Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Ķīnas ikdienišķais – mums neparastais. Atklāta Aļņa Stakles personālizstāde Ne zirgs, ne tīģeris

Covid-19 dēļ uz Ķīnu vismaz tuvākajā laikā nebūs prieka aizceļot, bet to var izdarīt neklātienē. Izstādē, kas līdz 4. oktobrim skatāma Latvijas Fotogrāfijas muzejā, aplūkojamas fotogrāfa un RSU Komunikācijas studiju katedras profesora Aļņa Stakles fotogrāfijas, kuras tapušas vairāku viņa Ķīnas ceļojumu laikā.

Ne zirgu, ne tīģeri gan bildēs neatrast. Kāpēc izstādei tāds dīvains nosaukums? Te nu Alnis Stakle sāk stāstīt Austrumu pastāstiņu par to, ka "kādam tēvam bija divi dēli...". Tēvam, kurš nebija īsti labs gleznotājs, reiz pasūtīja uzgleznot tīģeri. Pasūtītājam bilde nepatika. Glezna palika pašam. Katrs gleznotāja dēls gleznā saskatīja ko citu. Bet tad vienu dēlu izjādē saplosīja tīģeris, bet otrs dēls aiz pārskatīšanās nošāva zirgu, domādams, ka tas ir tīģeris. Par to viņu notiesāja. Tēvs palika viens. "Mūsdienās šo teicienu – "ne zirgs, ne tīģeris" – lieto, lai raksturotu kaut ko neinteresantu, ikdienišķu. Piemēram, Ķīnā parkos sanāk vingrotāji. Viņiem pašiem tas ir tik ierasts rituāls, par ko nav vērts runāt, bet citiem – kaut kas neparasts," stāsta Alnis Stakle. No daudzajām Āzijas valstīm Ķīna viņam patīk tāpēc, ka tur ir droši, Ķīnas nomales ir viegli pieejamas. "Tas ir vilinoši. Tradīcijas tur ir noturīgas. Man patīk, kā cilvēki Ķīnā rosās, tā aug un attīstās. Salīdzinot ar Eiropu, sabiedrībā ir liela enerģija, jo ir jauni cilvēki, kas sapņo un cīnās, mēģina izdzīvot, nopelnīt," savu interesi par šo valsti pamato fotogrāfs. Viņa personālizstādē skatāmās fotogrāfijas nav fotoreportāža, nav atšifrēti cilvēki, nav notikumu. Bet ir noskaņa! Vienā no fotogrāfijām redzams cilvēks krustcelēs, kurš skatās uz ugunskuru. Tā ir sena tradīcija, ka, pieminot mirušos, tiek dedzināti piemiņas ugunskuri. "Izstāde drīzāk stāsta par manu ceļu, sevis meklējumiem mākslā. Bildītes nav saliktas vienā līnijā rāmīšos gar sienu. Tā ir kā instalācija, arī ar video un mūziku," skaidro Alnis Stakle.

Šobrīd, kad ir ierobežota iespēja ceļot, izstāde ļauj ieraudzīt citu zemi. Krāsainas fotogrāfijas mijas ar melnbaltām. Fotogrāfijā vienlīdz svarīgi ir gan tas, kas ietverts attēlā, gan tas, kas palicis aiz kadra un ko skatītājs var izdomāt pats. Iespējams, izmantotā foto valoda nav domāta, lai atklātu, bet drīzāk lai pārsteigtu un sniegtu skatīšanās prieku pat tajās situācijās, kad attēlotā realitāte ir atbaidoša. Blakus mirdzošiem Ķīnas debesskrāpjiem ir izdrupuši caurumi ēku sienās. Un kārtīgi izravēto un iekārtoto mazdārziņu vienīgā laistīšanas iespēja ir blakus grāvī tekošā, darvai līdzīgā žļurga. Aļņa Stakles darbu vizuālā retorika ir vērsta uz to, kā cilvēki identificējas ar kādu konkrētu vietu vai situāciju, kādi rituāli kalpo sociālu saikņu nodibināšanai un kur ir privātā un kolektīvā robežas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja