Desmitgadēm, pat simtgadēm ilgi neprātīgas mīlas dēkas norakstītas uz alkohola skurbumu. Uzmācīgas uzmanības izrādīšana personām, kas skaidrā prātā vispār neinteresētu, dažu tautu folklorā pat ieguvusi īpašu nosaukumu. Piemēram, angļu valodā runājošie to dēvē par alus brillēm jeb beer goggles, tādējādi uzskatāmi izskaidrojot alkohola iedarbību – caur šīm grādīgo dzērienu "brillēm" cilvēki izskatās pievilcīgāki. Bet vai tā patiešām ir?
Atbildi uz šo jautājumu nolēma atrast amerikāņu pētnieki no Stenforda Universitātes. Viņi noorganizēja eksperimentu, kurā iesaistīja 36 vīriešu dzimuma divdesmitgadniekus. Turklāt tika atlasīti nevis vienkārši daži desmiti cilvēku, bet 18 pāri ar labiem draugiem, kuri ikdienā sarunājas par dažādām tēmām un arī kopā ballējas. Viņiem laboratorijā bija jādara tas, ko daļai jauniešu šādā vecumā tīri labi patīk darīt, – jādzer alkoholiski dzērieni un jāvērtē meiteņu fotogrāfijas. Ļoti līdzīgi, kā tas notiek naktsklubā vai citā sabiedriskā vietā.
VĒRTĒJUMS NEMAINĀS
Procedūra noteica, ka 18 minūtēs jāizdzer pirmā alkohola deva un nākamajās 18 minūtēs vēl viena. Gan pirms, gan pēc alkohola uzņemšanas jauniešiem bija jāpārrunā un jānovērtē dažādu meiteņu fotogrāfijas, turklāt pētnieki mērīja viņu smadzeņu aktivitāti.
Pēc tam rezultāti tika apstrādāti un salīdzināti. Tie bija visnotaļ pārsteidzoši, jo izrādījās, ka reibums īpaši nemaina meiteņu vērtējumu. Tās, kuras patika skaidrā prātā, patika arī dzērumā, bet tās, kuras neizraisīja simpātijas sākumā, neieguva augstāku atzīmi arī pēc iedzeršanas.
Bet kā tad izskaidrot neskaitāmos gadījumus, kad pēc kaislīgas nakts cilvēki no rīta galīgi nav apmierināti ar savu izvēli un pat jūtas apkaunoti?
Atbildes deva šī paša eksperimenta rezultātu padziļināta analīze. Tā būtībā apstiprināja to, ko liela daļa ballētāju jau nojauta: alkohola lietošana vienkārši dod cilvēkiem pārliecību, drosmi tuvoties kādam, kas viņiem jau šķiet pievilcīgs. Ja nu tomēr drosmes uzrunāt simpātiju nepietiek, tad bravūrības ir vismaz tik daudz, lai mērķētu "vienu plauktiņu zemāk".
DROSMĪGĀKI UZRUNĀT
"Alkohols mazina bailes no sociālās atstumšanas un pastiprina vēlmi izveidot attiecības. Tādēļ mēs izvirzījām hipotēzi, ka alkohols paaugstinās iespējamību, ka dalībnieki izvēlēsies komunicēt ar pēc iespējas pievilcīgākām personām," žurnālā Journal of Studies on Alcohol and Drugs publicētajā pētījumā raksta darba autori Mollija Bodringa un Maikls Saiets no Stenforda Universitātes, paskaidrojot, ka viņi solījuši dalībniekiem eksperimentā iesaistīt viņu visaugstāk novērtētās meitenes. Tam vajadzējis iedrošināt jauniešus izvēlēties fiziski pievilcīgākās dalībnieces. Tā arī noticis. Skaidrā prātā iespējamība, ka dalībnieki uzrunās kādu no četrām pievilcīgākajām meitenēm, tika novērtēta ar koeficientu 1,71, bet pēc alkohola lietošanas tas pieauga līdz rādītājam 2,69.
Te gan jāpatur prātā, ka puišu izvēle notika "laboratorijas apstākļos". Proti, bez jebkāda riska, ka viņi varētu tikt atraidīti vai izsmieti. Tas lielā mērā izskaidro, kādēļ viņi "tēmēja" uz augstākajiem "mērķiem". Reālā pasaulē pat apreibis prāts izkalkulē reputācijas riskus, tādēļ biežāk tiek uzrunāti cilvēki, no kuriem atteikuma saņemšana ir mazāk iespējama, skaidro zinātnieki.