Tā kā pirmais gaismas burts netapa ar domu par biznesu, pēc tā radīšanas vairāk nekā gadu bijis nosacīts klusuma posms, tad sācies darbs pie biznesa idejas realizēšanas. Pašlaik ir pagājuši divi gadi, kopš pirmo reizi gaismas burti parādījās publiski. "Sākotnēji pieprasījums radās, pateicoties ģimenei un draugiem. Viņu mudināta, sāku biznesa idejas realizēšanu un ar pirmo partiju devos uz Kalnciema ielas tirdziņu," atminas Laima. Tur arī sapratusi, ko nozīmē tirgošanās, kā produktu uztver klienti. "Atsaucība bija ļoti laba, jo produkts bija neredzēts un oriģināls. Ļoti daudziem patika," stāsta Laima. "Strādājām tālāk, un piesaistīju savu draudzeni Kristiānu kā partneri, kā uzņēmuma idejas attīstītāju, lai tālāk varētu darboties kopā."
Jautāta, kā radies nosaukums PIKU, Laima atzīst, ka tas bijis pārdomu pilns un ilgs process. "Es ļoti ilgi domāju, kā nosaukumā iesaistīt gaismu un koku, kā to apspēlēt vārdos. Tomēr vēlāk atgriezos pie pirmsākumiem, kam un kāpēc es radīju šo gaismas burtiņu. Es ar to vēlējos iepriecināt savu dēlu! Lai arī cik dīvaini tas izklausītos, Piku ir mana dēla iesauka. Nosaukums ir īss, skanīgs un ar savu stāstu," stāsta Laima.
Jauni produkti
Gaismas burta izgatavošana ilgst 4–7 darbadienas. Kristiāna norāda, ka viss ir roku darbs, nekas nav standartizēts. Viņa atzīst, ka klienti ir arī ļoti radoši, izdomājot visneparastākos krāsu salikumus. "Tā kā mūsu klienti prasa mums būt tik individuāliem un pielāgoties, mēs vairāk arī strādājam uz individuālajiem pasūtījumiem. Veikalos uzreiz nopērkami ir pieprasītākie burtiņi populārākajās krāsās: baltā, rozā, pelēkā, bet bieži cilvēki grib ko ļoti specifisku, tad nākas nedaudz pagaidīt."
Nu jau uzņēmuma produktu klāsts ir paplašinājies. Dizaina gaismas burtiem, kas ir gan kā interjera elements, gan priecē ar patīkamu gaismu, piepulcējušies citi produkti – nekrāsoti koka burti, koka dekori sešstūra formā ar iedvesmas, pateicības un mīlestības vārdiem, kas tapuši sadarbībā ar mākslinieci, radošu personību Ievu Ciprusi, un citi dekori ar gaismiņām. "Visi produkti ir veidojušies no mūsu pašu vajadzībām. Mums ir mazi bērni, un, lai viņus radoši nodarbinātu, radījām koka burtus, kurus pats bērniņš var izkrāsot. Pēc tam šo elementu var integrēt bērnistabas interjerā. Bērniņš būtībā pats to ir radījis, un tas rotā viņa istabu. It kā vienkāršs produkts, bet ar ļoti lielu pievienoto vērtību, jo to izkrāsojis pats bērns. Tāpat ir ar gaismas baloniem – bērniem ļoti patīk baloni, kas ir bērnu ballīšu neatņemama sastāvdaļa, bet tie tomēr ar laiku saplīst. Mūsu bērniem arī patīk baloni, un mammas radīja nezūdošu balonu, kas pat maina krāsas," smaidot stāsta Kristiāna.
Iecerēta arī jauna produktu sērija – gaismas zvēriņi. Jaunās sērijas dzīvnieciņus ir veidojusi Latvijas māksliniece Adele Beltza. Kristiāna un Laima atbildīgas par tehnisko pusi. Plānots, ka pirmie zvēriņi tirdzniecībā parādīsies jau drīzumā. "Mēs katrā radītajā produktā vēlamies ielikt šo pievienoto vērtību," atzīmē Kristiāna. "Ļoti daudzi mums ir prasījuši, vai nevaram uztaisīt kādu pandu vai vienradzi, kas tagad ir ļoti modē, bet mēs izvēlējāmies sākt ar Latvijas mežos sastopamo zvēriņu sēriju, ko bērni arī saprot un pazīst, – ezi, lapsu, lāci, zaķi." Plānots, ka sākotnēji tirdzniecībā būs pieejami trīs gaismas zvēriņi. Katrs no tiem, tāpat kā gaismas burtiņš, ir roku darbs. "Mēs tik tiešām katrā ieliekam savu sirdi un laiku. Ceram, ka bērniem patiks," sapņaini teic Kristiāna.
Sirds gavilē
Laima iepriekš vairākus gadus strādājusi advokātu birojā par juristi, savukārt Kristiāna bijusi nekustamo īpašumu vērtētāja un analītiķe. Arī abu partneru izglītība ir pilnīgi nesaistīta ar dizaina vai biznesa vadības jomu. Bērnu ienākšana ģimenē ir pilnībā mainījusi jauno sieviešu darbības sfēru. Nereti saka, ka uzņēmējiem nekad nav brīvdienu, un jo īpaši uzņēmumu izveides sākumposmā nākas strādāt 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. Jautātas, kā tiek ar darbiem galā, it īpaši, esot vēl mazu bērnu māmiņas, apņēmīgās gaismas burtu radītājas stāsta, ka tā ir nepārtraukta menedžēšana, kurā aktīvi iesaistās atvašu vecvecāki. "Nu vispār jau nav tik traki. Protams, ir brīži, it īpaši Ziemassvētku laikā, kad ģimenei sanāk atvēlēt mazāk laika, bet mēs mēģinām arī viņus iesaistīt, un bieži vien mūsu bērni nāk uz ražotni. Esam iekārtojuši bērnu stūrīti, lai viņiem ir interesanti, lai viņi var zīmēt, darboties radoši," stāsta Kristiāna. Laima papildina: "Mēģinām atrast balansu starp ģimenes dzīvi un uzņēmumu. Protams, tas prasa daudz, daudz vairāk laikā nekā tad, ja tev ir darbs, kura durvis tu vari aizvērt. Arī iepriekšējās darbavietās mēs strādājām un ieguldījām savu laiku, tomēr tas ir citādi. Pašlaik tu par darbu domā dienu un nakti, arī guļot."
Kristiāna atzīmē, ka nu jāuzņemas atbildība arī par darbiniekiem un par viņu labklājību tiekot īpaši domāts. "Mēs gribam, lai arī darbinieki, tieši tāpat kā mēs, nāktu uz darbu ar prieku un būtu apmierināti. Tāpēc mēs par viņiem ļoti daudz domājam." Laima un Kristiāna pieņem un izsniedz pasūtījumus, strādā ar klientiem, meklē tirdzniecības kanālus, veido sadarbības – veic biroja darba pienākumus, bet abas vienā balsī apgalvo, ka pašas arī var slīpēt un krāsot burtus. "Pilnīgi pie katra gaismas burta
mēs pieliekam savu roku, veicam kvalitātes kontroli un apčubinām," stāsta Kristiāna.
Pie durvīm jau klauvē tirgotāju lielākais peļņas laiks – Ziemassvētki. "Jebkuram uzņēmējam, kas nodarbojas ar tirdzniecību, Ziemassvētku laiks ir viens no lielākajiem gada notikumiem," saka Kristiāna. "Gaismas burtiņš nes gaismu, un visi grib tumšajos vakaros un drēgnajā ziemā kādu gaismas stariņu," teic Kristiāna. Laima zina stāstīt, ka bērni to rakstot arī Ziemassvētku vecītim adresētajās vēstulēs.
Visu interviju lasiet šīs nedēļas žurnālā SestDiena!