Bet vai tā patiešām atmaksājas? Amerikāņu zinātnieku pētījums liek uz to paskatīties citādām acīm, jo tajā secināts, ka darba devēji lojālos darbiniekus ekspluatē vairāk.
Korporatīvajā vidē iesakņojies uzskats, ka lojalitāte ātrāk ved augšup pa karjeras kāpnēm. Pat ja tā ir taisnība, izaugsmes blaknes ir diezgan smagas – lojālie darbinieki biežāk saņem papildu uzdevumus un strādā virsstundas, nesaņemot par tām pienākošos samaksu. Pie šāda secinājuma nonākuši Djūka Universitātes speciālisti, kuri veica eksperimentus ar gandrīz 1400 uzņēmumu vadītājiem.
Žurnālā Journal of Experimental Social Psychology publicētajā ziņojumā stāstīts, ka darba devēji ātri uztausta lojālākos darbiniekus un uztic tiem papildu uzdevumus. Vispirms svarīgākos, pēc tam mazāk svarīgus, taču tādus, ko vajadzētu paveikt pēc iespējas ātrāk un kvalitatīvi. Tā pamazām lojālie darbinieki tiek pārslogoti un tuvojas izdegšanai cerībā, ka kādu dienu viņu pūles tiks atalgotas ar paaugstinājumu amatā. Sapņi gan ne vienmēr piepildās, jo darba devējam bieži vien konkrētā speciālista prasmes ir izdevīgas un nepieciešamas tieši esošajā amata pozīcijā.
No šī paša pētījuma izriet vēl kāda interesanta atklāsme, kas lielā mērā izgaismo darba devēju skatījumu uz darbiniekiem. Proti, priekšnieki par lojāliem uzskata tos darbiniekus, kuri ir gatavi uzņemties vairāk pienākumu bez papildu samaksas, nevis tos, kuriem ir svarīgas zīmola vērtības vai kompānijas ilgtermiņa izaugsmes plāni.