Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Zināt vajag, bet diez vai tik sīkumaini

Dienas improvizētajā erudīcijas testā, kurā piedalījās piecu priekšmetu skolotāji no prestižajām Rīgas skolām, vairums dalībnieku nevarēja nosaukt vismaz pusi no prasītajām sava lauciņa aktualitātēm. Uz jautājumu, vai tas liecina par kompetences trūkumu, dažas dienas pēc eksperimenta publicēšanas saņemam neviennozīmīgas atbildes - vieni Dienai saka paldies, citi aizrāda, ka testa jautājumiem ar pedagoga profesionalitāti un orientēšanos sava priekšmeta jaunumos nav tieša sakara. Taču par to, ka konkrētās jomas aktualitātes jāzina, teju visi ir vienisprātis.

Lai, piemēram, fizikas skolotājs piektdien, 20. aprīlī, publicētajā Dienas eksāmenā saņemtu apaļas 10 balles, bija jāzina gan Somijā radītā spēle Angry Birds, kuras pamatā ir fizikas likumi, gan pērnā gada Nobela prēmijas fizikā ieguvēji. Fizikas, vēstures, ģeogrāfijas, latviešu valodas un literatūras, kā arī sporta skolotājiem 15 minūtēs nācās atbildēt uz 10 jautājumiem par sava priekšmeta mūsdienu aktualitātēm. Par katru pareizu atbildi varēja saņemt punktu, par daļēji atbildētu - puspunktu. Labāko rezultātu (8,5 punkti) parādīja Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas ģeogrāfijas skolotājs Andris Ģērmanis. Viņš «neiekrita» arī Dienas cietajā riekstā - uz jautājumu, kurā kontinentā atrodas valsts Krokozija, kas patiesībā eksistē tikai Holivudas filmā Lidosta, atbildēja, ka tādas valsts nav. Savukārt vissliktāk (1 punkts) veicās Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotājai Initai Ozolai.

«Jūs jau sākumā zinājāt, uz ko jūs gājāt. Jūs gājāt uz skandālu,» par eksāmena rezultātiem saka Latviešu valodas un literatūras skolotāju asociācijas priekšsēdētāja Anita Vanaga. Dienas pieeja neesot patikusi, bet tajā pašā laikā viņa atzīst, ka skolotājam jābūt informētam par sava priekšmeta aktualitātēm - jāzina gan raidījuma 100 g kultūras vadītāja un rakstniece Kristīne Želve, gan rakstnieka Māra Bērziņa literārais tēls Gūtenmorgens, ko eksāmena dalībniece nevarēja nosaukt. Vaicāta, vai skolotājam jāzina tādi jauniešu iecienīti darbi kā Džoanas Roulingas Harijs Poters, ko I. Ozola nelasot, jo tā popularizējot mistiku, A. Vanaga atbild tā: «Pirmās piecas lasījusi esmu, bet jāsaka, ka tās ir ļoti vājas grāmatiņas. Vairāk arī nevienu lasīt nedomāju.» Galu galā viņa uzskata, ka kolēģiem ir jāzina, kas konkrētajā priekšmetā jauniešiem ir aktuāls, tomēr nenosoda, «ja visā tajā trakumā kaut kas ir paskrējis garām».

«Skaidrs ir viens - droši vien skolotājs ir tā pārguris, ka nav ne varēšanas, ne gribēšanas interesēties par vēl kaut ko ārpus stundām,» atzīst Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas direktore Sandra Sīle. Eksāmens viņai šķiet «labs», turklāt šādus erudīcijas konkursus, lai veicinātu skolotāju interesi par jaunumiem savā priekšmetā, varētu rīkot katrā skolā. Nedaudz citādu «paldies» saka arī Ziemeļvalstu ģimnāzijas direktore Dzintra Kohva. Bijis interesanti iepazīties ar rezultātiem, tomēr eksāmens zaudējis aktualitāti, jo skolotāja galvenais uzdevums šobrīd ir interpretēšana, nevis informācijas sniegšana.

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājai Inai Druvietei (Vienotība) tests raisījis dalītas jūtas - no vienas puses pati esot mēģinājusi to izpildīt un uzskata, ka skolotājam ir jāorientējas notiekošajā, tajā pašā laikā šī eksāmena rezultātus nevar vispārināt un uzskatīt par vienīgo informētības rādītāju. Līdzīgas pārdomas radās arī biedrības Vecāki par izglītību pārstāvei Janai Simanovskai, kura apbrīno skolotāju uzdrošināšanos piedalīties testā: «Tas, protams, ir jauki, ja skolotājs varēja atbildēt uz visiem šiem jautājumiem. Bet tam nav saistības ar to, vai viņš savā stundā spēj aizraut skolēnu.» Apšaubāmākais šķitis jautājums par piktajiem putniem (Angry Birds). «Es sevi uzskatu par cilvēku, kas interesējas par visu jauno diezgan daudz, bet par šo spēli uzzināju tikai nesen,» viņa saka. Dagdas vidusskolas 11. klases skolniece Daiga Krilova gan uzskata, ka jaunumu zināšana atvieglo dzīvi gan skolēniem, gan pašiem skolotājiem: «Jauniešiem pietiek vien ar to, ka skolotājs interesējas par jauno, tātad ar tādu skolotāju ir par ko parunāt.» Daigas skolā pedagogi savās stundās bieži mēdz ievīt svaigākos notikumus, un tas palīdzot mācību vielu labāk paturēt atmiņā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

No portāla Diena.lv No sociālās vietnes Twitter.

Odze. Diena konsekventi visos pētījumos (šeit skolotājiem, citur skolēniem, deputātiem utt.) prasa precīzas faktu zināšanas. Un tad izdara secinājumu - cik visi ir lieli muļķi. Tajā pašā laikā tiek runāts par to, ka skolā jāsamazina faktu «iekalšana», tā vietā mācot lietu izpratni. Nenoliedzami cilvēkam ir jābūt nedaudz erudītam, bet vai dzīve mainīsies, ja zināšu, kurš šogad saņēma fizikā Nobela prēmiju?

Sancis. Man ir «apriebusies» tā ņirgāšanās par skolotājiem un to, cik daudz viņiem jāzina. Ja «normālam» cilvēkam darbs beidzas 17.00, tad skolotājam tas tikai sākas. Viņam jālabo burtnīcas, jāuzzina jaunākie notikumi pasaulē u. tml. Var jau teikt, ka paši vainīgi, ka izvēlas tādu profesiju, bet kurš tad mācīs jūsu bērnus?

divu bērnu tēvs. Paldies Dienai par superīgu ideju un labu realizāciju! No šī aspekta vēl neviens publiski nebija paskatījies uz izglītības problemātiku. Taču skaidrs, ka aprobežots cilvēks vienkārši NEVAR BŪT LABS SKOLOTĀJS neatkarīgi no skolu programmām vai metodoloģijas. Jāsāk ar to, kādus sabiedrība vēlas redzēt pašus skolotājus - kā erudītus, gaišus un pozitīvus cilvēkus vai mūžam neapmierinātus neveiksminiekus, kas ienīst skolu un bērnus?

nu gan... Skolotājs māca mūsu bērnus, tāpēc ir svarīgi saprast, vai viņš ir spējīgs to darīt! Zivs pūst no galvas, tāpēc ne jau ministrija būs tā objektīvākā vērtētāja. Vērtē vecāki, vērtē skolēni, vērtējums - iegūto zināšanu līmenis. Skolotājs, kurš tikai «atbild par mācību programmu izpildi», no skolas jāpadzen!

Mamma. Visi runā par skolotājiem, bet testu vajadzēja organizēt mācību un darba burtnīcu autoriem. Vienkārši vājprāts, kādā valodā tiek noformulēts teksts darba uzdevumiem 1.-4. klašu darba burtnīcās. Vismaz pirms 4 gadiem.

Skolotāja. Diena, atļaušos pasmaidīt par jūsu, droši vien ilgi domātiem jautājumiem. Vai tiešām jūs domājat, ka, ja sporta skolotājs zin jaunumus futbolā vai hokejā, tad viņš ir labs sporta skolotājs. Es savam bērnam labprāt meklētu tādu, kas pārzina cilvēka ķermeņa uzbūvi un zina, kā to attīstīt un pilnveidot.

Pasmaidu. Runa jau bija par to, vai skolotājs seko līdzi jaunumiem, vai zina to, kas interesē jauniešus. Tas - par mācāmā un mācītāja saskarsmes punktu.

Bijusī skolotāja. Cilvēki ir dažādi, un arī skolotāji ir dažādi. Bet par vienu lietu pārliecinājos pati - kad pēc 23 skolā nostrādātiem gadiem aizgāju no skolas un uzreiz nonācu darbā ārvalsts firmā, man nācās daudz ko mācīties un saprast, jo jutos «kā no meža iznākusi» - skolotāji diezgan lielā mērā dzīvo savā noslēgtā skolas pasaulē, ko es tā arī neapzinātos, ja paliktu skolā.

no laukiem. Varu tikai piekrist, ka skolotāji dzīvo noslēgtā skolas pasaulē. Rudenī, kad bija Krājbankas krīze, pajautāju dēlam, vai ekonomikas stundā viņi ir par to runājuši. Nebija...

Hmm. Vai skolotājam nav jāorientējas tēmā, ko viņš māca, pat ja pats nenodarbojas ar akadēmiskiem pētījumiem vai kā citādi aktīvi nav iesaistīts šajā jomā? Vai ģeogrāfijas skolotājai nebūtu jāzina, ka valsts, par ko viņai jautā, ir izdomāta? Vai būtnei, kas domā, ka Harijs Poters kodē bērnus, un uz jautājumu, kurā valstī neielaida rakstnieku, atbild «valstī, kurā domā dziļāk: cēloņsakarībās («ne viss ir tā, kā izskatās»)», vispār būtu jāstrādā skolā?
Robins. Dienas eksperiments raisa diskusiju: vai aptūcis, čaulā noslēdzies akls un kurls gliemezis var būt labs skolotājs?

Ilze. Labs skolotāju erudīcijas eksperiments! Inita Ozola - tādu skolotāju dēļ es atbalstu jebko, ko iecerējis reformēt @cantab3

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?