Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Par civilizācijas sāli kļūst marginālas pieredzes

Kad dosieties uz muzeju aplūkot gleznas, neaizmirstiet lasīt simbolu slēpto valodu! Tādiem vārdiem mūsdienu poļu mākslinieks, režisors un dzejnieks Lehs Majevskis noslēdza savu lekciju, kas sekoja pēc viņa personālizstādes _4 kustīgi dzejoļi _atklāšanas Mākslas muzejā Rīgas birža 2. maijā (atvērta līdz 16. jūnijam).

Mākslinieka izstādē biržas Lielajā izstāžu zālē un Boses zālē nav aplūkojamas gleznas, bet gan viņa nozīmīgākie videodarbu cikli: Dievības (2001-2005), Dzejnieka asinis (2005-2006) un autobiogrāfiskā opera Stirnu istaba (1998) ar paša komponētu mūziku. Uz Lielās izstāžu zāles marmora sienām skatāms Leha Majevska darbs, kas spilgti apliecina gan viņa kinorežisora talantu, gan padziļinātas zināšanas renesanses laika mākslā, - iespaidīgais cikls Brēgela svīta (2007-2010). Tas ir cieši saistīts ar viņa filmu Dzirnavas un krusts, ko iedvesmojusi flāmu mākslinieka Pītera Brēgela (vecākā) glezna Ceļš uz Golgātu. Ar Amerikā dzīvojošo L. Majevski, kura projekti - filmas, instalācijas, videodarbi, teātra un operas iestudējumi - tiek rādīti visā pasaulē, Rīgas publikai bija iespēja tikties Borisa un Ināras Teterevu fonda rīkotās mākslas programmas Tête-à-Tête 20 epizodēs ietvaros (skat. www.teterevufonds.lv).

Ne velti Katovicē dzimušais, Krakovas Mākslas akadēmijā un Polijas Nacionālajā kinoskolā Lodzā studējušais L. Majevskis lasīja lekciju Simbolu slēptā valoda mākslā, jo viņu valdzina renesanse - laiks, kad galvenais mākslā bija jaunrade. Un Brēgels, kura darbi ir bagāti alegorijām. L. Majevskis ir paudis viedokli, ka XX gadsimts sagrāva mākslas pamatus. "Pamēģiniet "ieiet" Vorholā vai Lihtenšteinā. Tur iekšā nekā nav. Tikai virsma, kurai jau pēc definīcijas nav nekāda dziļuma. Uz to var skatīties tikai dažas sekundes," saka L. Majevskis izstādes katalogā publicētā intervijā.

Sadarbībā ar ievērojamo mākslas vēsturnieku un Brēgela daiļrades speciālistu Maiklu Gibsonu veidoto ciklu Brēgela svīta (pirms tam - filmu), kura dēļ vien ir vērts aiziet uz Rīgas biržu, dažos vārdos varētu raksturot kā atdzīvojušos Brēgela gleznu Ceļš uz Golgātu. Ņemiet vērā, ka šādas sajūtas radīšanai režisoram vajadzēja nofilmēt gandrīz 500 cilvēku renesanses laikam atbilstoši šūdinātos tērpos, kas krāsoti ar dabiskām krāsvielām, kā arī izmantot jaunākās CG tehnoloģijas un 3D efektus. L. Majevskis apgalvo, ka Brēgela gleznās tiešām var ceļot, taču veids, kā šis mākslinieks pozicionējis vērotāju, ir visai dīvains. "Brēgela tēliem ir pilnīgi vienalga, ka tu uz tiem skaties - līdzīgi kā satiksmes negadījumā. Tu redzi no mugurpuses cilvēkus, kas uz kaut ko skatās, un nezini, tieši ko viņi redz, bet tev gribas izlauzties cauri pūlim un piekļūt tuvāk notikumam," viņš skaidro.

Lekcijā viņš runāja arī par Brēgela gleznu varoņiem, kas atšķirībā, piemēram, no Karavadžo radītajiem parasti ir knapi pamanāmi. Ceļā uz Golgātu Jēzu Kristu, kas paklupis zem krusta, ir krietni vien jāpameklē ikdienišķās rosības vidū. Tas pats gleznā Ikara kritiens, kurā par Ikara klātbūtni liecina vien divas kājas, kas redzamas virs ūdens. Brēgels māca, ka svarīgās personas un notikumi, kuri vēlāk kļūst par "civilizācijas sāli", parasti ir marginālas un neviena nepamanītas pieredzes.


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja