Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Bargāk pret reibumu stūrējot

Gada sākumā par braukšanu reibumā pieķerti 662 autovadītāji, tas ir par 143 vairāk nekā pērn šajā laika posmā. Jau vairākus gadus nemainīgi aiztur vismaz četrus tūkstošus šādu braucēju. «Kad cilvēks alkohola reibumā sēžas pie stūres, tā ir apzināta rīcība, nevis nejaušība,» uzver Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes (VPSDP) vadītājs Normunds Krapsis. Lai efektīvāk cīnītos ar šādiem autovadītājiem, nolemts atkal lemt par bargākiem sodiem.

Sociāla problēma

«Katram, kas brauc dzērumā, ir sava vēsture, reizēm negadījumu var novērst iepriekš. Piemēram, pērn kāds 1992. gadā dzimis jaunietis izraisīja avāriju, kurā gāja bojā 22 gadus veca meitene. Tas, ko mēs pēc tam ieraudzījām viņa biogrāfijā, nebija iepriecinoši - 2011. gada oktobrī šis jaunietis tika saukts pie administratīvās atbildības par atrašanos sabiedriskā vietā alkoholisko dzērienu ietekmē, divus mēnešu vēlāk viņu atkal aizturēja par to pašu pārkāpumu. Tas atkārtojās arī 2013. gada novembrī un 2014. gada maijā. Beigu beigās viņš piedzēries sēdās pie stūres un izraisīja traģisku negadījumu. Tas liecina, ka problēma bija ieilgusi,» stāsta N. Krapsis. Viņš min arī 2014. gada negadījumu uz Taurupes-Zaubes ceļa, kurā gāja bojā seši cilvēki, bet izmeklēšanā noskaidrojās - līdzcilvēki zinājuši, ka jauniešiem bijušas svinības, kurās lietots alkohols. «Cilvēki neaizdomājas, ka par to ir jārunā. Lai novērstu nelaimes, sava artava jāiegulda ne vien policijai, bet arī sabiedrībai. Mēģināt atrunāt potenciālo dzērājšoferi, censties neļaut braukt, vienmēr var arī ziņot tiesībsargiem.»

Dienai izdevās sazināties ar 23 gadus veco Ievu, kura nav žēlojusi ne skarbus vārdus, ne pļauku, lai pasargātu draugu no bīstamās ieceres: «Svinējām dzimšanas dienu, kurā tika lietots alkohols. Jubilārs kādā brīdī vēlējās sēsties pie mašīnas stūres. Tā kā man pret braukšanu dzērumā ir kategoriski noraidoša attieksme, vienā brīdi mans pacietības mērs bija pilns un piedraudēju, ja viņš vēl kaut reizi pateiks frāzi «es braukšu», iesitīšu viņam. Tā arī notika - iecirtu spēcīgu pļauku. Un tad vēl vienu. Draugs apvainojās un aizgāja mājās. Nākamajā dienā viņš teica, ka rīkojos pareizi.»

Draud kriminālatbildība

Izteikums, ka dzērājšoferiem piemēros kriminālatbildību, nav nekas jauns, tas izskanēja jau 2013. gadā, taču tad tālāk par sarunām netika. Spriežot pēc N. Krapša vārdiem, šoreiz par šo ieceri tiek runāts nopietnāk: «Tas saistīts ar to, ka tuvākajā nākotnē būs izmaiņas likumdošanā, proti, administratīvo pārkāpumu lietās nepastāvēs tāds sods kā administratīvais arests. Šis sods paredzēts arī par braukšanu reibumā, ja vienas sankcijas vairs nav, ir jādomā par kompensējošo mehānismu. Dzērājšoferu gadījumā tā ir kriminālatbildība.»

Šādu praksi piekopj vairākās Eiropas Savienības valstīs, arī tepat kaimiņos Igaunijā, kur kriminālatbildība draud, ja pie stūres sēžas vismaz promiles reibumā. Nav skaidrs, kāds slieksnis būs Latvijā, pagaidām izskan viedoklis, ka tā varētu būt vienas vai 1,5 promiļu koncentrācija asinīs. Plānots, ka grozījumus ieviesīs jau nākamgad, taču nav izslēgts, ka process ievilksies. Latvijas Automoto biedrības prezidents Juris Zvirbulis šādas pārmaiņas vērtē pozitīvi: «Tas ir ļoti atbalstāmi, jo šobrīd esošā sistēma jau sen vairs nav efektīva, pārkāpumi bieži ir daudz smagāki nekā sods, ko par tiem saņem.»

Tomēr J. Zvirbulis atzīmē, ka kopumā šoferu kultūra Latvijā ievērojami uzlabojusies: «Kā piemēru varu minēt rāvējslēdzēja principu. Tīri subjektīvi runājot, es vienmēr tieku palaists, man ļauj pamainīt joslu vai izbraukt. Protams, progress varētu būt ātrāks.» Citās domās gan ir N. Krapsis, kurš norāda - atsevišķie pieklājības žesti neliecina, ka braucēju kultūra būtu uzlabojusies. «Atsevišķu satiksmes dalībnieku pārgalvība un necieņa pret citiem joprojām novērojama visai bieži. Visi parasti saprot, ka slepkavot un laupīt ir slikti un prettiesiski, bet pārkāpt ātrumu, neparādīt pagriezienu vai neievērot citus drošības pasākumus ir vien valsts uzlikti pienākumi, kurus reizēm var ignorēt. Sabiedrībai ir jāsaprot, ka šīs prasības nav vienkārši tāpēc, ka kādam gribas visu kontrolēt, tas ir reālai drošībai un cietušo, bojāgājušo skaita samazināšanai. Jāmaina nihilistiskā attieksme,» uzsver N. Krapsis.

Jāpiebilst, biežākais autoavāriju iemesls ir nepareiza ātruma izvēle, kas korelē ar pārgalvību, neuzmanību, transportlīdzekļa tehnisko stāvokli un citiem blakus apstākļiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Pēdējos piecos gados

Reģistrēti 20 843 ceļu satiksmes negadījumi, 1278 gadījumos šoferis bijis alkohola reibumā.

Avārijās gājuši bojā 1152 cilvēki, 124 no šiem nāves gadījumiem vainojami dzērājšoferi.

Negadījumos uz ceļa ievainoti 25 933 cilvēki, tostarp 1797 personas cietušas no iereibuša autovadītāja.
Avots: Valsts policija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Latvija sāk pazust no vienādojuma

Esat pamanījuši, kā Latvijas informatīvajā telpā līdz nesenam laikam konsekventi uzturētais vēstījums, kas kara iznākumu Ukrainā tieši sasaistīja ar mūsu valsts drošību, to pamatoti paceļot...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?