Laika ziņas
Šodien
Slapjš sniegs
Rīgā 0 °C
Slapjš sniegs
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Nissan slapjiem sapņiem un sausai taupībai

Normunds Avotiņš

Nissan un superauto švaki sadzīvo pat relatīvu auto pazinēju uztverē, jo Porsche 911 «apēdāju» GT-R pazīst tikai lietpratēji un Play Station atkarīgie. Pārējie zina Qashqai, «kaut kādus džipus» un savādo kukaini Juke. Vispār jau derētu pamācīties, kā nopelnīt naudu, iztiekot bez neviena paša «normāla» auto - Nissan flotē nav tiešu Golf vai Passat konkurentu, jo viss bizness uzbūvēts ap krosoveriem. Juke negaidītie panākumi bija pietiekams iemesls, lai pārzāģētu uz pusēm 550 zirgspēku GT-R un tad atkal saliktu kopā par 25 centimetriem īsāku, lai 3,8 litru V6 motors ar divām turbīnām kopā ar visu riteņu piedziņu iespīlētos Juke virsbūvē. Rezultāts ir sevišķi ļauna izskata kukainis Juke R ar izvirzītām arkām, kurās atrodas 20 collu riteņi. Tie apauti pussliku tipa riepās, tātad daļēji domātās sacīkšu trasei. Šo daļu tad arī aplūkojām nomaļā sacīkšu trasē Zviedrijā.

Tādi ir tikai divi

Viegli iedomāties, kādu jezgu Juke R saceltu, ja izkļūtu uz ielas. Britu firma RML, kuras portfolio ir ne viens vien Lemānas sacīkšu auto, lieliski tikusi galā ar Nissan mārketinga nodaļas pasūtījumu. Pasaulē ātrākais Juke izskatās brutāls un negants, bet melni matētā virsbūve šķiet iesūcam jau tā vārgo Skandināvijas pavasara dienasgaismu. Un tad atnāk svarīga izskata džeks, kuru tikko manīju dzeram tēju ar pienu (zviedri tā nedara), un nospiež sarkano pogu. Apokaliptiskais Juke atdzīvojas ar mehānisku un skaļu ņurdoņu, kas viegli pāraug dobjā rūcienā. Tas nekādi nesaistās ar maza SUV matricu, uz kuras uzpotēta šī bestija. Pasaulē tādas ir tikai divas - viena ar stūri labajā, otra ar stūri kreisajā pusē. Un tā kā Juke R nelaiž dauzīties uz ielas un tur iespundētu sacīkšu trasē, tam ir drošības karkass. Patiesībā tas vajadzīgs, lai līdz 485 zirgspēkiem «detūnētais» motors neizgrieztu Juke virsbūvi uz kreiso pusi.

Ziemas režīmā

Pēc piecu stundu garas konfrontācijas ar zviedru kafiju, ko droši varētu likt Mendeļejeva tabulas otrajā rindā, pienāk iesvētību brīdis. Iesaitēšanās ķiverē un sešpunktu jostā ir gluži kā rallija mašīnā, tikai jākāpj neierasti augstu. Bremžu pedāli, stāvot uz vietas, labāk neturēt nospiestu, bet iespējas «uzvārīt» sajūgu kā WRC mašīnā Juke R nav, tāpēc ka nav sajūga pedāļa. Kopā ar pārējo uz Juke R pārceļojusi arī divsajūgu pārnesumkārba, tās kloķis un daļa GT-R datorspēļu mērinstumentu. Tā kā ārā ir tikai 3 grādi un trases malās kūst sniegs, riepu saķerei vajadzētu būt pagalam sliktai. Turklāt labajā sēdeklī sēž nepazīstams autosportists (uz to norāda kombinezons), kurš jau pašā sākumā apvaicājas, vai es labi pazīstot šo trasi. Saņēmis negatīvu atbildi, viņš demonstratīvi uzvelk ķiveri. Tack sᅢᆬ mycket.

Būvēts ar prātu

Divi no pieciem atvēlētajiem apļiem tiek paredzami iztērēti trajektoriju iegaumēšanai un riepu uzsildīšanai. Juke R stūre izrādās negaidīti viegla un bez jūtama centra punkta, tāpēc pa vidu visam vēl nākas auto naturāli «ķert». Un, ko ķert, te ir, jo paātrinājums 3,7 līdz 100 km/h nav tikai uz papīra. Knapi 2 kilometrus garais ātrumaplis apēdas nemanāmi, kā no sveša šķīvja nosperts virtulis. Parasti šādi megajaudas minimasas eksperimenti izpaužas kārtējā liecībā par fizikas likumu nepielūdzamību. Juke R, par spīti īsai riteņu bāzei, atstāj neparasti līdzsvarota un nostrādāta spēkrata iespaidu. Nekas negrab, nekur nerēgojas skrūves vai atkāries apšuvums. To, cik plaši gribas ieiet līkumā, viegli dozēt, atmetot vai piedodot gāzi, un tik vien tā darba, kā turēt motora turbīnas spriedzē, pašam slēdzot ātrumus, nevis atstājot virāžas izeju «divsajūga» ziņā. Juke R ir 700 kilogramu smagāks par parastu Juke, un šauros līkumos to diemžēl var just, jo, par spīti gudrai pilnpiedziņai un sacīkšu mašīnas regulējumiem, superkukainis cenšas izslīdēt ar priekšējiem riteņiem.

Nešķiroties no jaudas

Nezinot priekšvēsturi, būtu pavisam viegli noticēt, ka Nissan ražo Juke R mazā sērijā, lai par Nissan mašīnai neadekvātu cenu ļautu novest līdz baltkvēlei AMG «mersedesus». Tomēr Nissan ļaudis cieti noskalda, ka Juke R ir tikai demonstrācijas priekšmets, un iesaka paciesties līdz rudenim, kad klajā nāks Juke Nismo. Tam būs vektoru pilnpiedziņa, kas nepieļauj nekādus tur understeer, un «tikai» 200 zirgspēku, kuru komandēšana iespējama arī bez speciālām iemaņām un drošības karkasa, turklāt - pa koplietošanas ceļiem. Nissan Motorsport piešprice gan diez vai padarīs Juke ekonomiskāku, tāpēc pēc karstā Juke R lietošanas vēlams atgūt vēsu prātu. Auksta ūdensspaiņa lomu ar panākumiem pilda Nissan Qashqai ar jauno 1,6 dīzeli. Tajā nav nekādu pārmērību, un atšķirībā no origami Juke uzreiz ir skaidrs, kuri lukturi ir tālie, bet kuri - miglas. Renault jaunākās paaudzes dzinējs aicināts aizstāt 2 litru dCi, taču bez zaudējumiem dinamikā - 130 ZS pret 150 -, un tas pats griezes moments. Nissan gan pašmaucies ar pārnesumu skaitļiem, ko parasts mirstīgais nekad nepēta un nesaprot. Taču to, ka Qashqai 1.6 dCi no vietas jāizkustina ar lielāku gāzi, nekā ierasts, sapratīs ātri vien, kad būs divreiz noslāpējis motoru. Jaunais motors paredz arī iespējamu savienojumu ar visu riteņu piedziņu, taču ne «automātu», tāpēc 2.0 dCi, kam savukārt iespējams tikai sešpakāpju A/T, vēl paliks ierindā. Priekšpiedziņas Qashqai 1.6 dCi ir patīkami kluss, dinamisks un, galvenais, ekonomisks automobilis. Tas noteikti ir vēl komfortablāks ar ne tik lieliem riteņiem un maķenīt ekonomiskāks versijās ar start/stop funkciju, taču ražotāja solīto minimālo patēriņu 3,9 l/100 km tik un tā sasniegtu tikai ekorallija režīmā. Cena, sākot no 15 220 latiem par Qashqai Accenta līdz pat 17 900 latiem par eleganti noformētu Tekna. 5

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?