Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -3 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Ekstāzes kontrole. Tenors Jonass Kaufmanis pirmo reizi dzied Otello

Nogalini mani maigi. Populārākais tenors pasaulē Jonass Kaufmanis, debitējot Otello lomā Londonā, izstaro dziļi ievainotu vīrišķību

Londonas Karaliskās operas apmeklētāji ārkārtīgi reti pauž sajūsmu par dzirdēto, izrādes beigās ceļoties kājās. Pēc Džuzepes Verdi Otello izskaņas pieceļas visa zāle – šis ir piemērotākais veids, kā pateikties Jonasam Kaufmanim. Tas ir 2016.–2017. gada sezonas galvenais notikums operas mākslā – vācu tenora Jonasa Kaufmaņa debija Otello lomā.

No 21. jūnija līdz 10. jūlijam viņš nodziedāja sešas Otello izrādes Koventgārdena operā – tā jau ir vēsture. Londonā sapulcējās Jonasa Kaufmaņa pielūdzēji no visas pasaules. Kur un kad viņš atveidos Otello nākotnē, nav zināms.

Staigājoša enciklopēdija

"Nu kāpēc es šodien nolēmu vēlreiz noklausīties Arturo Toskanīni diriģēto Otello?!" nespēj nomierināties mans blakussēdētājs Koventgārdena operā un tādējādi liek noprast, ka viņam šovakar nav vienkārši klausīties maestro Antonio Papāno piedāvāto Džuzepes Verdi vēlīnā šedevra interpretāciju.

Šis kungs ir Nikolass Snoumens – viens no pēdējo desmitgažu ietekmīgākajiem cilvēkiem Lielbritānijas klasiskajā mūzikā, staigājoša mūzikas enciklopēdija, Britu impērijas Virsnieka ordeņa kavalieris, bijušais Glaindbornas operas festivāla, Londonas mākslas centra South Bank un Reinas Nacionālās operas (Strasbūra) vadītājs, orķestra London Sinfonietta līdzdibinātājs. Kopā ar Pjēru Bulēzu viņš nodibinājis laikmetīgās mūzikas orķestri Ensemble InterContemporain Parīzē. Nikolasa Snoumena nopelnu sarakstu var turpināt bezgalīgi. Viņš Koventgārdena operā dzirdējis visus XX gadsimta labākos Otello lomas atveidotājus, to vidū ir Plasido Domingo un Džons Vikerss, taču viņa favorīts ir Ramons Vinajs.

Traks var palikt

Fragmenti no operas Otello bija dzirdami Jonasa Kaufmaņa 2013. gadā izdotajā Džuzepes Verdi mūzikai veltītajā soloalbumā. Diska bukletā viņš raksta: "Domāju, ka labi pārzinu šo darbu, – esmu to redzējis un dzirdējis neskaitāmas reizes, kā arī esmu uzstājies Kasio lomā. Taču, kad pirmo reizi ierakstīju titulvaroņa ārijas, es biju tik ļoti pārņemts ar mūziku, ka man uzmetās zosāda. Šīs vokālās krāsas, degsme un kaisle, ar kuru Otello ļaujas greizsirdības izvirdumam, – tas ar savu emocionālo spēku gandrīz notriec dziedātāju no trases; īpaši tas izpaužas monologā Dio! mi potevi scagliar. Tajā Otello atzīst, ka viņš spēj paciest jebkuru negodu, tikai ne aizdomas par to, ka sieva viņam ir neuzticīga. Tas ir viens no Verdi meistardarbiem, kas pieprasa no dziedātāja to, ko es saucu par rūpīgi kontrolētu ekstāzi."

Visi jau sen bija nogurdinājuši Jonasu Kaufmani ar jautājumu – kad jūs dziedāsiet Otello? "Tam ir nepieciešama pieredze. Sarežģītākie ir nevis lomas tehniskie aspekti, bet gan iespējamība pazaudēt sevi šā varoņa trakumā un tās pakāpes sasniegšana, kad jūs varat traumēt balsi. Es gaidīju pietiekami ilgi, kamēr sapratu: ja es nenodziedāšu Otello tagad, kad tad?" saka Jonass Kaufmanis.

Viņš uzskata Otello par perfektu Verdi operu: "Skan mūzika, atveras priekškars, un jūs uzreiz esat notikumu virpulī. Daudzi drāmas aktieri apskauž dziedātājus, kuri uzstājas tādās operās kā Otello, jo mums uzreiz tiek izklāts šis emociju paklājs. Nekas nav jābūvē no nulles. Skatītāji uzreiz ir elektrizēti – mākslinieki uzkāpj uz skatuves, dara savu darbu un "novāc ražu"."    

Pēc pagājušajā gadā piedzīvotajām balssaišu veselības problēmām Jonass Kaufmanis sācis dziedāt piesardzīgāk, taupot vokālos spēkus. Tas šogad bija dzirdams gan Loengrīnā Parīzē, gan Andrē Šenjē Minhenē. Taču Otello ciklā Londonā Jonass Kaufmanis atkal bija zirgā.

Viņa partneri Verdi operas jauniestudējumā bija itāļu soprāns Marija Agresta (Dezdemona) un itāļu baritons Marko Vratonja (Jago). Angļu režisors Kīts Vorners sarūpējis ne pārāk aizraujošu izrādi, kurā netiek uzsvērta ne politika, ne erotika, ne stāsta etniskie un sociālie motīvi. Uzvedumā tiek savienoti vēsturiskie kostīmi un minimālistiska, abstrakta scenogrāfija, kura simbolizē labirintu un slazdu, kurā nonācis titulvaronis. Bet kuru interesē režija, ja izrādē ikoniskā lomā debitē Jonass Kaufmanis?  

Otello matemātiķis

Ignorējiet negantus blogerus, kuri pēc pirmizrādes Londonā ziņoja, ka Jonass Kaufmanis nav Otello. Jonass Kaufmanis ir Otello. Ja viņš saglabās šo lomu savā repertuārā, dziedātājam ir visas izredzes kļūt par vienu no spilgtākajiem šā varoņa atveidotājiem. Taisnības labad jāpiebilst, ka Londona ar baudu un sajūsmu atceras iepriekšējā Otello iestudējuma pēdējo atjaunojumu pirms pieciem gadiem – galvenās lomas Antonio Papāno vadībā toreiz dziedāja Aleksandrs Antoņenko un Anja Harterosa. Viņi tika apbalvoti ar pieczvaigžņu recenzijām plašsaziņas līdzekļos. Gavilēja gan kritiķi, gan publika.

Jonasa Kaufmaņa Otello ir neparasts, no kanona atšķirīgs – gan vokāli, gan dramatiski. Mākslinieka aktierspēle var šķist atturīga, taču viņš ir viens no retajiem dziedātājiem, kurš katrā lomā ir dabisks, – tas ir jūtams skatienos un žestos, kuros nekad nav samākslotas neveiklības. Viņa skatuviskā klātbūtne vien nodrošina drāmas sajūtu. Tajā pašā laikā Jonass Kaufmanis vienmēr ir Jonass Kaufmanis – vācu intelektuālis, analītiķis, matemātiķis, kura jutekliskumu mākslā allaž līdzsvaro nepārtraukts domāšanas process, sauksim to par aprēķinu. Otello lomai tas ir svarīgs.

Karaliskās operas muzikālais vadītājs sers Antonio Papāno uzsver: "Ja ielūkosieties partitūrā, Otello loma neizskatās pārāk smaga. Protams, ir nepieciešama pareizā balss un personības spēks. Visu maina kāda detaļa. Kad viens čalis čukst tev ausī: "Starp tavu sievu un Kasio kaut kas notiek!" – un tu ļauj tam uz sevi iedarboties emocionāli, dziedāšana uzreiz kļūst desmit reižu sarežģītāka. Šajā operā tu nespēlē mīlnieku, kuram dvēsele ir vaļā. Viss ir paslēpts dziļi tevī, un tas ir nepaceļams svars uz Otello pleciem."    

Nožņaugšana kūrortā

Jonasa Kaufmaņa Otello dzīvo starp Šekspīra un Vāgnera universu – viņš varētu būt Hamleta un Loengrīna brālis. Viņš ir uzmanīgs un jūtīgs varonis, atsvešināts un ievainots autsaiders. Brīžiem Jonass Kaufmanis atļaujas dziedāt pavisam klusu, tādējādi tikai pastiprinot dramatisko efektu. Viss Otello uzvedībā liecina par uzkrātām maiguma un melanholijas rezervēm. Viņš izstaro nevis brutalitāti, bet spēcīgu intimitāti un psiholoģiski sarežģītu ievainotu vīrišķību.

Otello ir drosmīgs karavadonis, bet privāti – romantisks, naivs un trausls. Jonasa Kaufmaņa dziedājumā ir jūtama Otello emocionālā agonija, tomēr tajā nav zvērīgas agresijas. Lēciens vardarbībā operas traģiskajā finālā nav pārsteidzoši dramatisks, drīzāk likumsakarīgs – Dezdemonas nožņaugšana nav īslaicīga prāta aptumsuma rezultāts, bez dziļi aizvainota vīrieša rīcība. Viņš zina, ko dara. Viņš arī zina, ka pēc mirkļa to nožēlos. Otello nogalina Dezdemonu gultā uz apžilbinoši baltiem palagiem – kā dizaina viesnīcas numurā kādā Vidusjūras kūrortā. Pēc mums vēl ilgi Kipra skums.

Sezona ar franču akcentu

Jonasam Kaufmanim padodas varoņi, kuri sajūk prātā un piedzīvo traumatisku iekšējo lūzumu. Nākamajā sezonā opera Otello viņam nav plānota. Iespējams, pēc dažiem gadiem mākslinieks varētu atgriezties šajā lomā Bavārijas Valsts operā Minhenē – tas ir viņa «mājas teātris», kurā arī turpmāk Jonass Kaufmanis būs dzirdams visbiežāk. Viņš jau ir paziņojis, ka tālus ceļojumus – piemēram, uz Ameriku – samazinās līdz minimumam, jo nevēlas uz ilgu laiku šķirties no saviem bērniem, kuri dzīvo Minhenē.

Rudenī Jonass Kaufmanis izdos franču opermūzikas albumu. Jauno sezonu dziedātājs sāks Bastīlijas operā Parīzē, kur atveidos titullomu Džuzepes Verdi Dona Karlosa jauniestudējumā (piecu cēlienu versija franču valodā), – pirmizrādi gatavos diriģents Filips Žordāns un režisors Kšištofs Varlikovskis. Uz skatuves būs tikai zvaigznes – bez Jonasa Kaufmaņa pirmajā sastāvā dziedās mecosoprāns Elīna Garanča (debija princeses Eboli lomā), soprāns Soņa Jončeva (Elizabete Valuā), bass Ildars Abdrazakovs (Filips II) un baritons Ludoviks Tezjē (Rodrigo). Biļetes uz izrādēm, kurās piedalīsies Jonass Kaufmanis, ir pārdotas.  

Vēl nākamajā sezonā populārākais tenors pasaulē dziedās operā Andrē Šenjē Minhenē, Barselonā un Vīnē, kā arī Parsifālā un Valkīrā Minhenē. Brauciet! Pasaulē joprojām nav daudz lietu, kuras būtu skaistākas par Jonasa Kaufmaņa balsi.

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja