Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Filmas Sveicināts, cēzar! recenzija. Cilvēki gaida izklaidi, un mēs viņiem to sniedzam

Brāļu Koenu jaunākā filma _Sveicināts, cēzar! _nav viņu izcilākais darbs, tomēr tas ir krāšņs un mīlestības pilns veltījums kino tapšanas brīnumam 

Lai pilnvērtīgi izbaudītu brāļu Džoela un Ītena Koenu jaunāko veikumu Sveicināts, cēzar!, iesākumā ieteicams apgūt vismaz īso kursu Holivudas klasikas kinovēsturē. Jo dziļāk ietiecas jūsu zināšanas šī perioda personālijās un sistēmā, kurā tapušas nu jau par Amerikas kino kanonu kļuvušās filmas, jo sirsnīgākas jūtas jūs pārņems, vērojot režijas tandēma svaigāko veikumu.

Paciņa ar noslēpumu

Sveicināts, cēzar! ir filma par filmām un nav pirmā, kurā radošais tandēms pievēršas šai tēmai. 1991. gadā ar izciliem panākumiem Kannu kinofestivālā (Zelta palmas zars, kā arī apbalvojumi par labāko režiju un aktierspēli (Džons Turturro)) tika pirmizrādīta viena no visu laiku veiksmīgākajām brāļu Koenu filmām Bārtons Finks. Tā ir komēdija ar mistēriju, kas vijas ap paciņu ar noslēpumainu saturu. Filmas darbība notiek pagājušā gadsimta 40. gados, kad uz kino meku laimi meklēt dodas Brodvejas dramaturgs Bārtons Finks. Viņa piedzīvojumi sākas kinostudijā Capitol Pictures, kurā noris arī filmas Sveicināts, cēzar! darbība, tomēr Koenu jaunākais darbs obligāti nav jāuztver kā Bārtona Finka turpinājums.

Filmas Sveicināts, cēzar! notikumi rit desmitgadi vēlāk - 50. gados. Par skatītāju gidu studijas Capitol Pictures pasaulē šoreiz kļūst Edijs Menikss (Džošs Brolins), kura darbiņš lielajā filmu tapšanas mašinērijā ir novērst jebkādas draudošas vai jau esošas problēmas. Kolorītākā šo pienākumu daļa ir studijas galvenā peļņas avota - kinozvaigžņu - pieskatīšana. Meniksa darba grafiks ir neprognozējams, un visas problēmas ir vienlīdz nozīmīgas - vienalga, vai tā būtu kādas aktrises glābšana no dzeltenās preses lapām vai aktiera atgūšana no nolaupītāju ķetnām.

Lēdija ar tutti frutti cepuri

Neērti atgadījumi un savdabīgi tipāži ir Koenu komēdiju firmas zīme, tāpat kā brāļu iemīļotie aktieri, kuri parādās arī citos viņu darbos. Slavenību birums Sveicināts, cēzar! ir īpaši dāsns. Filmēties pie šī tandēma pat epizodiskās lomās ir vērts, jo katrs viņu uzrakstītais tēls, neskatoties, cik nozīmīgs, ir spilgts un interesants.

Jaunajā filmā redzama gan kinodīva (Skārleta Johansone), kurai gadījusies ķibele ar neplānotu grūtniecību, kas draud sagraut aktrises šķīsto fasādi, gan dažāda rakstura preses pārstāves, turklāt dvīnes (Tilda Svintone), kuras alkst pēc kārtējā ekskluzīva. Kā jau kino aizkulišu mītiem pienākas, ir arī emocionāli labils režisors (Reifs Fainss), kura topošajai drāmai par liktenīgo vīrieti piespēlēts mīlētāja lomai nederīgais, robustais vesternu aktieris Hobijs Doils (Eldens Ērenreihs). Aktieris Čenings Teitems arī šajā filmā ir savā elementā - dejo un dzied. Viņa varoņa vienīgais grēks - komunists. Te arī vieta nelielai Marksa un Engelsa sociālo teoriju piekritēju grupai (par šo tēmu smalkāk - nesen iznākušajā filmā Trambo/Trumbo). Spilgto tēlu kaleidoskopā atvēlēta vieta arī ikoniskajai lēdijai ar tutti frutti cepuri. Apburošā dažu minūšu epizodē, atveidojot montāžas režisori, kuru gandrīz piebeidz ap kaklu aptītais lakatiņš, parādās arī Koenu iemīļotā aktrise, Džoela Koena sieva Frānsisa Makdormanda.

Vienā no filmas Sveicināts, cēzar! galvenajiem tēliem iejūtas Džordžs Klūnijs, kurš filmēties Koenu jaunākajā darbā esot piekritis, pat neizlasījis scenāriju. Aktieris savu nolaupītās kinozvaigznes Bērda Vitloka lomu šajā filmā pielīdzina citiem brāļu darbos atveidotajiem "idiotiem" (tādi, viņaprāt, redzami arī kinolentēs O, brāl, kur esi tu?/O Brother, Where Art Thou?, Neiedomājamā cietsirdība/Intolerable Cruelty un Sadedzināt pēc izlasīšanas/Burn After Reading). Klūnija Vitloks filmā ienes vieglu ironiju par talantīgajiem, bet ne īpaši apķērīgajiem aktieriem. Viņa nolaupīšanas sižetiskā līnija, kas virza filmas darbību, šķiet, īpaši daudz nav interesējusi pat pašus režisorus. Tomēr kinolentes beigās tieši Vitloks ir tas, kurš studijā topošā kases grāvēja uzņemšanas laukumā iedzīvina mirkli kino maģijas. Asaras acīs sariešas visiem!

Atzīšanās mīlestībā

Šī nav izcilākā brāļu Koenu filma, tomēr, tāpat kā citas radošā tandēma komēdijas, arī Sveicināts, cēzar! ir pilna ar atjautīgām piezīmēm par lietu dabu, šoreiz, iespējams, arī jau nedaudz atražotiem vērojumiem par Holivudas biznesu. Edija Meniksa tēls šajā stāstā stipri atgādina jebkuru sagurušu kultūras darboni. Kalpot mākslas mūzām nav viegli. It īpaši, ja no malas šī nodarbe izskatās pēc cirka vai trakonama uzraudzīšanas, kā norāda viens no filmas tēliem, kurš mūsu varoni cenšas pārvilināt uz strauji plaukstošo aviācijas biznesu. Skatoties filmu Sveicināts, cēzar!, aizvien vairāk šķiet, ka šoreiz Koenus vadījušas sentimentālas jūtas pret kino mītisko maģiju, kuru neatlaidīgi un rūpīgi gadiem ilgi kopj šīs nozares pārstāvji, un reizēm gadās, ka tā visā savā krāšņumā uzplaukst arī uz kinoekrāna, piemēram, kāda Džordža Klūnija monologa laikā.

Brāļu Koenu uzņemtās filmas

Tikai asinis/Blood Simple (1984) Lomās: Džons Gecs, Frānsisa Makdormanda
Arizonas audzināšana/Raising Arizona (1987) Lomās: Nikolass Keidžs, Hollija Hantere
Millera krustceles/Miller’s Crossing (1990) Lomās: Gabriels Bērnss, Džons Turturo
Bārtons Finks/Barton Fink (1991) Lomās: Džons Turturo, Džons Gudmens
Hadsakera rokaspuisis/The Hudsucker Proxy (1994) Lomās: Tims Robins, Pols Ņūmens
Fargo/Fargo (1996) Lomās: Frānsisa Makdormanda, Stīvs Bušemi
Lielais Lebovskis/The Big Lebowski (1998) Lomās: Džefs Bridžess, Džons Gudmens
O, brāl, kur esi tu?/O Brother, Where Art Thou? (2000) Lomās: Džordžs Klūnijs, Džons Turturo
Cilvēks, kura nebija/The Man Who Wasn’t There (2001) Lomās: Bilijs Bobs Torntons, Frānsisa Makdormanda
Neiedomājamā cietsirdība/Intolerable Cruelty (2003) Lomās: Džordžs Klūnijs, Ketrina Zeta-Džonsa
Nāvi večiņai/The Ladykillers (2004) Lomās: Toms Henkss, Irma P. Holla
Kur sirmgalvjiem nav vietas/No Country for Old Men (2007) Lomās: Havjers Bardems, Džošs Brolins
Sadedzināt pēc izlasīšanas/ Burn After Reading (2008) Lomās: Dž. Klūnijs, Breds Pits
Nopietns cilvēks/A Serious Man (2009) Lomās: Maikls Stūlbergs, Ričards Kainds
Īstenā drošsirdība/True Grit (2010) Lomās: Džefs Bridžess, Mets Deimons
Stāsts par Levinu Deivisu/Inside Llewyn Davis (2013) Lomās: Oskars Aizeks, Kerija Maligana
Sveicināts, Cēzar!/Hail, Caesar! (2016) Lomās: Džordžs Klūnijs, Džošs Brolins 

Visu rakstu lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 18. februāra, numurā! 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja