Kā uzņēmums, kas piedāvā arī mobilā interneta pakalpojumus, nonāca līdz kampaņai par atbildīgu interneta izmantošanu?
Šeit nepieciešams neliels ieskats priekšvēsturē. Pirms gadiem pieciem vai sešiem mēs, es šeit domāju Tele2 Latvijā, veicām diezgan radikālu infrastruktūras modernizāciju, tika pilnībā pārbūvēts mobilo sakaru tīkls gan Latvijā, gan abās pārējās Baltijas valstīs, ieviestas pašas jaunākās tehnoloģijas. Rezultātā ieguvām ļoti jaudīgu mobilo internetu, taču vienlaikus, raugoties uz to, kā pieaug mūsu mobilā interneta lietotāju rīcībā esošo viedierīču skaits (šobrīd 65% mūsu klientu mobilajam internetam piekļūst no viedtālruņiem), kā arī redzot, kas notiek mums apkārt, publiskajos pasākumos, sabiedriskajā transportā, citviet, mēs vienkārši sākām aizdomāties par šo viedierīču izmantošanas kultūru. Radās doma noskaidrot, kādu iespaidu viedierīču attīstība un vispārējā izplatība atstāj uz sabiedrību. Nevis fiziskā ietekme – nav runas par elektromagnētisko starojumu vai ko līdzīgu –, bet tieši tas, kā viedierīču lietošana ietekmē cilvēku savstarpējās attiecības, bērnu un jauniešu attīstību. Kaut vai tīri intuitīvi bija skaidrs, ka šāda ietekme pastāv, tādēļ tika veikts nopietns pētījums, lai saprastu tās apmērus un to, vai viedierīču lietošana ir vai nav problēma.
Godīgi sakot, pētījuma rezultāti mums radīja pamatīgu šoku. Izrādījās, 85% no aptaujātajiem uzskatīja, ka, viņuprāt, viedierīču lietošana ir jauns atkarības veids, kas rada problēmas saskarsmē ar tuviem cilvēkiem. Bija vēl virkne citu secinājumu, kuri mūs darīja ārkārtīgi uzmanīgus. Piemēram, gandrīz 50% atzina, ka pārmērīga viedierīču lietošana ir kaitējusi viņu attiecībām ģimenē. Savukārt katrs trešais, bet jauniešu vidū pat divi no trim aptaujātajiem atzina, ka viedierīces izmanto par daudz un bieži to dara bezmērķīgi, bez jebkādas nepieciešamības. Mēs kā mobilo sakaru operators esam daļa no šīs ekosistēmas un jūtam zināmu atbildību par to. Mēs, protams, neražojam viedtālruņus, neesam sociālo tīklu vai citu platformu izstrādātāji, taču nodrošinām mobilo internetu un attiecīgi iespēju lietot šīs platformas viedierīcēs.
Te vēl jāatceras, ka viedierīces pašas par sevi ir ļoti jauns fenomens. To attīstība ir sākusies tikai apmēram pirms desmit gadiem, bet pēdējos piecos gados līdz ar 4G tīklu attīstību viedierīces ir attīstījušās ārkārtīgi strauji. Kā jebkurai jaunai tehnoloģijai tai ir gan savas pozitīvās, gan negatīvās puses, un mēs nolēmām sākt runāt, atgādināt arī par otro aspektu. Vadoties pēc principa – kurš tad to darīs, ja ne mēs kā mobilo sakaru operatori. Mūs patīkami pārsteidza aktivitāte no sabiedrisko organizāciju puses un Veselības ministrijas, kuras šo tēmu nekavējoties atpazina, un mums ar šīm organizācijām izveidojās ļoti aktīvs dialogs un sadarbība. Kopumā, mūsuprāt, šī tēma šobrīd ir ļoti aktuāla un acīmredzami kļūs tikai aktuālāka.
Ko piedāvājat darīt?
Mēs pavisam noteikti neaicinām cilvēkus atteikties no viedierīču lietošanas, sociālo tīklu apmeklēšanas vai vēl uz ko līdzīgu. Aicinām tikai apzināties pārmērīgas viedierīču lietošanas sekas, aicinām šīs viedierīces lietot ar jēgu un ar prātu, jēgpilni. Šī iemesla dēļ arī savos reklāmas materiālos iekļaujam šo tēmu un vēl, līdzīgi kā dažādu atkarību izraisošu vielu un izstrādājumu reklāmās, arī aicinājumu lietot internetu atbildīgi. Proti, mēs esam kļuvuši par pirmo operatoru Latvijā un Eiropā, kas pie savu produktu reklāmām liek klāt brīdinājuma tekstu. Kopā ar speciālistiem aktualizēt šo tēmu un likt par to aizdomāties ir tas, ko mēs no savas puses šobrīd varam darīt.
Bet vai nav tā, ka izaugusi jau vesela paaudze, kuras ikdiena kļuvusi tik virtuāla, ka aicinājumi aizdomāties vairs nespēj neko mainīt?
Tam var gan piekrist, gan nepiekrist. Vesela paaudze ir izaugusi ar mobilajiem sakariem, viedierīču paaudze vēl tikai aug, un šai paaudzei viedierīču lietošana ir sava veida personības izpausme, jo nozīmē dramatisku sociālā loka paplašināšanos. Attiecīgi arī viņiem ir visgrūtāk kaut vai uz laiku nolikt malā viedtālruni. Tomēr mēs aicinām arī šo paaudzi padomāt par to, cik lielā mērā viedierīce tiek lietota, kādās situācijās tas tiek darīts, kā arī par to, lai šī lietošana būtu tāda, kas rada vairāk labuma nekā traucējumu sabiedrībai, apkārtējiem, viņu tuviniekiem.
Visu interviju lasiet žurnāla SestDiena 31. maija - 6.jūnija numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Krējums Saldais
Scorseze
Pravietisnejaukais