Šā gada 30. jūlijā Malaizijas Transporta ministrija iepazīstināja ar pārskatu par reisa 370 pazušanu. Nekādas jaunas informācijas šajā ziņojumā gan nebija, lai gan tajā norādīts uz virkni nepilnību Malaizijas gaisa transporta kontroles sistēmas darbā un tas novedis arī pie Malaizijas Civilās aviācijas departamenta ģenerāldirektora Azharudina Abdula Rahmana atkāpšanās no amata. Taču reiss 370 joprojām paliek, iespējams, pati lielākā mistērija visas pasaules civilās aviācijas vēsturē un licis arī stingrāk kontrolēt lidojumu norisi.
Bez vēsts pazudušie
Malaysia Airlines reisa 370 jeb MH370 lidmašīna Boeing 777 pacēlās no Kualalumpuras Malaizijā 2014. gada 8. martā plkst. 0.41 pēc vietējā laika, lai dotos uz Ķīnas galvaspilsētu Pekinu, kur tai bija jāpiezemējas pēc nepilnām sešām stundām. Lidmašīnā atradās 227 pasažieri no 15 valstīm, kā arī 12 apkalpes locekļu. Visi apkalpes locekļi bija malaizieši, savukārt pasažieru vidū visvairāk – 153 – bija Ķīnas pilsoņu.
Plkst. 1.19 lidmašīnas, kura tobrīd atradās virs Dienvidķīnas jūras, kapteinis Zaharijs Ahmads Šahs pēdējo reizi sazinājās ar Kualalumpuras gaisa satiksmes kontrolieriem, lai paziņotu, ka MH370 atbilstoši lidojuma plānam pāriet no Kualalumpuras gaisa satiksmes kontroles zonas Vjetnamas Hošiminas gaisa satiksmes kontroles zonā. Taču jau pēc dažām minūtēm, plkst. 01.22, MH370 pazuda gan no Kualalumpuras, gan Hošiminas radariem, kā arī pārstāja atbildēt uz visiem izsaukumiem. Jau vēlāk noskaidrojās, ka lidmašīna ir turpinājusi epizodiski parādīties vairāku reģiona valstu militāro radaru ekrānos, kur bija redzams, ka tā maina kursu un dodas Indijas okeāna virzienā. Militārie radari MH 370 pēdējo reizi fiksēja plkst. 2.22 pēc vietējā laika, kad tā atradās virs Andamanu jūras, savukārt 2.40 lidmašīna tika oficiāli pasludināta par pazudušu, un par tās tālāko likteni precīzu ziņu līdz pat šai dienai nav.
Kaut arī vairākas valstis, tostarp Austrālija, ASV, Ķīna un Malaizija, īstenoja kopīgu meklēšanas un glābšanas operāciju, kas ilga trīs gadus un bija plašākā un dārgākā šāda veida operācija pasaules aviācijas vēsturē, atrast ir izdevies tikai atsevišķus nelielus lidmašīnas fragmentus.
Pirmais no tiem tika uziets 2015. gada jūlijā Francijai piederošajā Reinjonas salā, kas atrodas starp Madagaskaru un Maurīciju. Vēlāk atlūzas tika atrastas arī Dienvidāfrikas, Tanzānijas un Taizemes piekrastē, kā arī Maurīcijas salā. Taču neviens no šiem atradumiem nav viesis skaidrību nedz par lidmašīnas bojāejas vietu, nedz arī noslēpumainās pazušanas cēloņiem.
Valstu līmenī meklēšanas darbi šobrīd ir pārtraukti, tomēr Malaizijas valdība ir vienojusies ar ASV privāto kompāniju Ocean Infinity, ka tā turpinās meklēšanas darbus ticamākajā iespējamajā katastrofas rajonā. Gadījumā, ja amerikāņiem izdosies atrast lidmašīnas vraku vai kādu no tā dēvētajām melnajām kastēm, uzņēmums no Malaizijas valdības saņems 70 miljonus ASV dolāru.
Lielākā traģēdija vēsturē
MH370 bezvēsts pazušana milzu rezonansi izraisīja ne tikai daudzo neskaidrību dēļ, bet arī tāpēc, ka tā noteikti ir vislielāko upuru skaitu prasījušais šāds gadījums aviācijas vēsturē. Līdz 2014. gada 8. martam bija fiksēts tikai nedaudz vairāk par desmit lidmašīnu bezvēsts pazušanas gadījumiem kopā ar vairākiem desmitiem cilvēku. Turklāt gandrīz visas šīs traģēdijas bija piedzīvotas samērā sen, tāpēc valdīja viedoklis – lai arī nav pilnībā iespējams izvairīties no lidmašīnu katastrofām, vismaz lielu pasažieru lidmašīnu pazušana ir gandrīz neiespējama. Turklāt iepriekšējais skumjais antirekords piederēja nevis civilajai aviācijai, bet gan militārpersonām.
1962. gada 16. martā virs Klusā okeāna rietumu daļas bez vēsts pazuda ASV Gaisa kara spēku transportlidmašīna Lockheed L-1049 Super Constellation, kura, pa ceļam vairākkārt piezemējoties ASV Gaisa kara spēku bāzēs, bija ceļā no Trevisas Gaisa kara spēku bāzes ASV Kalifornijas pavalstī uz toreizējās Dienvidvjetnamas galvaspilsētu Saigonu. Lidmašīna pazuda lidojuma, kas iegājis vēsturē ar nosaukumu Flying Tiger Line lidojums 739, pēdējā posmā, pārvietojoties no Klārka bāzes Filipīnās uz Saigonu. Šis reiss līdzi paņēma 107 cilvēku – 96 pasažieru un 11 apkalpes locekļu – dzīvību. 93 no bojāgājušajiem pasažieriem bija ASV armijas, bet trīs – Dienvidvjetnamas armijas karavīri. Tiek pieļauts, ka lidmašīnā noticis sprādziens, jo vairāki Libērijas tankkuģa Linzen apkalpes locekļi apgalvoja, ka laikā un vietā, kas apmēram atbilda lidojuma 739 maršrutam, debesīs redzējuši uzliesmojumu. Pārliecināties par šīs versijas patiesumu gan nebija iespējams, jo lidmašīnas atlūzas atrast neizdevās, pat neraugoties uz to, ka avārijas rajonā 520 tūkstošos kvadrātkilometru tika izvērsta Klusajā okeānā tobrīd visu laiku vērienīgākā meklēšanas operācija.
Lidojums 739 arī izraisīja iespaidīgu sazvērestības teoriju uzliesmojumu, galvenokārt tā iemesla dēļ, ka neilgi pirms tam katastrofu piedzīvoja vēl viena Flying Tiger Line transportlidmašīna Lockheed L-1049 Super Constellation. Arī tā bija devusies ceļā no Trevisas Gaisa kara spēku bāzes Kalifornijā, turklāt gandrīz vienlaikus ar lidojumu 739. Otra lidmašīna, kas veda kādu "slepenu militāru kravu", neskaidru iemeslu dēļ avarēja virs Aleutu salām, ietriecās zemē un sadega. Neraugoties uz vērienīgo abu katastrofu izmeklēšanu, pie nekādiem konkrētiem secinājumiem tā arī neviens nenonāca, lai gan pamatā tiek uzskatīts, ka abas avārijas bijušas diversijas rezultāts. Ja arī tika noskaidrots, kas bija iespējamie diversanti un kā tieši viņi izraisīja abas katastrofas, publiski tas nekad nav ticis izpausts.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 3. - 9. augusta numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
TrollisJT
Irlielāmērāticams