Sestdien, 5. martā, Rīgas kinoteātrī Kino Citadele tiešraidē no Ņujorkas Metropolitēna operas būs skatāms Manonas Lesko jauniestudējums; to varēs dzirdēt arī Latvijas Radio 3 Klasika ēterā. Visas biļetes uz tiešraidi ir pārdotas – skaidrs, ka Kristīne Opolais un Roberto Alanja ir ne tikai jādzird, bet arī jāredz tuvplānā. Skatītājiem Kino Citadele tiek piedāvāts atkārtojuma seanss 10. martā.
Partnera straujā maiņa
Sākotnēji Manona Lesko Ņujorkā tika iecerēta speciāli divām zvaigznēm – Kristīnei Opolais un Jonasam Kaufmanim –, kuru kaislīgais, erotiski pašaizliedzīgais duets šajā operā 2014. gadā satricināja klausītājus Londonā un Minhenē. Taču janvāra beigās populārākais tenors pasaulē paziņoja, ka veselības problēmu dēļ atceļ dalību jauniestudējumā. Tajā brīdī jau bija nodrukātas Metropolitēna operas izrāžu februāra programmiņas, kurās bija iekļauti trīs raksti par Kristīnes Opolais un Jonasa Kaufmaņa jūtu ķīmiju uz skatuves, ziņo laikraksts The New York Times.
Aizstāt Jonasu Kaufmani piekrita sicīliešu izcelsmes franču tenors Roberto Alanja, kurš nekad iepriekš nebija dziedājis de Grijē lomu, kaut gan pirms desmit gadiem bija sācis to apgūt. Lai sagatavotos pirmizrādei Metropolitēna operā, viņam bija 16 dienu. Kritiķi pret dziedātāju, kurš tik dramatiskos apstākļos izglābis projektu, izturējās daudz saudzīgāk nekā pret pašu uzvedumu.
Apgarota traģisma virsotne
Britu režisora Ričarda Eira veidotais Manonas Lesko iestudējums atceļojis uz Ņujorku no Bādenbādenes. Operas darbība pārcelta no XVIII gadsimta uz vāciešu okupēto Franciju 1941. gadā. "Tāpat kā ar Žana Renuāra iedvesmoto Figaro kāzu uzvedumu Ričards Eirs arī šoreiz, šķiet, izvēlējies izrādes vidi pēc iepriekšējā vakarā redzētās filmas, šajā gadījumā tā ir Kasablanka. Pirmajā cēlienā Manonas mati ir sakārtoti precīzi kā Ingridai Bergmanei," raksta ievērojamā operas bloga Likely Impossibilities autore.
The New York Times kritiķis Entonijs Tomasīni raksturo bezjēdzīgi aktualizēto izrādi kā "pamatīgu vilšanos", taču piebilst, ka "Kristīne Opolais dziedāja tikpat grezni, kā izskatījās". Izrādes noformējumā režisors ievieš film noir elementus. Manona atgādina ne tikai Ingridu Bergmani, bet arī Bārbaru Stenviku un Lanu Tērneri. Kristīne Opolais intervijā ASV žurnālam Opera News stāsta: "Šajā iestudējumā Manona būs Merilinas Monro un Madonnas sajaukums – superseksīga sieviete. Pat viņas nāve būs skaista."
Kritiķi ir vienisprātis, ka pārcēlumam laikā nav pamatojuma, turklāt, ja stāsts risinās okupētajā Francijā, nedrīkst ignorēt politisko un vēsturisko kontekstu. Izrādē nekā tāda nav, izņemot mājienu, ka Manonas mīļākais – vecais Geronts – ir nacistu kolaboracionists.
Vai vācu karavīri deportēs Manonu kopā ar prostitūtām uz Ņūorleānu?! Vai kritušās sievietes dosies uz koncentrācijas nometni?! Operas fināls nenotiek Amerikā, bet gan metaforiskā sabrukušā pasaulē – iepriekšējos cēlienos redzēto Amjēnas un Parīzes skatu/dekorāciju drupās.
Manonas Lesko dramatiskajā noslēgumā Kristīne Opolais un Roberto Alanja sasniedz apgarota traģisma virsotni. Kristīne Opolais uzlādē savas varones pirmsnāves āriju Sola, perduta, abbandonata ar emocionālu, mokpilnu skaistumu. Džakomo Pučīni intīmi psiholoģiskā drāma Metropolitēna operā skan itāļu diriģenta Fabio Luizi vadībā. Manonas Lesko izrāžu cikls Ņujorkā noslēgsies 11. martā, un Kristīne Opolais uzreiz pārvērtīsies par cita Džakomo Pučīni darba titulvaroni – no 17. marta līdz 12. aprīlim viņa Metropolitēna operā dziedās Čo-Čo-sanu. 2. aprīlī izrāde Madama Butterfly brīnumskaistajā kinorežisora Entonija Mingelas iestudējumā būs skatāma tiešraidē kinoteātros. Latvijas operzvaigznes partneris Pinkertona lomā atkal būs Roberto Alanja. Pie diriģenta pults stāsies Karels Marks Šišons – tā ir viņa debija Metropolitēna operā.
Prioritārais saraksts
Tas nav noslēpums – Kristīne Opolais kļūst par vienu no galvenajām Metropolitēna operas zvaigznēm. "Kristīnei ir izcils potenciāls. Viņa tikai tagad ieiet karjeras brieduma posmā," uzsver Metropolitēna operas direktors Pīters Gelbs. Viņam ir sastādīts neliels dziedātāju saraksts, sadarbība ar viņiem ir Metropolitēna operas prioritāte. Ar tiem teātris saista ilgtermiņa plānus. Viens no šiem vārdiem ir Kristīne Opolais. Nākamajā sezonā Ņujorkā viņa dziedās titullomu speciāli viņai veidotajā Nāras jauniestudējumā un Mimī Bohēmā; pēc tam plānota Toska un Pučīni Triptihs, kurā Kristīne atveidos visas trīs soprāna lomas.
Dziedātājai Amerikā ir plaša publicitāte. Publikāciju par Kristīni Opolais un Andri Nelsonu gatavo žurnāls Vanity Fair. Februārī Kristīne Opolais rotāja Metropolitēna operas ģildes izdotā žurnāla Opera News vāku. Viņai tika veltīts apjomīgs materiāls laikrakstā The Washington Post, kurā dziedātāja atklāti un temperamentīgi stāsta par nebūt ne rožainajiem karjeras pirmsākumiem Latvijā un ceļu līdz labāko teātru skatuvēm. The Washington Post informē lasītājus, ka Kristīne Opolais atsakās fotografēties preses izdevumiem, ja viņai pēc tam nav iespējas izvēlēties fotogrāfijas, kuras drīkst publicēt.
Komplimentus Latvijas dziedātājai velta leģendārais amerikāņu soprāns Renē Fleminga, kura pirms vairākiem gadiem dzirdējusi Kristīni Opolais Antonīna Dvoržāka Nārā Bavārijas Valsts operā Minhenē. "Es nezināju, kas viņa ir, un viņa atstāja uz mani iespaidu. Viņa ir lieliska aktrise. Visu operas pirmo daļu viņai bija jāskraida baltā negližē kā slapjo T kreklu konkursā un pēc tam jādzied galvenā ārija," Kristīnes Opolais sniegumu režisora Martina Kušeja iestudējumā atceras Renē Fleminga. "Viņa pārstāv jauna tipa izpildītāju. Šiem dziedātājiem jābūt pašai pilnībai. Tas ir kā olimpiskajās spēlēs – ja viņiem prasa lēcienu ar vēl vienu pagriezienu, viņi to izdarīs."
Kristīni Opolais slavē Bostonas simfoniskā orķestra direktors Marks Volpe. Viņš skaidro – ja Kristīne nebūtu orķestra muzikālā vadītāja Andra Nelsona sieva, viņa Bostonā uzstātos biežāk. "Es nevēlējos, lai mani uztver kā Nelsona sievu. Es vēlējos būt pati par sevi, visu sasniegt pati – kā māksliniece un personība," atkārto Kristīne Opolais. "Man ir sava karjera, Andrim sava. Protams, parasti cilvēki domā – ak, nuja, viņš visur ņem līdzi sievu. Es gribēju, lai klausītāji būtu laimīgi mani dzirdēt, nevis lai viņu reakcija būtu šāda: "Nu, OK.""
Iespējams, drīz Kristīne Opolais vairāk laika pavadīs Bostonā. Sākotnēji viņa ar meitu bija plānojusi apmesties uz dzīvi Minhenē, taču dziedātāju uztrauc pašreizējā situācija Vācijā, kuru izraisījusi bēgļu krīze. "Vācijā vairs nav droši, savukārt Bostona ir droša vieta. Varbūt dzīvosim Bostonā," viņa saka intervijā The Washington Post.
Manona Lesko
Tiešraide Kino Citadele 5.III plkst. 20 (biļetes pārdotas), atkārtojums 10.III plkst. 18.30
Biļetes EUR 10,50
Madama Butterfly
Tiešraide Kino Citadele 2.IV plkst. 20
Biļetes EUR 21