Ir trešdienas vakars. Vai jebkuras nedēļas dienas novakare. Iepriekšējā dienā izraudzītā apģērbu komplektā vai darba cēliena izskaņas steigā tērpušies ļaudis itin raitās tērcītēs plūst uz operu. Tomēr viņu ceļš neved uz operas namu, bet gan uz kinoteātri – starp aktuālo Džeisona Steitema kaušļfilmu kinoteātra repertuārā, kino našķu smaržas saldmi un īpaši šai reizei uzstutētu mēteļu pakaramo sadzīvo arī sera Saimona Retla diriģētās Riharda Vāgnera operas Tristans un Izolde tiešraide no Metropolitan opernama Ņujorkas Linkolna Mākslas centrā. Citus vakarus – Maskavas Lielā teātra Pētera Čaikovska baleta Apburtā princese iestudējums Vasilija Sinaiska virsvadībā vai Denija Boila režisētais Frankenšteins ar Benediktu Kamberbaču un Džoniju Lī Milleru no Karaliskā nacionālā teātra Londonā.
Izrāžu un operu tiešraides un ieraksti ļauj caur ekrānu ienirt uz pāris stundām mums neaizsniedzamā un netveramā mākslas notikumā un vienlaikus pārvarēt iespaidīgu kilometrāžu un nezaudēt ekskluzivitātes ilūziju. Nevar noliegt, tas, kas savulaik tika dēvēts par elites mākslu, demokratizējas – arī Latvijas kultūrtelpas piedāvājumā tā kļūst pieejamāka, pārvarot cenu, sociālo un ģeogrāfisko slieksni un paplašinot savu cienītāju loku. Nule tiešraidē no britu nacionālā teātra multipleksā Kino Citadele varējām skatīt Kamberbaču Hamleta tēlā, savukārt Milānas La Scala operteātris atvēris savas jaunās sezonas durvis kinoteātros, piedāvājot Alvja Hermaņa režisēto Džakomo Pučīni orientālo tauriņtraģēdiju Madama Butterfly, kas tika translēta kinoteātrī Splendid Palace. Arvien vairāk operas un baleta nami, teātri un arī muzeji skatītājiem piedāvā pastarpināto klātbūtni.
ultūrpētnieks Deniss Hanovs, kurš veicis pētījumu Eiropas aristokrātijas kultūra 17.– 19. gadsimtā, skatot to operas kontekstā, uzsver – šī skatīšanās pieredze apliecina, ka atkal aktuāls kļūst vecais un labi aizmirstais no operas tradīcijām XVIII gadsimtā.
"Es uzdrīkstētos sacīt, ka XXI gs. klausītājs un skatītājs ir tuvāk XVIII gs. demokratizētajai auditorijai nekā šo skatītāju vecvecāki," pauž Hanovs.
Visu rakstu lasiet šīs nedēļas žurnālā SestDiena!
Faustiskie darījumi kino beņķī
Operu un izrāžu skatīšanās kinoteātrī kļuvusi par klātbūtnes un tuvplāna apsolījumu, un vienlaikus tas līdz šim elitāro mākslu padara demokrātiskāku un paplašina tās skatītāju loku un popularitāti
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.