Rīgas Porcelāna muzejs ik gadu rīko tematisku izstādi, veltītu kādam no porcelāna mākslas un dizaina aspektiem. Lai iepazīstinātu skatītāju ar daudzveidīgajām niansēm, kas raksturo porcelānu, pastiprināta uzmanība tika veltīta gan formas veidošanas praksei no brīvas rokas, gan virsglazūras apgleznojumam, un šogad – kārta ir pienākusi vienam no populārākajiem dekorēšanas paņēmieniem – dekolam. Pamatā tā ir novelkamā bildīte, kas ļauj ātri un ērti pārnest zīmējumu uz trauka un plaša patēriņa precēm. Šī tehnoloģija rūpniecībā tiek izmantota jau vairāk nekā gadsimtu, būtiski izkonkurējot roku darbu.
Lai gan dekola un dekolēšanas prakse galvenokārt saistīta ar rūpniecību, arī individuāli mākslinieki nereti izvēlas šo tehniku, lai rotātu savus mākslas darbus un dizaina priekšmetus, īpaši mūsdienās. Arī Latvijā šis ir viens no populārākajiem paņēmieniem, kas tiek pielietots porcelāna produkcijas, autorsēriju un individuālu projektu izstrādē. Vēsturiskā Rīgas Porcelāna rūpnīca varbūt arī vairs neeksistē, taču jauna lappuse Latvijas porcelāna dizainā ir atšķirta – tās ir individuālās darbnīcas, studijas un pat ražotnes, kuru dizainā un autora redzējuma iemiesošanā būtiska loma ir tieši ātrajam dekorēšanas paņēmienam – dekolam.
Izstāde Dekols pulcina nelielu, taču labi redzamu Latvijas mākslinieku un studiju loku. Rīgas Porcelāna muzeja pirmā stāva skatlogos skatāma modes mākslinieces Elitas Patmalnieces porcelāna darbu ekspozīcija. Tieši ar šīs mākslinieces unikālo stilu aizsākās minētā parādība – uzņēmums Dekolserviss, kas savulaik bija Rīgas Porcelāna rūpnīcas dekolu ceha mantinieks, bet šobrīd darbojas kā zīmols Ornandum, meta tiltus starp vēsturiskajām porcelāna tradīcijām un mūsdienu pieprasījumu, aicinot mākslinieci izstrādāt dekoru dizaina līniju porcelāna trauku rotāšanai. Kopš pirmajiem paraugiem ir pagājis ilgs laiks un mākslinieces stils, tēlu sistēma un estētiskie kodi ir attīstījušies un mainījušies; kā tieši? To aicinām skatīt Elitas Patmalnieces darbu ekspozīcijā muzeja pirmā stāva skatlogos.
Izstādes kuratore Marika Kaisala.