Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Izstādes Pilsētas monologi recenzija: Par ko sapņo meitene?

Alises Mediņas ražīgā daiļrade izskatās pēc dumpja

Tā tikai liekas, ka mūsdienu mākslā drīkst pilnīgi visu. Tomēr aizliedzēji ir nevis, kā varētu domāt, politiķi vai mietpilsoņi, bet tradīcijas, kas iezīmē noteiktas formālas barjeras, ārpus kurām strādājoši mākslinieki nemaz netiek ņemti vērā. Tradīcijas veido profesionāļu cunfte, un, jo lielāki profesionāļi, jo smalkāk viņi izliek barjeras. Parasti tradīcija veidojas kā citas, iepriekšējās noliegums.

Piemēram, nevienam nav noslēpums, ka latviešu māksla pagājušajā gadsimtā attīstījusies dažādo postimpresionisma strāvojumu iespaidā. Tāpēc viena no noturīgākajām barjerām ir tā, kas jau reiz liekas pārvarēta, tikai no otras puses, proti – pret impresionismu, iespējams, visnozīmīgāko pavērsienu pasaules mākslas vēsturē, ko daudzi mūsdienu pētnieki uzskata par modernisma īsto dzimšanu. Mēģinājumi tēlot mirklīgus gaismas un kustības iespaidus, daudz nebēdājot par atveidotās formas konkrētību, mākslas kritikā bez žēlastības izpelnījušies salona, kiča un komercijas birkas.

Patiešām, lai nu kas, bet gleznot kā Klodam Monē vai Ogistam Renuāram latviešu māksliniekiem nenāk ne prātā. Šo domu no galvas izdzen jau pedagogi mākslas skolās. Pēdējie impresionisma recidīvi, šķiet, bija vēl Staļina laikā, kad ar tā palīdzību pušķoja sociālistisko reālismu. Pēc tam pat visbrīvdomīgākie, piemēram, t. s. franču grupa 60. gadu beigās, tomēr izvairījās no brīvās gleznošanas manieres. Interesanti, ka daudz radikālāki virzieni piedzīvojuši neskaitāmas "neo" variācijas. Arī postmodernisms, kas atļāva citēt katram, ko nu sirds kāro, saglabāja šo vienu tabu. Tikai pēdējā laikā telpas un gaismas problēmām pievēršas, piemēram, mākslinieces Dita Lūse un Vineta Kaulača.

Uz šī fona jaunās mākslinieces Alises Mediņas ražīgā daiļrade izskatās gluži vai pēc dumpja. Tikai birkas kārt būtu pāragri – gan par iztapšanu publikas gaumei, gan revolucionāriem nodomiem. Nepazīstot autori personiski, var iztēloties vienkārši ļoti empātisku personību, kas atradusi savam talantam adekvātu izpausmi. Paņēmienu lietojums liecina arī par nopietnām stila studijām.

Jāatzīst, Alisei Mediņai izdodas radīt ilūziju, ka viņas gleznas piederīgas kādam citam, sen pagājušam laikam. Ne tikai tāpēc, ka māksliniecei patīk un izdodas atainot dažādus apgaismojuma režīmus ainavās vai interjerā. Silta saules gaisma un vēsas ēnas, mijkrēšļa satumsums vai lampu ņirboņa – viss šķiet mīļš un pazīstams. Sevišķi miglas izplūdināti lukturi vai salijušas ielas un laukumi liek justies kā Parīzē, pat ja tajā nav būts. Starp citu, māksliniece piedāvā personiskus iespaidus par "Lielo Rīgu", kuru no aizpagājušā gadsimta nogales atšķir vien motocikli pie cafe (Mūsdienu Parīze, 2013). Darbi lieku reizi apliecina, ka, meklējot jau zināmo, to arī atradīsiet – Ejot lejā no Monmartras, kāpnes noved tieši tajā vietā, kuru mēs pazīstam jau pēc Vudija Allena filmas (Pusnakts Parīzē). Arī mūsu galvaspilsēta izskatās līdzīgi, kā simtreiz jau redzēta, – tajā neizbēgami ir Pēterbaznīcas portāls, Dzelzceļa tilts un apaļš reklāmas stabs (Pie tiltiņa).

Mediņa panāk ticamu telpas un atmosfēras tēlojumu, modelējot tonālās attiecības, kamēr krāsu piesātinājums bieži atpaliek (jāatzīst, arī impresionistu daiļradei bieži pārmesta pārāk "krītaina" palete). Tomēr nevis gleznieciskie paņēmieni, bet tieši motīvu izvēle ir tā, kas rada mažoras noskaņas pārsātinājumu ekspozīcijā. Pat ja gleznā attēlota jauna meitene, viņa, visticamāk, dzer kafiju (Porcelāna tasītes). Attēls kļūst interesantāks, kad meitene sapņo (Vēl piecas minūtes pagulēt), kamēr saules gaisma laužas caur aizkariem, tomēr pamostoties ieraudzīt pie gultas sēžam Maiju Silovu (Lampas gaismā) gan šķiet par traku.

Pilsētas monologi

Alises Mediņas izstāde galerijā Antonija

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja