Auto no lūžņiem
Pirmo riteni Georgs izjaucis un salicis deviņu gadu vecumā, mašīnas labo no 13 gadiem, drīz vien pilnīgi patstāvīgi saremontējis tēva folksvāgena dzinēju. 16 gadu vecumā jau sācis strādāt dzimtajā Bauskā nelielā autoservisā, tad arī no veca lūžņa radījis skaistāko mašīnu pilsētā. «Saliku pa detaļām no nulles, metināju, krāsoju. Nopirku šo Audi par 150 latiem, bet pārdot varēju par 1500 dolāriem,» ar zināmu lepnumu stāsta Georgs. Viņš pat nevar uzskaitīt visu, ar ko izmēģinājis braukt, - mopēds, karts, motocikls... Bijis arī negadījums, pēc kritiena no motocikla bojāti mugurkaula skriemeļi, trīs mēnešus nogulējis, tomēr ticis uz kājām.
Georgu interesējis autosports, viņš sācis remontēt mašīnas autobraucējiem. Vai automehāniķa pienākumi atšķiras, ja strādā autosportā vai, piemēram, lielo kravas auto kompānijās? Georgs ir pārliecināts, ka tehnika jāpārvalda visur vienādi. «Autosportā mehāniķis rūpējas par braucēju drošību, bet darbs jau ir tas pats,» viņš skaidro un piebilst - ja saprot tehniku, viss ir elementāri. Pats par profesionāli kļuvis, tikai darbojoties praktiski, ar prātu un rokām.
Jārokas līdz saknei
Vislabākā automehāniķa darba reklāma ir klientu mutvārdu reklāma. Kad Gros auto apmēram pirms 10 gadiem meklēja labu speciālistu jaunajā servisā Zemzaru ielā, Georgu darbam rekomendējuši autosportisti tēvs un dēls Bulāni. Tagad Georgs joprojām ikdienā mēro ceļu no Bauskas uz Rīgu un atpakaļ, bet tā varot domās pārcilāt darāmos darbus.
Lielā servisā automehāniķi strādā maiņās. No 8.00 līdz 22.00, vienu nedēļu piecas darbdienas, otru - divas. Lai arī šajā amatā Georga diena ilgst no 9.00 līdz 18.00, viņš atzīstas, ka ne vienmēr izdodas darbus beigt noteiktā stundā. Viņš neatsaka palīdzēt kolēģiem, jo darboties ap autiņiem jau ir nepieciešamība. «Šogad ilgi nav sniega, bet vienu gadu, kad uzsniga pēkšņi un daudz tieši svētdienā, klientu mašīnām ziemas riepas trijatā mainījām līdz pat pusnaktij. Klienti ir pirmajā vietā,» teic speciālists.
Gros auto viņš sācis strādāt par mehāniķi un, kā pats stāsta, skrūvējis un skrūvējis, līdz uzticēts darboties ritošās daļas diagnostikas centrā. «Tur esi kā ārsts, kas pacientam nosaka īsto vainu, pirms viņu ved uz operāciju zāli,» skaidro Georgs. Ar laiku jau iemācījies problēmu noteikt ar dzirdi, bet palīdz arī speciālas datorprogrammas, kas diagnosticē bremzes, savirzes u. tml. Pašmācības ceļā apguvis datordiagnostiku, jo profesijā, viņaprāt, jābūt interesei par visu jaunāko, kas saistīts ar autotehniku, mašīnu modeļiem.
Būdams servisa vadītājs, Georgs atzīst, ka nākas saskarties ar problēmu atrast labus automehāniķus, kam profesija ir arī sirdslieta. «Pie mums praksē ierodas puiši, kas dažādās mācību iestādēs apgūst automehāniķa profesiju, bet jau pēc divām dienām saprotu, kurš būs lietaskoks, kurš par to jau interesējies un kaut ko darījis arī praktiski,» Georgs stāsta. Svarīga īpašība esot pacietība, vēlme rakties līdz saknei, jābūt pedantiskam.
Katra mašīna kā sava
«Pret jebkura klienta mašīnu jāizturas kā pret savu, ar šādu attieksmi darbi veicas un padodas,» atklāj speciālists. Ne reizes vēl neesot bijis, ka mašīnas defekts nav atrasts, varbūt tikai prasījis vairākas dienas. «Nākas «izkost» visādas mašīnu markas, jāseko tehnikas jaunumiem, līdzīgi kā nepārtraukti nomainās datori, tālruņu modeļi,» teic Georgs. Jārēķinās, ka darbā vienmēr būs netīras rokas, ilgas stundas jāpavada gan stāvus, gan tupus un rāpus. Reizēm grūti klientam izskaidrot, ka neparedzēti bija jānomaina vēl kāda detaļa, jo finansiāli katrs cenšas taupīt, tāpēc jāatceras brīdināt par izmaiņām samaksā jau iepriekš. Georgs uzskata, ka automehāniķim jāpārzina visas auto daļas - dzinēji, ātrumkārbas un viss pārējais -, jābūt gatavam tās saremontēt. Ja specializēsies, piemēram, tikai ritošo daļu nomaiņā, pildīsi autoatslēdznieka pienākumus vien. Kā servisa vadītājam Georgam jāpārzina arī citu kolēģu darāmais, biežāka ir saskarsme ar klientiem, darbs pie datora un dažādu dokumentu sagatavošana. Intervijas laikā viņa tālrunis zvana nepārtraukti - tiek saskaņota autodetaļu nomaiņa, sastādīta tāme, kas jānosūta klientam utt.
Savam priekam automehāniķi mēdz sarīkot sacensības. Georga rekords visu četru autoriteņu nomaiņā ir 12,5 minūtes. «Tas gan nenotiek gluži kā multfilmā Vāģi, bet azarts ir līdzīgs,» viņš smaida. Jautāts par vaļasprieku, Georgs min autosalonu dizainu, interjeru. Svētdienās viņš darbojas garāžā, radījis dizainu arī savas škodas salonam.