1955. gadā Leipcigā dzimušais Andreass Gurskis ir viens no mūsdienu nozīmīgākajiem fotomāksliniekiem. Viņš kļuvis slavens ar lielformāta fotogrāfijām, kuras savā mērogā var sacensties ar monumentālo glezniecību. "Mani interesē dzīves enciklopēdija," uzsver Andreass Gurskis, kurš pēta mūsu kolektīvo eksistenci, iemūžinot milzīgas cilvēka radītas konstrukcijas (lielveikalus, vairumtirdzniecības bāzes, biržas, rūpnīcas, debesskrāpjus, ostas, autostāvvietas, lidostas, lopkautuves), vērienīgus masu skatus (naktsklubos, stadionos, reivu norises vietās) un dabas ainavas.
Viņš pievērš uzmanību tam, kā mainās cilvēku attiecības ar dabas pasauli un kādu iespaidu uz mūsu dzīvi atstāj globalizācija. Andreasu Gurski mēdz uzskatīt par kapitālisma vizuālās hronikas autoru, turklāt viņš ir viens no dārgākajiem mūsdienu fotomāksliniekiem.
Andreasa Gurska fotodarbi ir rūpīgas manipulācijas rezultāts: visbiežāk viņš piedāvā šķietami bezgalīgus, panorāmiskus skatus no putna lidojuma (cita versija – Gurskis uz pasauli skatās no augšas, jo iedomājas, ka ir dievs). Neapbruņota cilvēka acs ko tādu ieraudzīt un aptvert nespēj. Pārsteidzošākais ir tas, ka visas detaļas, figūriņas un elementi, ko redzam milzīgajā attēlā, ir fokusā.
"Realitāti var atainot, tikai konstruējot to," saka Andreass Gurskis. Viņam ir svarīgs mērogs, precizitāte un kompozīcijas perfekcija. Pēdējos gados tapušie darbi ir estētiski tuvāki abstraktajai glezniecībai nekā dokumentālajai fotogrāfijai. Viņa darbi ir sakombinēti no daudzām atsevišķi uzņemtām un digitāli apstrādātām fotogrāfijām, tāpēc daži kritiķi apgalvo: vācu mākslinieka darbi tikai izskatās pēc fotogrāfijām, bet patiesībā tās ir digitālās kolāžas. Viņš pats ir nevis vērotājs, bet savas pasaules radītājs. Andreasa Gurska mākslas specifiku ietekmējusi tehnoloģiju attīstība un lielformāta fotopapīra izgudrojums. Kādreiz mazajās fotogrāfijās vajadzēja rūpīgi ieskatīties, pienākot tām tuvu klāt, savukārt Andreasa Gurska darbi ir jāaplūko, atkāpjoties vairākus soļus atpakaļ.
Andreass Gurskis studējis vizuālo komunikāciju Folkvanga universitātē Esenē, pēc tam apguvis fotomākslu Diseldorfas Mākslas akadēmijā prominento fotogrāfu un pasniedzēju Bernda un Hillas Beheru vadībā. Šo pedagogu klasi absolvējuši vēl divi ievērojami vācu fotogrāfi – Tomass Rufs un Tomass Štruts. Pašlaik arī pats Andreass Gurskis ir Diseldorfas Mākslas akadēmijas profesors.
Informācija par izstādi: www.southbankcentre.co.uk