņem vērā iespējamās novirzes citādu jautājumu un atbilžu variantu dēļ.

ATBALSTA SAVĒJOS

Bet kāds gan mūsdienās ir praktiskais labums no patriotisma? Starptautiskajā pētījumā atbildes gūtas arī uz šo jautājumu. Pētnieki noskaidrojuši, ka patriotisma līmenis ir tieši saistīts ar pašmāju produkcijas izvēli un apņēmību godprātīgi maksāt nodokļus. Piemēram, patriotiskāk noskaņoto nāciju pārstāvju vidū pat 35% respondentu ir gatavi doties uz veikaliem, kas neatrodas viņu ikdienas maršrutā, lai iegādātos vietējo ražotāju preci. Mazāk patriotiskajās valstīs šādu cilvēku īpatsvars ir vien ap 20 procentiem. 

Arī tas vēl nav viss. Lepnie patrioti ir gatavi maksāt vairāk par pārtiku, apģērbu, sadzīves elektroniku un citām precēm, ja vien uz to etiķetes norādīts, ka produkts ražots pašu zemē. Dati par ASV rāda, ka vispatriotiskāk noskaņoto iedzīvotāju vidū pat 63% respondentu ir gatavi pārmaksāt par preci, uz kuras redzams uzraksts Made in USA (ražots ASV – no angļu val.).

JĀORIENTĒJAS UZ PATRIOTIEM

"Līdzīgi kā uzticēšanās nacionālais lepnums ir abstrakts psihosociāls jēdziens, kam var būt taustāma ekonomiskā ietekme. Nacionālais lepnums ir saistīts ar pozitīvām izpausmēm – tādām kā nodokļu nomaksas palielināšanās. Tomēr ir arī negatīvās blaknes. Piemēram, arogances pieaugums attiecībā uz kaimiņvalstīm," norāda pētījuma autori.

Darba autori sliecas domāt, ka viņu atklājums var lielā mērā palīdzēt uzņēmumiem izveidot veiksmīgu pārdošanas stratēģiju. Proti, savā mājas tirgū orientēties uz vecākām paaudzēm un nacionālistiskāk noskaņotām iedzīvotāju grupām, savukārt eksporta tirgū fokusēties uz jaunākiem cilvēkiem, kuriem produktu izcelsme vēl nav tik svarīga. 

Patriotisma līmeņa sarukums jaunākajās paaudzēs novērots arī citos pētījumos, tomēr zinātnieki vēl nav vienojušies, vai tā patiešām ir globalizācijas veicināta paradigmas maiņa vai tikai jaunības maksimālisma izpausme. Otrā teorija nosaka, ka cilvēki ar gadiem izjūt lielāku piesaisti dzimtajai zemei.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Nestāsti man pasakas

Kā parasti, tuvojoties gada izskaņai, SestDienā piedāvājam kinodarbus, kas nedaudz lauž Ziemassvētku kanonu, ierastos žanrus, tematiku un, iespējams, arī labas gaumes žodziņus.

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata