Holmsa tēls kopš deviņdpadsmitā gadsimta beigām, kad sers Artūrs Konans Doils uzrakstīja pirmo romānu, piedzīvojis neskaitāmas inkarnācijas teātrī, kino un televīzijā, un pēdējos gados atkal kļuvis par jaunu "kulta" seriālu centrālo tēlu.Gluži vai katrai desmitgadei ir savs Holmss. Daudzos aspektos nepārspēts ir un paliek Vasilija Ļivanova šarmantais Holmss septiņdesmito gadu beigu un astoņdesmito gadu vidus Ļenfilm grāvējā Šerloka Holmsa un doktora Vatsona piedzīvojumi. Bet šajā gadījumā vietā ir salīdzinājums ar operu. Filmu vai seriālu par Holmsa piedzīvojumiem – tāpat kā operu – neviens taču neskatās sižeta dēļ. Un, līdzīgi kā operā, pienāk brīdis, kad tradīcijas uzturēšana un vēsturiski reālistiskas ilūzijas radīšana kļūst apnicīga, un režisori sper radikālus soļus, lai labi zināmo saturu ietērptu jaunā formā. Tā, piemēram, Holmsa tēls Gaja Ričija 2009. un 2011.gada lielfilmās bija gan iemesls specefektu parādei, gan arī visai negaidīts labi pazīstamā varoņa tēla traktējums – krietni brutālāks, enerģiskāks un dinamiskāks par daudzās versijās redzēto stereotipisko pie kamīna sēdošo, pīpi smēķējošo un rūtainu mēteli valkājošo britu detektīvu – nekaitīgo domātāju. Ričija Holmss bija daudz vairāk darītājs nekā domātājs – daudz tuvāks Džeimsam Bondam nekā pats sev.
Bet dažu citu filmu veidotāji dodas vēl tālāk no oriģināla. Nemaz nerunāsim par aktiera Benedikta Kamberbeča Holmsu, kurš britu seriālā Šerloks (2010-2012) darbojas mūsdienu Londonā, kur doktors Vatsons raksta blogu internetā, Airīna Adlere ir bargā kundze, un Moriartijs sūta Holmsam īsziņas. Skatītājiem šis lēciens laikā ir izrādījies tikpat aizraujošs kā, piemēram, Karmenas darbības pārcelšana uz cigāru fabriku Kubā.
Nekavējoties izmantot Šerloka izraisīto vispasaules sajūsmas vilni, amerikāņu televīzijas kompānija CBS šoruden sāk raidīt visjaunāko versiju – seriālu Elementāri. Tā veidotāji spēruši pagaidām visradikālāko soli: te no Konana Doila ir palicis tikai fakts, ka Holmss ir brits (viņu atveido britu aktieris Džonijs Lī Millers). Seriāla darbība risinās mūsdienu Ņujorkā, detektīvs – konsultants Šerloks Holmss - mitinās nevis Beikerstrītā Londonā, bet gan kaut kur Bruklinā, dzīvoklī, kuru viņam noīrējis tēvs. Izbijis heroīniķis, tikko no rehabilitācijas programmas. Viņa tēvs – kurš gan līdz šim paliek aiz kadra un tikaitiek pieminēts kā Holmsa faktiskais uzturētājs – ir noalgojis Holmsam pieskatītāju – doktori Vatsoni (Lūsija Liu), kurai jābūt blakus Holmsam divdesmit četras stundas diennaktī un regulāri jāievāc Holmsa siekalu paraugi analīzēm, lai pārbaudītu, vai viņš nav atkal atgriezies uz vecās takas.
Kāds tad ir mūsdienu varonis? Nav diezcik simpātisks: egocentrisks un histērisks, lielākoties uzvedas kā izlutināts bērns. Bez šaubām, netiek slēpts, ka Holmsam piemīt intelekts, kas vienā specifiskā jomā ir gluži vai pārdabiski attīstīts. Visādi citādi mūsu varonis ir nepieaudzis pieaugušais – tipiska un mūsdienās ļoti izplatīta personības struktūra. Cīņubiedra Vatsona vietā – doktore, kura aizdomīgi bieži uzvedas kā mamma. Ietekmīgā brāļa Maikrofta vietā – neredzamā, bet allaž jūtamā tēva ēna. Šis varonis nav spējīgs uz līdzvērtīgām attiecībām vairs pat ne tajā minimālajā apjomā, kuru viņam savulaik atvēlēja Konans Doils. Būdams dedukcijas metodes ģēnijs, citās jomās 2012.gada Holmss ir nekam nederīgs nīkulis, bezpalīdzīgs un nepamatoti patmīlīgs.
Bet notikumi rit raiti, noziegumi tiek atklāti (tie gan nav saistīti ar kanonisko tekstu), un jāatzīst, ka kaut kāda – lai arī apšaubāma – harizma varoņiem piemīt, lai gan maz ticams, ka Elementāri spēs izraisīt emocionālo reakciju, kas kaut attāli līdzinātos globālajai sajūsmai par britu Šerloku. Atgriežoties pie gaidīšanas motīva: tiek pieņemts, ka Benediktam Kamberbečam varētu būt kāda nozīmīga loma nākamajā Bonda filmā.