Viena no nominantēm ir Darja Meļņikova par izstādi The Anticipation (Gaidas), kas bija skatāma galerijā 427 (11.05.–05.06.2021.). "Darjas Meļņikovas izstādē pati galerijas telpa kļūst par ideju. Ideju harmoniskai, līdzsvarotai, skaidru un tīru proporciju telpai ar reducētiem elementiem no klasiskās arhitektūras simetrijas un plānojuma. Darjai Meļņikovai atkal izdevies smalki savienot laikmetīgo ar atsaucēm uz vēsturiskiem mākslas virzieniem (Renesansi, gotiku, metafizisko mākslu) un, līdzīgi kā vēsturiski perspektīva izmainīja veidu, kā mēs skatāmies uz pasauli, pilnībā pārvērst galerijas telpu līdz nepazīšanai. Par būtisku elementu kļūst šī mākslas darba iedarbība ar skatītāju, kad tas virzās pa telpu "satekpunkta" virzienā, kurš tā arī nekad nepienāk. Māksliniece atbildi uz to, kādēļ tā, ieslēpusi amatnieciski filigrāni nostrādātajā objektā pie galējās sienas – "Not Yet". Un te izstāde iegūst komentāru ne tikai par ceļu līdz trīsdimensionālai pasaulei mākslas vēstures kontekstā, bet arī par to, ka tā vēl joprojām paver plašas interpretācijas iespējas," pamato LNMM izstāžu kuratore Līna Birzaka-Priekule.
Otrs nominants ir Krišs Salmanis par izstādi Konstrukcija galerijā Alma (25.03.–28.05.2021.). "Purvīša balvu reiz jau saņēmušais (2017, mākslinieku grupā) Krišs Salmanis šajā video, fotogrāfiju un instalācijas projektā pievēršas savulaik avangardisku ideju mutācijām, interpretējot tās ar maigumu un rezignāciju. 20. gadsimta pirmās puses progresīvās mākslas formas, nokļuvušas mūsdienu Ķīnā, kurā apvienojusies kreisa ideoloģija ar mežonīgu kapitālisma produktivitāti, iegūst absurda, tomēr skaista baleta raksturu. Mākslinieka atjautība un labvēlīgā ironija iemiesojusies nevainojamā elementu komplektā, kas izceļas 2021. gada pirmās puses izstāžu piedāvājumā," pamato mākslas kritiķis Vilnis Vējš.
Nominantu vidū ir arī Sarmīte Māliņa un Kristaps Kalns par izstādi Tūlīt mākslas stacijā Dubulti (18.06.–02.09.2021.). "Mākslinieku tandēms turpina attīstīt savā lielākajā kopdarbā – izstādē Pacieties (2012) aizsākto stratēģiju – veido izstāžu telpai atbilstīgu kompleksu mākslas darbu, par pamatu ņemot viena vārda raisītas asociācijas. Izstādē Tūlīt tas izskan gan solījuma, gan gaidu, gan vilšanās intonācijā. Lietojot lakonisku formu valodu, māksliniekiem izdevies piepildīt telpu ar saspringtu atmosfēru un atsaldētu estētiku, kas veldzē Dubultu mākslas stacijas pārkarsušos izstādes apmeklētājus," raksturo Vilnis Vējš.
Ceturtā nominante ir Ieva Epnere par izstādi Cirks zem kupola, īpaši izceļot videodarbu Šarlote LNMM Kupola zālē (04.06.–22.08.2021.). "Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Kupola zālē uzfilmētais un turpat eksponētais videodarbs manāmi kontrastē ar savu dokumentālo kontekstu, ko veido 2004.–2008. gados Rīgas cirka aizkulisēs uzņemtie mākslinieku un dzīvnieku fotoattēli un Rīgas cirka vēsturiskās afišas. Darbs, ko var uztvert kā veltījumu 2016. gadā no darba atlaistajiem cirka māksliniekiem, savā vēstījumā ir plašāks un daudzslāņaināks. Dzīve bez skaidras vietas, ko nolād Gunas Zariņas un Kirila Ēča atveidotā cirka māksliniece Šarlote Ivanovna no Antona Čehova lugas Ķiršu dārzs, ir norāde ne tikai uz Rīgas cirka nu jau bijušo mākslinieku kolektīvo drāmu, bet – kāpēc gan ne? – arī uz mākslinieka kā tāda eksistenciālo stāvokli. Jo vai gan ir viegli apdzīvot telpu zem cirka/muzeja kupola? Šarlotes kvīrais ģimeniskums, rūpīgi izsvērtā mizanscēna un montāža, vēsturiskās, literārās un vispārcilvēciskās dimensijas līdzklātbūtne, kā arī neuzbāzīgais poētiskums tīkamās melanholijas atslēgā padara šo darbu par spilgtu pienesumu Latvijas videomākslā," pamato filozofs Igors Gubenko.
Vairāk: www.purvisabalva.lv