Toreiz - nē, tagad - jā
Pirmais pilotprojekts, ja to tā var nosaukt, bija martā, kad Eko Bus sāka braukt uz Ķengaragu, oficiāli it kā pārvadājot studentus un pasniedzējus. Toreiz trauksmi cēla SIA Taksi.lv, kam šāda darbība radīja jūtamus zaudējumus. Tagad SIA Eko Bus atklājusi reisus arī citos virzienos, kur maršrutus pārņēmusi Rīgas domes iepirkumu konkursā uzvarējusī pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS). Vēl aprīlī pilnsabiedrības vadītājs Vitālijs Komars bija samērā mierīgs un Dienai klāstīja, ka pasažieri izvēlēsies jaunos mikroautobusus, taču realitāte likusi viņam mainīt toni: «Valsts policijai ir jāsastāda akti par to, ka, pēc visām pazīmēm, tiek veikti regulārie pārvadājumi. Tā ir pretlikumīga komercdarbība, par ko var atņemt licenci.» V. Komars apliecināja, ka viņa firmas apkalpotajos maršrutos, kur paralēli brauc arī Eko Bus mikroautobusi, rentabilitāte esot tuvu nullei. Viņš arī domā, ka ar Eko Bus ir saistīti tie uzņēmumi, kas zaudēja domes konkursā.
Eko Bus nesodītā rīcība pamatīgi satrauc arī SIA Liepājas autobusu parks (LAP) valdes priekšsēdētāju Māri Ārbergu. Kopš 1. jūnija Eko Bus no Rīgas Taksometru parka nomā pieturvietu blakus tai, no kurienes atiet LAP apkalpotie reisi. «Mūsu šoferi stāsta, ka Eko Bus izbrauc regulāri 10-15 minūtes pirms mūsu reisiem. Tas ir rupjš neregulāro pārvadājumu pārkāpums, jo viņi drīkst braukt no punkta A uz punktu B ar jau sakomplektētām grupām, nevis par naudu uzņemt pasažierus visa maršruta garumā,» skaidro M. Ārbergs. Deviņu dienu laikā LAP pasažieru skaits sarucis aptuveni par 1200 cilvēkiem. «Karš ir sācies. Mēs uzskatām, ka šajā situācijā ir jāiejaucas valsts līmenī,» norādīja M. Ārbergs, kurš dzirdējis, ka Eko Bus plāno līdzīgus reisus atklāt arī Bauskas un Ogres virzienā.
Neko nenojauš
Diena pārliecinājās, ka visiem Eko Bus mikroautobusiem ir plāksnītes ar norādi, ka tie pēc līguma apkalpo konkrētus uzņēmumus un nepiederošiem iekāpt aizliegts. Realitāte ir cita - pieturā, kur apmēram desmit cilvēku gaidīja Jūrmalas mikroautobusu, atpakaļgaitā piebrauca Eko Bus mikroautobuss, pavēra durvis, un cilvēki - sākumā pabikli, pēc tam jau drošāk - sakāpa tajā. Nebija manāms, ka šie gaidītāji uzrādītu šoferim dokumentus, ka viņi pārstāv firmas, kuru nosaukumi uzrādīti uz plāksnītes, piemēram, SIA Wiko, SIA Welsa, Jūrmalas ATU, Premier Development, sanatorijas Belorussija un Jantarnij Bereg. Vēl jo vairāk - Jūrmalas ATU vairs nepastāv, jo pēc īpašnieku maiņas izveidots uzņēmums Eko Baltija vide, stāsta tā prokūrists Jānis Lediņš. Viņš atzīst, ka agrāk Eko Bus tiešām vedis uz Jūrmalu uzņēmuma darbiniekus no Rīgas, taču tie nav bijuši publiski reisi, kuru pasažieri maksā naudu šoferim. Savukārt Latvijas Tahogrāfu centra (LTC) direktors Juris Smuidris bija ļoti pārsteigts, ka viņa uzņēmuma vārds atrodams uz Eko Bus Ziepniekkalna virziena maršruta plāksnītes. «Nav tāda līguma, viņi tikai brauc pie mums pārbaudīt tahogrāfus,» Dienai stāstīja J. Smuidris.
Valsts SIA Autotransporta direkcija, kas izsniedz licences pārvadātājiem, šai situācijā ir bezspēcīga. «Ir grūti pierādīt pārvadājuma regularitāti, un tas nav mūsu uzdevums, šo funkciju nesen pārņēma Valsts policija,» stāsta direkcijas pārstāve Sandra Maļuha. Viņa gan atzīst, ka «tas nav normāli un tā nevar būt». Savukārt Rīgas domes Satiksmes departaments (RDSD) kontrolē, vai nav pārsniegts pasažieru skaits, vai izsniedz biļetes. «Ja neregulārie pārvadātāji savairojas, mēs nevaram izdarīt neko, tā ir policijas darīšana,» norāda RDSD pārstāve Una Ahuna-Ozola.