Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +7 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Talanta nāve

2012. gada rudenī viņš saņēma Volpi kausu Venēcijas Starptautiskajā kinofestivālā, turklāt dubulto – paša pelnīto un kolēģim Vākīnam Fīniksam domāto par izcilo aktierduetu Pola Tomasa Andersona filmā Meistars/The Master.

2006. gada agrā pavasarī viņš tika apbalvots ar pasaulē aktieru iekārotāko suvenīru – Oskara statueti par fantastisku pārmiesošanos lomā – rakstnieka Trūmena Kapotes tēlā Beneta Millera dokumentālajā drāmā Kapote.

Par viņa spēju/talantu līdz spēku izsīkumam strādāt gan kā epizodes meistaram, gan lielās lomās, gan komercprojektos, gan eksperimentālās art house filmās viņu cienīja darbabiedri un režisori, kaut gan raksturs viņam nebūt nebija cukurs – viņš ciest nevarēja paviršus haltūristus.

Viņš bija lielisks teātra aktieris un tieši teātri, nevis kino uzskatīja par savām īstajām mājām. Viņš dzīvoja artistiskajā Ņujorkā un negrasījās pārcelties Holivudas virzienā. Viņam bija nauda, kolēģu apbrīna, slava, laimīga ģimenes dzīve, tiesa, ar civilsievu, mākslinieci Mimiju O’Donelu, un trīs pusauga bērni. 19. janvārī viņš vēl pēdējo reizi tika publiski fotografēts, prezentējot fotogrāfa Antona Korbeina jaunāko filmu Visvairāk meklētais cilvēks/A Most Wanted Man Sandānsas kinofestivālā, – smaidīgs, gandrīz blonds, vasarraibumiem klātu, bērnišķi atklātu seju un neatņemamo rumpja apaļīgumu, kas jau bija kļuvis par viņa imidža zīmi. Viņam bija 46 gadi.

Un pēkšņi – krahs.

Ņujorkas dzīvoklī atrastās 50 paciņas ar heroīnu un šļirce viņa rokās nāves brīdī visdrīzāk liecina par narkotiku atkarību, kas atgriezusies no "jaunības grēku" pasaules, – viņš nav slēpis, ka rotaļājies ar zālīti un šad tad arī ko kreftīgāku.

Neatkārtojamā, unikālā, jo universālā, talanta īpašnieka Filipa Seimora Hofmana patiesos nāves iemeslus mēs neuzzināsim nekad. Protams, dakteri noskaidros fiziskās nāves cēloņus. Bet iemeslus – varam tikai minēt. Psihē neielīdīsi. Varbūt pārdegšana darbā? Slimības rēga atgriešanās? Krīze attiecībās? Dzīves apnikums?

Visnožēlojamākie ir daudzo spekulāciju autori un morālisti – arī Latvijā to netrūkst –, kas pēc diža aktiera nāves norejas: "Nu ko tur slavināt vienu narkomānu? Vai tas būtu piemērs jaunajai paaudzei?" (neatkārtošu, ka šīs ciniskās anonīmās muldēšanas autori dziedātu pavisam citu dziesmu, ja būtu aizgājis viņa/-as dēls vai meita, vai cits mīļš cilvēks).

Mēs vispār raugāmies uz lietām, parādībām, cilvēkiem kaut kā… vienpusēji. Ierobežoti.

Piemēram, Hofmana Venēcijas balva, slavenais Volpi kauss. Vai zināt, ka to iniciējis viens no bagātākajiem 30. gadu Itālijas lielrūpniekiem, grāfs un pārliecināts fašists Džuzepe Volpi di Mizurata? (Šo "niansi" garām bija palaiduši pat padomju laiku ideoloģijas modrie sargsuņi, kad Volpi kausu ieguva latviešu aktrise Dzidra Ritenberga, un tas joprojām ir augstākais latviešu aktieru starptautiskais panākums.)

Piemēram, Kapote, loma, kas Hofmanam atnesa Oskaru, realitātē bija slavenākais amerikāņu gejs – smalko aprindu un smalko kaišu hronists, neciešami kaprīzs ekscentriķis, kurš pasauli satricināja ar divām (tikai!) grāmatām – Gluži aukstasinīgi un Brokastis pie Tifānija –, bet iemantoja mūžīgu slavu XX gadsimta literatūras Olimpā.

Tāpat ir ar Volpi kausu un Kapoti – ne tas ir būtiski, ka vienu "sponsorēja" fašists, bet otru – alkohols un tenkas. Hofmana gadījums ir baisa mācība, ka ar nāvi nejoko. Un šausmīga nožēla, ka par vienu talanta tīrradni pasaule kļuvusi nabagāka. 

Top komentāri

Par līdzpārdzīvojumu
P
(Kas Jauns. Purva bridēja mīlestība. Atklāti stāsta U.Pūcīša sieva Olīvija) ...Nekādi nespēju izprast cilvēkus, kas vaino mani par to, ka Pūcītim, re, tik zemu bija jākrīt – jātirgo bulciņas. Neviens Uldi zem automāta stobra uz tirgu neveda, viņam tirgū patika. Vairākos rakstos jaušams zemteksts – rau, līdz tam, kad viņš sāka tirgot bulciņas... Līdz tam, starp citu, bija pavisam slikti! Nebija nekā. Vienu brīdi viņš bija iestājies dūmvadu tīrītāju kantorī. Vai kāds var iedomāties, kā tu jūties, dzirdot runas, ka Pūcītis stāv stacijas tunelī un ubago? Reiz atnāca arhitekte Gailes kundze un teica – šausmas! Viņš uz skatuves ir nospēlējis Oidipu, un tagad viņam te jātirgo pīrādziņi! Līga Liepiņa TV raidījumā izteicās, ka esot ar Pūcīti bieži sazvanījusies, bet, kopš viņš sācis tirgot bulciņas, sazvanīšanās pajukusi. Nesaprotu, kāpēc gan – telefona numurs bija tas pats. Visi tie runātāji taču varēja atnākt un pajautāt – varbūt kaut ko var palīdzēt. Nav jau viņš bijis nekāds monstrs, viņš bija sirsnīgs cilvēks. Vienīgi, kad kārtīgi uzņēma uz krūts, tad gan pateica, ko par katru domā. Man nebija viegli klausīties ķengas, bet Uldim pašam tie pīrādziņi kantes nerīvēja itin nemaz. Viņš bija optimistiski noskaņots, priecīgs, arī tā viņam bija zināma spēle. Viņš atminējās, kā tēvs tirgojis kartupeļus, un teica – tirgū ir interesanti, te es redzu cilvēkus. Uldis ar visiem parunājās, izaugušie bērni nāk vēl tagad un atceras, kā pie Pūcīšonkuļa pirkuši pīrādziņus. Sākās ar to, ka viņš nāca man palīgā, jo bez darbošanās dzīvot nemācēja. Faktiski jau tāda līmeņa māksliniekam to nevajadzētu darīt; kad viņš pienāk par tuvu klāt, pazūd noslēpums. Tāpat kā, zinot izrādes vai filmas tapšanas virtuvi, pazūd brīnuma efekts. Bet – ko darīt, ja tāda situācija ir izveidojusies? Nereti ne bez paša līdzdalības. Latvijā vairāki aktieri strādā par sētniekiem, pastniekiem. Strādāt nav kauns – kauns ir nestrādāt, čīkstēt un parazitēt uz sievietes kakla. Vēl sliktāk būtu staigāt riņķī un diedelēt – iedod rublīti... Protams, paēdušais neēdušo nesaprot, paliek tikai nosodījums. Pirmkārt, par to, ka izvēlējies provinces pārdevēju, otrkārt, par to, ka dzērājs. Mēs jau viņam būtu devuši lielas un labas lomas, bet, tā kā viņš ir dzērājs, neko nevaram palīdzēt... Pirms daudziem gadiem TV M.Balode intervēja bijušā Jaunatnes teātra aktrisi L.Leimani, kur aktrise strādāja zupas virtuvē. Intervētāja nekādi nespēja izprast, vai tas nav pazemojoši. Pārņēma neērtības sajūta par jautātāju, bet L.Leimane atbildēja ar pašcieņu. S.Radzobe recenzējot L.Sīles grāmatu Satori par deviņdesmito gadu "zudušās paaudzes" problēmām vēsā mierā atzīst, ka paši vainīgi, tā saucamie "zudušie". Bet tas netraucē kritiķei sajūsmināties par Izrādes Izraidītie pienesumu, tā sacīt jāsaka, Lielā izrāde. Koršunovs atzīst, ka mēs pārāk maz domājam un analizējam to, kas ar mums notiek un vēl viņš saka: "Vislabākais, ko varu cerēt sagaidīt no latviešu publikas, ir līdzpārdzīvojums." Bet visvairāk līdzpārdzīvojums ir nepieciešams dzīvē, vai ne?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja