Lai gan sievietes jau daudzus gadsimtus rakstījušas mūziku, viņu radītais ilgi ticis uzskatīts par kaut ko mazāk svarīgu. Līdz nesenai pagātnei sievietēm mūzikā netika piedāvātas tādas pašas profesionālās iespējas kā viņu vīriešu dzimuma kolēģiem. Taču šobrīd arvien aktuālākas kļūst šīs baltās mūzikas vēstures lappuses, dienas gaismā tiek celti un atskaņoti spoži senāk sarakstīti skaņdarbi, ar jaunu radošo sparu sevi piesaka jaunās komponistes, un viņu sarakstītā mūzika tiek iekļauta koncertu programmās, tiek pasūtināti jaundarbi.
Ar mērķi aktualizēt šo tēmu Vidzemes koncertzāle Cēsis līdzās citiem partneriem ir iesaistījusies ES programmas Radošā Eiropa projektā Musique est une femme, kurā tapušas divas jaunas koncertprogrammas.
Svētdien plkst. 13 gaidāms koncerts ar vijolnieces Magdalēnas Gekas un pianistes Ivetas Cālītes piedalīšanos, kuru duetā sieviešu komponistu mūzikas atskaņošana jau labu laiku ir ieņēmusi nozīmīgu lomu.
Koncertprogrammas centrā ir pirmā no Maijas Einfeldes trim sonātēm vijolei un klavierēm. Viņas kādreizējam skolotājam veltītais četrdaļīgais darbs rakstīts gan laikmetam (tapis 1980. gadā) un vietai (Latvijas PSR) likumsakarīgā un raksturīgā stilā, bet ar "einfeldiskām" harmonijām un spriedzi. Tam pretī likti divi jaunāko paaudžu mūsdienu komponistu skaņdarbi – Hamburgā dzīvojošās komponistes Rutas Paideres skaņdarbs Līnijas. Krustpunkti, kas veltīts vācu–venecuēliešu skulptorei Gego, kā arī divas Lindas Leimanes miniatūras Désir un Via Imperiale, kas Cēsīs piedzīvos savu pirmatskaņojumu.
Koncerta ievadā – tradicionālākās līnijās ieturētās Lūcijas Garūtas miniatūras Daina un Dramatisks moments. Nožēla, bet noslēgumā – Ilonas Breģes skaņdarbs Basām kājām dvēselīte…, poēma, kas rakstīts, iedvesmojoties no Ojāra Vācieša dzejas.
Dienas turpinājumā interesenti aicināti uz diskusiju Sievietes loma mūzikā. Muzikologa Dāvja Eņģeļa moderētajā sarunā piedalīsies komponistes Ilona Breģe, Linda Leimane un Anna Veismane, vijolniece Magdalēna Geka, komponists, LKS priekšsēdētājs Rolands Kronlaks. Dalība diskusijā ir bez maksas.
Savukārt plkst. 17 tiks atklāta vēsturiskāka sieviešu komponistu daiļrades šķautne – grieķu pianistes Danaes Dorkenas interpretācijā skanēs nu jau atzīto un novērtēto skaņražu Fanijas Mendelszones, Keitas Folkārtas-Šlāgeres un Kļāras Šūmanes klavierdarbi, savukārt beļģu ansamblis Hathor Consort kopā ar soprānu Lizeloti de Vaildu izpildīs XVII gadsimta sieviešu komponistu sarakstītās dziesmas, kas tapušas tiem laikiem liberālajā Florencē, kur pret vīriešiem un sievietēm izturējās kā pret vienlīdzīgiem. Netrūka mecenāšu, kuras ar savu atbalstu mudināja tādas komponistes kā Frančeska Kačīni izkopt savu neikdienišķo talantu. Arī Barbara Stroci bija ārkārtīgi apdāvināta dziedātāja un dziesmu autore, taču viņa bija spiesta iztikt bez bagāta sponsora palīdzības. Vētrainā dzīve viņu pastāvīgi svaidīja starp mākslinieku vidi un prostitūciju, un tas skaidri saklausāms komponistes spilgti teatrālajās un jūtīgajās dziesmās. Abu šo skaņražu mūzika skanēs koncertā Cēsīs.
Biļetes uz dienas un vakara koncertiem nopērkamas Biļešu paradīzes tīklā un Vidzemes koncertzāles Cēsis kasē.