Līdz zināmai robežai nemaz nav slikti – diriģents Kaspars Putniņš saka par pandēmijas lēnināto darba skrējienu. Tomēr lokdaunā sēdējis viņš nav. Visu šo sezonu Kaspars Putniņš galvenā diriģenta amatā vienlaikus strādājis ar diviem koriem: šī bija viņa pēdējā sezona ar Tallinas Filharmonijas kamerkori un pirmā ar slaveno Zviedrijas Radio kori Stokholmā. No turienes ieradies Rīgā, viņš jau otrdien ar Latvijas Radio kori dosies viesizrādēs uz Dāniju, kur 3., 4. un 5. jūnijā Kopenhāgenā Dānijas Karaliskajā teātrī (The Royal Playhouse) un 8. jūnijā Orhūsas koncertzālē tiks izrādīta dāņu producentu apvienības Hotel pro Forma un Latvijas Radio kopdarbs, gleznopera Operācija: Orfejs. Šis būs jau trešais operas atjaunojums.
"Operācija: Orfejs ir perfekts iestudējums. 13 dziedātāji un viena dejotāja uz skatuves rada operas svinēšanas svētkus, tieši tādus, kādus mēs gaidām: katra izrādes sastāvdaļa ir bauda acīm un ausīm…" tā par šo iestudējumu savulaik rakstīja Zurichsee-Zeitung. Dāņu dzejnieks Ibs Mihaels libreta pamatā izmantojis mītu par Orfeja ceļojumu ēnu valstībā, lai atgrieztu dzīvē mīļoto Eiridīki. Klasiskais mīts par Orfeju un Eiridīki izrādes veidotāju versijā izvēršas par aizraujošu magnētisku un hipnotizējošu rituālu, kura pamatā spilgti kontrasti: gaisma un tumsa, dzīve un nāve, skaņa un klusums. Dāņu komponista un diriģenta Bo Holtena komponētajā operā skan fragmenti arī no Džona Keidža un Kristofa Vilibalda Gluka darbiem. Mājas Ravnas veidotajā minimālisma scenogrāfijā galvenā loma atvēlēta gaismu un ēnu saspēlei.
Operācija: Orfejs pirmuzvedumu piedzīvoja 1993. gadā, toreiz vēl sadarbībā ar vokālo apvienību Ars Nova. Iestudējums piedzīvoja vairāk nekā 70 izrāžu 20 dažādās valstīs. Pēc dāņu režisores Kirstenas Dēlholmas iniciatīvas 2007. gadā Operācija: Orfejs pārdzima jaunā versijā uz Latvijas Nacionālās operas skatuves, dziedot Latvijas Radio korim. Tas kļuva par aizsākumu sadarbībai, kuras rezultātā tapa visu pasauli apceļojušās kora operas Kara daba un Neoarctic.
Pa kuru laiku izdevies atjaunot Operu: Orfejs?
Atjaunojām jau pagājušā gada augusta beigās un ļoti cerējām, ka varēsim vispirms parādīt publikai Rīgā festivālā Homo Novus, kura veidotāji ļoti mīl režisori Kirstenu Dēlholmu un viņas darbus. Diemžēl festivāls nenotika… Viss ir pilnīgi gatavs, un jau ceturtdien sākam izrādes Dānijā. Ar publiku. Citādi nebūtu jēgas Kopenhāgenas Karaliskajā teātrī atkārtot izrādi trīs reizes! Daži mani draugi vēl pirms pandēmijas ir iegādājušies biļetes, un tās joprojām ir derīgas. Vai būs kādi ierobežojumi – nezinu.
Klātienē darbs notiek arī Zviedrijā?
Zviedrijā koncerti nav nevienu mirkli pārtrūkuši. Zviedrijas Radio orķestris un koris bija gandrīz vienīgās mūzikas institūcijas pasaulē, kuras pandēmijas laikā ne uz brīdi nepārtrauca darbu. Publiskie pasākumi gan ir aizliegti vēl aizvien. Izmantojot privilēģiju, ka ietilpstam radio organizācijā un turpat blakus ir arī televīzija, mūsu koncerti visu laiku bijuši pieejami interneta vidē: gan tiešraidēs, gan ierakstos, kuri pēc tam kādu laiku ir pieejami mūsu mājaslapā Berwaldhallen play (Berwaldhallen.se/en/play). Koncerti ar publiku bija atļauti tikai pāris nedēļu oktobrī, ar tikai piecdesmit klausītājiem milzīgajā Bervaldhallē.
Iznāk, Zviedrijā viss bija kārtībā?
Gluži tā nebija. Darbs netika pārtraukts, bet bija ļoti stingri iekšējie noteikumi attiecībā uz distancēšanos, cilvēku skaitu uz telpas kubikmetriem un ventilāciju mēģinājumos un koncertos.