Mīlestība un nauda. Šie divi jēdzieni laikmetu griežos tikuši gan savērpti cieši kopā, gan pretstatīti, meklējot skaidrojumu cilvēku izdarītajām izvēlēm. Diskusija pilnīgi noteikti vēl nav galā, taču zināmu skaidrību ienesuši britu pētnieki. Zinātnieki no Jorkas un Eseksas universitātēm guvuši pārliecību, ka mūsdienās partnera izvēlē turīgo valstu iedzīvotāji dod priekšroku personībai, nevis materiālajam stāvoklim.
Tāds secinājums izriet no apjomīga darba, kurā zinātnieki izanalizēja vairāk nekā miljonu iepazīšanās sludinājumu no Kanādas, Francijas, ASV un Indijas masu medijiem. Tie aptvēra laika posmu no 1950. līdz 1995. gadam.
ČETRAS IEPAZĪŠANĀS VALODAS
Briti koncentrējās uz reklāmās izmantoto valodu, ko iedalīja četrās kategorijās. Ekonomiskajā valodā fokuss ir uz potenciālā partnera finansiālo stāvokli, personības valoda aptver tādas iezīmes kā atvērtība un ekstraversija, fiziskajā priekšroka tiek dota specifiskiem auguma parametriem, savukārt gaumes valoda skar vaļaspriekus un ieradumus.
Analīze atklāja, ka pusgadsimta laikā personības nozīme rietumvalstīs pieaugusi, bet ekonomiskie faktori samazinājušies. Ap 1995. gadu 40–45% vārdu, ko sievietes izmantoja, lai aprakstītu savu ideālo partneri, bija iekļaujami kategorijā «personība», kamēr tikai 10 procentu minēja finanses. Arī vīrieši 35–40% vārdu pievērsās personībai, un tikai pieci procenti minēja ekonomiskus faktorus.
Tikmēr Indijas vientuļnieki ienākumus, uzkrājumus un sociālo statusu gadsimtu mijas priekšvakarā vērtēja pat augstāk nekā iepriekš. 70. gados aptuveni 35% no visiem indiešu iepazīšanās sludinājumos minētajiem vārdiem bija saistīti ar finansēm, savukārt 1995. gadā to īpatsvars jau bija pieaudzis līdz 60 procentiem.
IZDZĪVOŠANA PIRMAJĀ VIETĀ
"Mūsu pētījums rāda, ka rietumvalstīs – tādās kā ASV – personības loma kļūst aizvien lielāka. Savukārt Indijā mēs šādu tendenci nenovērojam," darba grupas izplatītajā paziņojumā medijiem raksta darba līdzautors Kventins Lipmans no Eseksas Universitātes, "kad Indijas ekonomika būs attīstījusies un šā brīža paaudze būs finansiāli nodrošinātāka, arī tajā varētu parādīties pārmaiņas par labu personības faktoram."
Viņš vērš uzmanību uz vēl kādu paredzamu, taču būtisku atklājumu. Proti, jo finansiāli nenodrošinātāks ir cilvēks, jo lielāku vērību viņš pievērsīs potenciālā partnera materiālajam stāvoklim. Tā kā pagājušā gadsimta otrajā pusē sievietes arī rietumvalstīs pelnīja mazāk nekā vīrieši, viņu ievietotajos sludinājumos naudas faktoram tika atvēlēta nozīmīgāka loma.
"Mūsu iegūtie dati būtībā apstiprina Maslova teoriju par vajadzību hierarhiju. Šajā kontekstā materiālās vajadzības ir jāapmierina, lai varētu koncentrēties uz nemateriālajām, piemēram, personības iezīmēm," uzsver darba līdzautore Hušbo Surana no Jorkas Universitātes.