Laika ziņas
Šodien
Sniegs
Rīgā 0 °C
Sniegs
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Zvaigzne, izcilība vai vienkārši režisors?

Operteātris Estonia atradis superzvaigzni Latvijā - lūk, vissvaigākais no ārzemju presē lasītā par Latvijas Nacionālās operas direktoru režisoru Andreju Žagaru. Šādi viņu pirms viņa jaunākā iestudējuma Džakomo Pučīni Manona Lesko, kas veidots tepat kaimiņos, pieteica Igaunijas laikraksts Postimees, zīmējot kā «ideālu mūsdienu sabiedrības un kultūras kontekstā, kas virzīts uz garīgumu, radošumu, pašrealizāciju un panākumiem.

Izcilība. Mūsu zīmols. Labākais, kas mums ir, - skaļi un atkārtoti daudzināts tepat Latvijā. Tomēr, vai patiešām starptautiski konvertējama superzvaigzne un vai tikai veiksmes ceļš, kas pārliecinoši ved Eiropas operu režisoru Olimpā? Kur ir patiesība un kur - pārspīlējumi, kas nereti sakņoti meistarīgā sabiedrisko attiecību darbā, kā arī gluži cilvēciskajā vēlmē priecāties un lepoties par mūsu, Latvijas, mākslinieku veiksmēm starptautiskajā apritē un mērogā? Tas, protams, ir jautājums, uz kuru nav viegli atrast atbildi. Iespējams pat, ka tādas nemaz nav, jo mākslinieks arvien ir attīstībā, kurā veiksmju un neveiksmju, spožuma un posta, māksliniecisku virsotņu un pavisam parastu veikumu reljefs ir tikai dabiska un neizbēgama šī darba garoza. Un, jo kontrastiem un kraujām bagātāks ir šis ceļš, jo tas ir bagātinošāks.

Žagara fenomena spožums un posts

Kontrasti patiešām ir diezgan lieli. No vienas puses, ir tepat Rīgā piedzīvotās ovācijas Andreja Žagara labākajām izrādēm - D. Šostakoviča Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta, P. Čaikovska Pīķa dāma - un arī pašam pirmajam, daudzsološajam viņa solim režijā R. Vāgnera drāmas Klīstošais holandietis redzējumam, kuram šobrīd nav līdzīgas citas izrādes paša režisora daiļradē. Turklāt jau ar režijas debiju Žagars sevi pieteica plašākai pasaulei: Klīstošā holandieša pirmizrāde pat vispirms notika brīvdabas festivālā Dalhallā Zviedrijā un tikai pēc tam Rīgā Latvijas Nacionālajā operā.

Pētera Čaikovska operu Pīķa dāma ar piecām zvaigznēm novērtējis izdevums Financial Times, tikpat augstu novērtējumu viņa Jevgeņija Oņegina interpretējumam devis žurnāls Opera Now, savukārt Žorža Bizē Karmenas Latvijas Nacionālā iestudējuma vizuālā čaula (pie mums par Kubas Karmenu iesauktās izrādes scenogrāfija, kostīmi un mizanscēnas tajos) tika izīrēta Boloņai un no turienes vesta viesizrādēs uz Japānu.

Turklāt ik vasaru mūsu Operas namā uz Rīgas Operas festivālu aicinātie mūzikas un teātra kritiķi, kurus nācies atkārtoti aptaujāt, par A. Žagara iestudējumiem izteikušies galvenokārt pozitīvi. Tomēr vienlaikus skan arī kritiski viedokļi, sākot ar to, ka daudzos A. Žagara iestudējumos dominē sava veida estetizēšana, aizraušanās ar ārišķīgo, ar skaistām bildītēm vai arī ar sadzīvisku jezgu.

Ne vienmēr pamatota un mūzikā sakņota izrādās arī operu darbības pārcelšana uz XX gadsimta trīsdesmitajiem, piecdesmitajiem vai sešdesmitajiem gadiem un asociatīvu paralēļu meklēšana ar Eiropas karu vēsturi un dažādu totalitāro valstu salīdzinoši neseno pieredzi. Pēdējos gados ir iestrādājies režijas rokraksts, kura obligātas sastāvdaļas ir jau minētā estetizācija (laba gaume kā pašvērtība), tipāžu un situāciju parodēšana (Larina un aukle Jevgeņijā Oņeginā), kāda pikantērija (naktskluba striptīzdejotāju priekšnesumus Traviatā, līgava bikini uz kruīza kuģa klāja Donā Žuanā utt.), jo bieži pamudinot kostīmu mākslinieces veidot izsmalcinātus tērpus modes skates cienīgām ainām (piem., dāmas ar milzīgajām cepurēm fantāzijām Pēterburgas ballē Jevgeņijā Oņeginā).

Latvijā nav ar ko salīdzināt

Posts ir tas, ka mums Latvijā tā īsti nav ar ko šo Žagara fenomenu salīdzināt. Izmantojot savu Operas direktora statusu vai ne, viņš Latvijas vienīgajā Operā aktīvi izmanto priekšrocību attīstīties un veido vienu iestudējumu pēc otra. Un var lepoties, ka viņa Karmenas iestudējumā (Karmena) dziedāja pasaules zvaigzne Elīna Garanča un pēc dažiem mēnešiem (Lučija di Lammermūra) dziedās Marina Rebeka.

Savukārt citi operu iestudētāji Lielajā zālē (Latvijas režisori, izņemot Viesturu Kairišu Vāgnera vērienīgajā Nībelunga gredzena ciklā) nav viņam konkurenti kaut vai tāpēc, ka veidojuši šeit savu pirmo un, iespējams, vienīgo operas iestudējumu.

Kā redzams klāt pievienotajās tabulās, tieši A. Žagara iestudējumi arī galvenokārt tikuši vesti un rādīti arī LNO ārzemju viesizrādēs. Savukārt par A. Žagara iestudējumiem citu zemju operteātros (Krievijā - Maskavā un Pēterburgā, Vācijā - Esenē un Erfurtē, Ungārijā - Budapeštā, Austrijā - Klāgenfurtē un Horvātijā - Zagrebā) parasti saņemam un pavairojam tikai slavējošo atsauksmju izlasi un dažus košus fotoattēlus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Operu jauniestudējumi LNO no 2007. līdz 2013. g.


2007
R. Vāgners Valkīra, rež. Viesturs Kairišs
Dž. Verdi Traviata, rež. Andrejs Žagars
Ē. Ešenvalds Augļu koks ir Jāzeps, Mazā zāle, rež. Gatis Šmits
Ž. Bizē Karmena, rež. A. Žagars

2008
Jānis Lūsēns Leļļu opera, rež. Elita Bukovska
A. Dvoržāks Nāra, sadarbībā ar Opera Europas un Camerata Nouva jauno režisoru konkursu, rež. Johanness Gleimss
R. Vāgners Zīgfrīds, rež. V. Kairišs
V. A. Mocarts Burvju flauta, rež. Viesturs Kairišs

2009
G. Doniceti Mīlas dzēriens, rež. Gijs Montavons
V. A. Mocarts Dons Žuans, rež. A. Žagars
Ž. Masnē Verters, rež. A. Žagars

2010
Dž. Pučīni viencēlienu Triptihs: Apmetnis, Māsa Andželika, Džanni Skiki, rež. V. Kairišs
P. Čaikovskis Jevgēņijs Oņegins, rež. A. Žagars
2011
Dž. Rosīni Seviljas bārddzinis, rež. Aiks Karapetjans
B. Skultes opera Vilkaču mantiniece, rež. Ināra Slucka
Kara daba, Hotel Pro Forma multimediālas operas iestudējums, Kirstena Dēlholma
R. Vāgners Dievu mijkrēslis, rež. V. Kairišs

Ieceres 2012-2013
P. Čaikovska opera Mazepa, sadarbībā ar Horvātijas Nacionālo teātri (Zagreba), rež. Ozrens Prohičs (janvāris)
G. Doniceti opera Lucia di Lammermoor, rež. A. Žagars (maijs)
A. Dzenīša opera Dullais Dauka (koncertuzv.)
S. Prokofjevs Mīla uz trim apelsīniem, Aleksandrs Titeļs, Ņemiroviča un Dančenko teātris
Dž. Verdi opera Dons Karloss, rež. A. Žagars
R. Vāgnera opera Reinas zelts, V. Kairišs, sekos visa Nībelunga gredzena četru operu cikla atjaunojums Vāgnera jubilejā

LNO viesizrādes 2007-2011


2007
Itālija, Katānija Teatro Massimo Bellini D. Šostakoviča opera Mcenskas apriņa lēdija Makbeta, A. Žagara režija (septiņas izrādes)
Krievija, Maskava Krievijas Akadēmiskais lielais teātris D. Šostakoviča opera Mcenskas apriņa lēdija Makbeta; Ž. Bizē opera Karmena A. Žagara režijā (četras izrādes)
2008
Spānija, Valjadolida Teatro Calderon G. F. Hendeļa Alčīna, Kristīnas Vusas režija
2009
Luksemburga Grand Theater de Luxembourg P. Čaikovska Pīķa dāma A. Žagara režijā (trīs izrādes)
Ķīna, Honkonga. Honkong International Arts Festival. D. Šostakoviča opera Mcenskas apriņa lēdija Makbeta A. Žagara režijā; G. F. Hendeļa Alčīna K. Vusas režijā (četras izrādes)
Ungārija, Miškolca. Miškolcas Starptautiskais operas festivāls. V. A. Mocarta opera Burvju flauta V. Kairiša režijā (viena izrāde)
Igaunija, Kuresāre. Sāremas Operas festivāls. R. Vāgnera opera Klīstošais holandietis A. Žagara režijā; Dž. Pučīni Turandota (vēsturiskais J. Zariņa iestudējums) (kopā trīs izrādes)
2010
Baltkrievija, Minska. Baltkrievijas Akadēmiskais operas un baleta teātris. Dž. Verdi Traviata, A. Žagara režijā (viena izrāde)
2011
Igaunija, Igaunijas Nacionālā opera. P. Čaikovska Jevgeņijs Oņegins, A. Žagara režija, Dž. Pučīni Madame Butterfly (oriģinālā režija Sofija Maslovska, atjaunojuma režisors Vladimirs Okuņs)

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?