Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 1. decembris
Emanuels, Arnolds

Larss fon Trīrs kļūst par Kannu festivāla skandālu

Jau iepriekš brīdinu, šī nav recenzija un nepretendē tāda būt. Vien kompakta piezīme par Kannu kinofestivālā jau paredzēto ažiotāžu sacēlušo dāņu režijas izcilības Larsa fon Trīra jaunāko filmu "Antikrists"/"Antichrist". Tās oficiālā preses skate norisinājās vēlā svētdienas vakarā, Larsa fon Trīra sarkano trepju iznāciens un seanss, kurā filmu skatīsies Izabellas Ipēras vadītā žūrija notiks šovakar (pirmdien).

Nav noslēpums, ka Kannu festivāla Zelta Palmas zara īpašnieks (par "Dejotāju tumsā") fon Trīrs, pieredzes bagāts festivāla dalībnieks (ar "Eiropu', "Idiotiem", "Dogvilu", "Manderleju") fon Trīrs ilgāku laiku atradās radošā depresijā, ko negrasās slēpt. Ne velti režisora paziņojumā presei var atrast arī šādu tekstu: "Pirms diviem gadiem es piedzīvoju smagu depresiju. Tā man bija jauna, neierasta pieredze. Pilnīgi viss man šķita nesvarīgs, triviāls. Es nespēju strādāt." Šīs depresijas sekas ir filma "Antikrists" – stāsts par laulātu pāri, kuri zaudē bērnu (pašu neuzmanības dēļ) un pēcāk nespēj tikt galā ar vainas kompleksiem, grēka apziņu, pakāpeniski iznīcinot viens otru. Filma ir būvēta uz diviem ļoti labiem aktieriem – francūzieti Šarloti Gensbūru (Džeinas Birkinas talantīgo meitu) un amerikāni Vilemu Defo. Trīrs ir liels meistars un, nenoliedzami, viņš grib, lai skatītājs "Antikristā" iziet vismaz tos pašus elles lokus, ko viņš pats, izciešot depresiju, un viņa fantāzijas radītie varoņi, pārdzīvojot bērna zaudējumu. Par filmas ļoti būtisku elementu kļūst daba, mežs, dzīvnieku pasaule, arī miesa, kas lemta iznīcībai. Meža vidū, mazā namiņā, kas tiek dēvēta par Ēdeni, abi varoņi cenšas atbrīvoties no saviem pagātnes dēmoniem, galu galā vairojot viens otra sāpes un ciešanas. Filma, nenoliedzami, ir vizuāli efektīga, pat pārāk skaista un estetizēta. Tai maz kopīga ar fon Trīra zīmes darbiem – gan 90.gadu vidū praktizēto dokumentālisma estētiku un tā dēvēto "Dogmas 95" virzienu, gan vēlāk tapušajiem teatrālajām stilizācijām "Manderleja" un "Dogvila". Dāņu režisors, kurš joprojām tiek uzskatīts par vienu no talantīgākajiem Eiropas kino autoriem, nav zaudējis ne nieka no savām prasmīga manipulatora spējām. Ja Trīrs grib likt skatītājam ciest, viņš zina, kā to panākt.

Šo rindu autore bija pārāk vārga, lai spētu ar "vaļā acīm" vērot ekstrēmākās Trīra varoņu emocionālās un fizioloģiskās ciešanu izpausmes. Filmā ir daudz nežēlīga skaidruma, arī fizioloģisku detaļu, kas to padarīs par ļoti problemātisku plašai izrādīšanai.

Filmas demonstrācijas tiesības Baltijā jau ir iegādājusies kompānija Acme.

Vairāk rītdienas laikrakstā Diena.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja