SIA Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) vadītājs Vitālijs Komars skaidri pasaka, ka, pārņemot arī pārējos maršrutus, līdzšinējie kustības saraksti netiks ievēroti līdz brīdim, kamēr neregulārie pārvadātāji nebūs izskausti. Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks šādu paziņojumu sauc par nepieļaujamu, bet vienīgo risinājumu saskata likuma grozījumos.
Gaida 40 minūtes
Pēc uzvaras Rīgas domes iepirkumu konkursā RMS solīja pakāpeniski pārņemt maršrutus no līdzšinējiem pārvadātājiem, un tas arī tiek darīts. Tomēr pasažieriem, kuri pieraduši pie noteikta kustības grafika, nākas vilties - mikroautobusi to neievēro. Savu stāstu Dienai uzticēja kāda lasītāja. Viņa atzīst, ka jaunie mikroautobusi ir ērti, tīri, komfortabli, to vadītāji ir pieklājīgi. Par braucienu var norēķināties arī ar e-talonu un durvis atveras automātiski - cilvēkiem, kuriem ir smagas somas, vairs nav jāmokās ar to atvēršanu un aizvēršanu. Busiņš apstājas tikai pieturās un uzņem tikai tik daudz pasažieru, cik ir vietu. Tomēr ir arī daudzas problēmas. «Mana pieredze ir saistīta ar 242. maršruta mikroautobusu. Iepriekš to apkalpoja firma, kas nodrošināja mikriņus četras reizes stundā pēc visiem zināma grafika. Pieturā norakstīju sarakstu, kas ir identisks tam, kas publicēts Rīgas satiksmes mājaslapā, taču mikroautobuss nekursē pēc tā. Vairākkārt šoferi ir teikuši, ka viņiem ir cits saraksts, bet nekur nav pateikts - kāds,» raksta lasītāja. Viņa norāda, ka 242. maršruta mikroautobuss ir vienīgais satiksmes līdzeklis cilvēkiem, kuri no Imantas dodas uz darbu veikalā Spice un tā tuvumā esošajās iestādēs. «Daudzi bija ļoti apbēdināti, lai neteiktu vairāk, ka mikroautobuss bija jāgaida pusstundu un ilgāk. Mana pieredze ir arī 40 minūtes,» teikts lasītājas vēstulē. Zolitūdē gaidošajiem mikroautobuss bieži brauc garām, jo nav brīvu vietu. Lasītāja ir nobažījusies, ka līdzīgas problēmas sāksies, RMS pārņemot reisus caur Āgenskalna tirgu.
Negrasās nodrošināt
RMS valdes priekšsēdētāja Vitālija Komara teiktais apstiprina Dienas lasītājas bažas - tā kā uzņēmumam netiek nodrošināts monopolstāvoklis mikroautobusu pārvadājumu jomā Rīgā, šobrīd RMS strādā ar zaudējumiem un ir samazinājis mikroautobusu skaitu. RMS ir iesniedzis jaunus kustības sarakstus ar samazinātu reisu skaitu Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā un gaida tās lēmumu. Atbilstoši līgumam RMS līdz 1. septembrim jāpārņem vēl četru firmu apkalpotie maršruti, un arī tajos reisu skaits būšot samazināts. RMS esot pārliecība, ka paralēli visos maršrutos kursēs arī neregulārie pārvadātāji un atņems klientus kā līdz šim. Tomēr V. Komars cer, ka gada beigās situācija uzlabosies un nākamā gada februārī vai martā tikšot nodrošināti visi līgumā paredzētie 200 mikroautobusi. «Mēs nevaram katru mēnesi piemaksāt 20-30 tūkstošus latu,» apgalvoja V. Komars. Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks Dienai izteica izbrīnu par šādu RMS vēlmi, norādot, ka tā ir licencēšanas komisijas kompetence. «Ja jūs jautājat manu viedokli, esmu kategoriski pret un domāju, ka arī pašvaldība būs pret. Viņi uzvarēja konkursā. Es varu saprast visādas grūtības, bet pasūtījums ir pasūtījums,» norādīja V. Baraņņiks. Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dišlere aicina iedzīvotājus zvanīt uz departamentu, ja mikroautobusi nekursē pēc grafika - sūdzību pārbaudīs un vainīgos sodīs.
Vairāk vai mazāk oficiāli gan izskan aizdomas, ka RMS aiz sašutuma par konkurentu nekaunību slēpj savu nespēju nopirkt visus līgumā paredzētos jaunos mikroautobusus. Līdz 1. septembrim RMS jāpārņem arī trīs firmas Taksi.lv reisi uz Ķengaragu, kuros šobrīd brauc 20 mikroautobusi, taču šis uzņēmums nav informēts, kā tas notiks. «Viņiem šobrīd nepietiek autobusu, lai visus reisus pārņemtu, vēlmes nesakrīt ar iespējām,» norādīja Taksi.lv pārstāvis Dmitrijs Solovjovs. Turklāt arī paralēli Taksi.lv reisiem jau šobrīd kursē neregulārā pārvadātāja SIA Eko Bus mikroautobusi, par ko Taksi.lv vairākkārt vērsies domē, Valsts policijā un citās institūcijās.
Jau ziņots, ka iepirkumu konkursā par tiesībām organizēt pasažieru pārvadājumus uzvarējusī RMS tiek saistīta ar partijas Gods kalpot Rīgai! pārstāvi Aleksandru Brandavu, un konkursā zaudējušās firmas bija vērsušās Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, kas nekonstatēja interešu konfliktu saistībā ar konkursa rezultātiem. Tieši vairākas konkursā zaudējušās firmas ir uzsākušas tā dēvētos neregulāros reisus, apgalvojot, ka pārvadā konkrētu uzņēmumu darbiniekus un viņu ģimenes locekļus atbilstoši līgumiem, taču būtībā dublē regulāro reisu maršrutus. Tam, ka likumā precīzāk jāformulē, ko nozīmē regulāri un ko - neregulāri pārvadājumi, piekrīt arī Saeimas Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Jānis Ozoliņš (RP). «Ir kādas četras versijas, kā šo jautājumu risināt, bet jāuzklausa abas puses,» viņš norādīja, pieļaujot, ka rudenī šis jautājums var tikt virzīts izskatīšanai.