Pēdējās dienās, pārskatot filmas Viens pats mājās (un arī nonākot Ziemassvētku tematikai veltītā kino viktorīnā), mēģināju saprast, kuriem pēdējo gadu darbiem kino pasaulē tad lemts kļūt par "svētku materiālu"?
Jeb citiem vārdiem – tiem, kas Brīnišķo dzīvi/It’s a Wonderful Life (1946) un Cieto riekstu/Die Hard (1988) ar asprātīgi iedēstītajiem svētku akcentiem jau redzējuši dučiem reižu, bet mazgadīgā Kevina sastapšanos ar Trampu Viens pats mājās 2/Home Alone 2: Lost in New York (1992) vērtē kā izvēli "ārpus laba un ļauna", dāvājam nelielu pēdējo gadu filmu izlasi, pie kuras svētkos pakavēties.
VONKA/WONKA (2023)
Pieļauju, ka daļa skatītāju novērtēs Tima Bērtona gotiskās šokolādes izvirtības Čārlijā un šokolādes fabrikā/Charlie and the Chocolate Factory (2005), bet galvenais, ka saldumu meistaram Vonkam veltītais mūzikls ar Timoteju Šalamē atbruņo ar zef īraino tekstūru, asprātīgiem tēliem (Hjū Grānts, dārgie skatītāji!) un zelta Holivudas smalkumiem. Jāpiebilst, ka filmas režisors Pols Kings ir arī lācēna Padingtona lielisko animāciju autors.
Kur skatīties: Tet, Go3
KRITIENA ANATOMIJA/ANATOMY OF A FALL (2023)
Apsnidzis šalē Francijas Alpos, no kura balkona nokritis slavenas rakstnieces (izcilā vācu aktrise Sandra Hillere) vīrs, un viņas pagātne kļūst par apsūdzību pamatu slepkavības teorijai… Pērnā gada Kannu Zelta palmas zara laureātdarbs (rež. Žistīne Trijē) ir stindzinošu patiesību un trillera sniegputenis, kas tikpat iederīgs šai sezonā, cik filmā redzamie džemperi un atpūta, kas vēl īsti nav sākusies.
Kur skatīties: Tet, Go3
SAPŅU SCENĀRIJS/DREAM SCENARIO (2023)
Nikolasa Keidža pēdējo gadu labākā loma. Norvēģu režisora Kristofera Borgli (Pati sev pieriebusies/Sick of Myself (2022)) satīra ir aktuāls, sulīgs kino par vidusmēra vīrieti, kurš sāk parādīties vairāku tūkstošu cilvēku sapņos. Sirreālā situācija tiek atjautīgi nokaitēta, atstājot oriģinālu pēcgaršu, un ir itin iederīga ciniskākai, grinčiskākai gaumei.
Kur skatīties: Tet, Go3
MAZĀS SIEVIETES/LITTLE WOMEN (2019)
Luīzas Mejas Olkotas romāna ekranizācijai, kuru režisējusi amerikāņu neatkarīgā kino emblēma Greta Gērviga (Bārbija/Barbie (2023)), piemīt pārlaicīgas un grodas kvalitātes. Četras Mārču māsas piedzīvo pašrealizāciju un saduras ar sociālo šķiru un dzimuma lomu dubultajiem standartiem XIX gadsimta 60. gadu Amerikā. Klasiska interpretācija, bez dumpinieciskuma, bet ar labi balansētu sentimentu.
Kur skatīties: Tet, Go3
MEITENE AR ADATU/THE GIRL WITH THE NEEDLE (2024)
Svētkos arī nedaudz dzestras Grimmu pasakas notis, sekojot jaunas šuvējas greizajiem spoguļiem līdzīgajam Pelnrušķītes stāstam. Zviedru režisora Magnusa van Horna darbs pārsteidz ar gruntīgo, melnbalto vizualitāti, spēju Pirmā pasaules kara kontekstā saskatīt paralēles ar šodienas sabiedrību, kā arī uzburt neordināru sērijveida slepkavas stāstu. Kannu kinofestivāla galvenajā konkursā izrādītais darbs – viens no Eiropas kino gada notikumiem.
Kur skatīties: Tet
TURPINI/CARRY-ON (2024)
Ziemassvētku ceļojumu spriedzē iedēstīts trilleris (rež. Žaume Koljets-Serra) par lidostas drošības darbinieku (Tarons Edžertons), kuru šantažē Ceļotājs, lai izvestu cauri kontrolei melnu koferi. Scenārija intensitāte ir pieklājīga, konteksts nenovēršas no šodienas politiskajiem gaiteņiem, un galu galā tas ir Cietā rieksta cienīgs B trilleris. Tiem, kas meklē spriedzi vai svētkus ārpus dekorācijām un lampiņām.
Kur skatīties: Netflix