Iepriekšējais rekords tika sasniegts 2018. gadā, kad Rīgas ostu apmeklēja 86 kruīza kuģi. Kruīza kuģu sezona pēc pašreizējā plāna šogad sāksies 12. aprīlī ar pirmā kuģa ienākšanu un beigsies 23. oktobrī, kad ostu atstās pēdējais šīs sezonas kruīza kuģis. Sezonu atklās vācu kruīza kompānijas Plantours Kreuzfahrten jūras laineris Hamburg ar aptuveni 400 pasažieriem uz klāja, un arī oktobrī, noslēdzot sezonu, Rīgā viesosies pieci Vācijas kruīza kompāniju kuģi, stāsta Rīgas pasažieru ostas kruīzu speciāliste Ilze Nelis, piebilstot, ka kopējais kuģu skaits vēl var mainīties, ko ietekmē pašreizējie notikumi pasaulē.
Pēc Nelis paustā, vēl tikai šā gada sākumā bija zināms par 100 kruīza kuģu plāniem attiecībā uz Rīgas apmeklējumu, taču situācija mainījusies pēc 24. februāra, kad Krievija iebruka Ukrainā un saistībā ar to kruīzu kompānijas pieņēma vienotu lēmumu no šā gada kruīzu maršrutiem izslēgt vienu no populārākajām kruīzu vizīšu pilsētām – Pēterburgas ostu Krievijā, kā dēļ īsā laikā tika pārplānots liels skaits maršrutu, tostarp daudzās programmās šogad iekļaujot Rīgu, kas iepriekš nebija plānots. 12 kuģi Rīgas ostu plāno apmeklēt pirmo reizi, tostarp lielākais no pieteiktajiem – kruīzu kompānijas Royal Caribbean International 15 klāju kuģis Voyager of the Seas, kura garums ir 311,1 metrs un kurš vienlaikus var pārvadāt vairāk nekā 3600 pasažieru.
"Protams, ideāli būtu, ja šie 140 plānotie kuģi ienāktu ostā 140 dažādās dienās – katru dienu pa vienam kuģim, kas ļautu daudz vieglāk tos apkalpot. Taču realitātē pēc pašreizējā grafika šovasar būs desmit dienas, kad vienlaicīgi ostā ienāks pat trīs kuģi, turklāt 35 kuģi Rīgas ostā uzturēsies divas dienas. Līdz ar to šobrīd ceram, ka šovasar mums kruīzu jomā būs ļoti saspringts darbs," pauda Nelis.
Lai izrunātu nepieciešamos sagatavošanās darbus un apzinātu pasākumus, lai gaidāmajiem viesiem nodrošinātu saturīgu un interesantu ciemošanās laiku, aprīļa sākumā tika organizēta ostas, uzņēmēju un Rīgas pašvaldības atbildīgo speciālistu sanāksme. Patlaban turpinās intensīvs darbs ar uzņēmējiem un pašvaldību, lai izstrādātu kvalitatīvu un interesantu piedāvājumu kruīza kuģu pasažieriem, tostarp tiem, kuri Rīgā pavadīs divas dienas. "Tas ir neliels izaicinājums, jo vēl līdz 24. februārim nebija nojausmas, ka šādu kuģu būs salīdzinoši daudz – būtībā uz pusi vairāk. Un šajā kontekstā svarīgs ir Rīgas pašvaldības atbalsts pilsētas uzņēmējiem, lai viņi nokļūtu tuvāk šiem tūristiem ar savu piedāvājumu," akcentēja speciāliste. Arī osta turpina aktīvus sagatavošanās darbus, lai kuģu uzņemšanai sagatavotu trīs piestātnes, tostarp lielākajiem kuģiem – 320 metrus garo piestātni Krievu salā, kā arī jau ierastās piestātnes pārējiem kuģiem – Pasažieru ostā un Eksportostā.
Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš norāda, ka līdz sezonas sākumam būtiski ir atrisināt kruīza kuģu pasažieru loģistikas jautājumu no piestātnes Krievu salā Daugavas kreisajā krastā uz pilsētas centru. "Pasažieru ostas un Eksportostas piestātnes ir pietiekami tuvu pilsētas centram, no kurienes pilsētas viesi var nokļūt Vecrīgā kājām, bet no trešās piestātnes Krievu salā cilvēki uz Rīgas centru jāatved ar autobusiem. Tas savukārt nozīmē, ka pilsētai ir jāatrisina jautājums par šo autobusu stāvēšanas iespējām centrā, kamēr tūristi dodas ekskursijās, jo jau patlaban autobusu stāvvietu skaits ir nepietiekams un līdz ar šādu tūristu skaita pieaugumu jautājums vēl vairāk aktualizēsies," viņš pauda.
"Šobrīd vēl nevaram simtprocentīgi teikt, ka visi 140 kuģi, kuru vizīte ir pieteikta Rīgā, pie mums arī ieradīsies, jo korekcijas var ieviest situācijas attīstība Ukrainā un citi faktori, taču jebkurā gadījumā skaidrs, ka Rīgā šogad viesosies daudz skaistu kuģu, un tas nozīmē, ka vietējiem tūrisma jomas uzņēmumiem šogad ir reālas iespējas vismaz kaut kādā mērā atgūties no pandēmijas krīzes radītajām sekām," uzskata Rīgas brīvostas pārvaldnieks.
Ņemot vērā, ka ierastajā kārtībā kruīzu maršrutus plāno un saskaņo vismaz gadu iepriekš, nākamajam gadam jau patlaban ir pieteikta vairāk nekā 70 kruīza kuģu ienākšana Rīgā un ir diezgan objektīvs pamats domāt, ka nākotnē Rīgā ienākošo kuģu skaits ierasti pārsniegs 100 kuģu sezonā.
Diemžēl šogad netiks atsākta prāmju satiksme starp Rīgu un Stokholmu, jo Igaunijas prāmju operators a/s Tallink Group un Igaunijas Sociālās apdrošināšanas pārvalde parakstījuši īstermiņa laika fraktēšanas līgumu kuģim Isabelle par prāmja izmantošanu Ukrainas bēgļu izmitināšanai Tallinā. Prāmju maršruta darbība starp Rīgu un Stokholmu būtībā bija apturēta divus iepriekšējos gadus Covid-19 pandēmijas dēļ. Sākotnēji Tallink ziņoja par plānu atsākt prāmju satiksmi šajā maršrutā no 6. aprīļa, tomēr, marta vidū secinot, ka pagaidām cerētā pasažieru interese par prāmja atjaunoto braucienu izmantošanu vēl ir neliela, turklāt ģeopolitisko notikumu ietekmes rezultātā notika degvielas cenu straujš lēciens, reisu atsākšana tika pārcelta uz jūnija sākumu. Taču pēc Igaunijas valdības piedāvājuma pieņemšanas skaidrs, ka šis prāmis šogad nekursēs vispār.
"Nenoliegšu, mēs kā osta par šādu lēmumu esam apbēdināti. Taču no biznesa risku viedokļa kompānijas lēmums ir saprotams, jo, visticamāk, Tallink Group par Igaunijas valdības nofraktēto kuģi saņems fiksētu nomas maksu. Viens ir uzsākt kuģošanas sezonu, bet otrs – iespējamie finanšu riski, ņemot vērā degvielas cenu straujo kāpumu, kā arī citus iespējamos notikumus pasaulē, kas var tiešā mērā ietekmēt pasažieru skaitu reisos," pauda Zeltiņš.
Tādēļ Rīgas osta vērtēs iespējas īstermiņā piesaistīt kādu citu prāmju kompāniju šā maršruta apkalpošanai. "Vai iespējamais prāmis būs līdzīgs Isabelle vai tāda tipa kā Liepājas Stena Line servisa izpratnē, kas lielākoties paredzēts kravu un mazāk pasažieru pārvadāšanai, šobrīd grūti spriest. To rādīs laiks, bet katrā ziņā – kā jau teicu – mēģināsim pacensties un vismaz īstermiņā atrast alternatīvu," viņš sacīja, vienlaikus piebilstot – ja Tallink Group nākamgad nolems atgriezties Rīgā, šāds lēmums tiks atbalstīts. Ja ne – notiks sarunas ar citiem potenciālajiem prāmju operatoriem par pastāvīgas prāmju līnijas apkalpošanu.