Pagājušā gada 31. decembrī no ASV aviācijas bāzes kuģa USS Eisenhower gaisā pacēlās pieci kaujas helikopteri, atsaucoties pasaulē lielākās konteineru kuģniecības kompānijas Maersk konteinerkuģa lūgumam pēc palīdzības. Brīdī, kad kuģis šķērsoja Babelmandeba šaurumu, tam uzbruka četras Irānas atbalstīto hutu kaujinieku ātrlaivas, kas kuģi apšaudīja ar strēlnieku ieročiem un mēģināja kuģi abordēt jeb sakabināt. ASV helikopteri sākotnēji izteica brīdinājumus caur skaļruņiem, taču hutu kaujinieki uz tiem atbildēja ar strēlnieku ieroču un uz laivām uzstādīto ložmetēju uguni. Ja tā var teikt, neveiksmīgi izvēlētā hutu kaujinieku komunikācijas stratēģija noveda pie trīs laivu nogremdēšanas un to apkalpes nāves. Pēc incidenta Maersk paziņoja par kompānijas kuģu kustības pārtraukšanu Sarkanajā jūrā uz 48 stundām. 5. janvārī kustības pārtraukšana tika pagarināta uz nenoteiktu laiku.
Maersk lēmums iezīmē nozīmīgu pagrieziena punktu pasaules loģistikas ķēdēs. Pagājušā gada decembrī, saasinoties hutu kaujinieku uzbrukumiem, Sarkanās jūras ceļu pārtrauca izmantot gan kravu pārvadājumu kuģniecības Maersk un MSC, gan naftas giganti British Petroleum un Hapag-Lloyd, gan citi uzņēmumi. Atbildot uz augošo loģistikas krīzi, ASV paziņoja par plaša mēroga operācijas Prosperity Guardian sākšanu, lai nostiprinātu jūrasceļu drošību un papildinātu reģionā jau esošos drošības spēkus.
Dienu pēc Ziemassvētkiem Maersk gan atkal vēstīja par kustības atjaunošanu, minot, ka "kompānija nevilcināsies mainīt plānus, ja to prasīs mūsu jūrnieku drošība".
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 19.-25. janvāra numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!