Draugi par jums priecāsies vai klusībā apskaudīs, bet pastāv liela iespēja, ka savējiem domātos sociālo tīklu ierakstus redzēs arī pilnīgi svešinieki. Un, ja viņu vidū būs tādi, kas perina ļaunus nodomus, tad no šķietami nevainīgās informācijas ļaundari varētu izdarīt vismaz divus secinājumus - pirmkārt, ceļotāju ienākumu līmenis ir pietiekams, lai atļautos lidojumu uz Austrāliju; otrkārt, šobrīd viņi nav mājās. Parokoties nedaudz dziļāk sociālo tīklu profilos bieži vien iespējams uzzināt arī citu vērtīgu informāciju - cilvēka nodarbošanos, darbavietu, paradumus, kur viņš dzīvo, kāds ir mājokļa iekārtojums u.c.Protams, šis piemērs nenozīmē, ka visiem sociālo tīklu lietotājiem būtu jāslīgst paranojā un jādomā, ka no visām pusēm uzglūn blēži, kas perina ļaunus nodomus. Tomēr tas liek aizdomāties, cik daudz mēs publiskojam informāciju, ko kāds var izmantot pret mums pašiem. Sociālo tīklu lapās mēs stāstām, kā jūtamies, kas mums patīk un liekas smieklīgs, bet bieži vien nemanot atklājam savu adresi, atrašanās vietu, ikdienas maršrutu, uzskatus un dzīves stilu. Ar to var iepazīties katrs, kam vien nav slinkums.Lai noskaidrotu, cik daudz par cilvēku iespējams uzzināt no sociālajiem tīkliem, vairāk nekā mēnesi veicām pētījumu, kura laikā sociālajos tīklos izsekojām nepazīstamus cilvēkus. Šajā rakstā visu izsekoto personu vārdi ir mainīti.Aerobikas un kokteiļu cienītājaKatrīna ir rīdziniece no dzimšanas. Visaktīvāk viņa lieto Foursquare.com, atzīmējot visas savas ikdienas gaitas. Meitene dzīvo Purvciemā, bet bieži paliek pa nakti pie drauga, kas dzīvo Apšu ielā. Katrīnai ir 22 gadi, viņa ieguvusi augstāko izglītību RTU. Šobrīd viņa strādā programmatūras izstrādes uzņēmumā par testētāju. Darbdienās viņa strādā no plkst.9 līdz 17. Pusdienu pārtraukumos Katrīna apmeklē ēdnīcu Kurši Zemkopības ministrijā, vai arī dodas uz veikalu Mego Vecrīgā. Uz darbu viņa brauc ar 5.trolejbusu no pieturas Daugavas stadions. Divreiz nedēļā Katrīna vakaros apmeklē sporta klubu City Fitness (tirdzniecības centrā Olimpia), piedalās aerobikas nodarbībās pie treneres Alīnas. Visbiežāk viņa iepērkas veikalos Rimi (Nīcgales ielā 2) un Beta (Nīcgales ielā 35). Brīvdienās izklaidējas savos iemīļotākajos klubos Just Bar un Coyote Fly, bet pēdējā laikā biežāk atpūšas mājās ar draugu vai draudzenēm. Katrīnai visvairāk garšo rums Captain Morgan ar kolu un kokteilis Mohito. Visvairāk patīk bildēt sevi un dažkārt alkoholiskos kokteiļus.Apzinīgais studentsVisvaldis ir rīdzinieks, dzīvo Iļģuciemā – Dzirciema ielā 99. Nesen nosvinēja savu 22.dzimšanas dienu. Visvaldis visvairāk lieto Foursquare, retāk Facebook, Twitter un Draugiem. Šobrīd viņš studē žurnālistiku Rīgas Stradiņa universitātē. Visvaldis visvairāk atzīmējas augstskolā - bibliotēkā, Daily pusdienu restorānā, auditorijās, pierakstot komentārus par to, kas notiek lekcijās un kā viņš jūtas. Svarīgākais viņam šobrīd ir mācības. Dažkārt puisis atzīmējas arī pa ceļam uz mājām, pieturās, piemēram, Buļļu aplī. Visvaldis pēc garās studiju dienas iepērkas veikalā Rimi, dažkārt pērk maizi vai kūku Iļģuciema maiznīcā. Katru trešdienas vakaru viņš sporto Āgenskalna ģimnāzijas sporta kompleksā. Puiša vecmamma dzīvo Zolitūdē – Rostokas ielā 48. Viņš dzīvo mierīgu dzīvi, nepatīk skaļas kompānijas, nelieto alkoholu. Patīk fotografēt sevi, puķes, dabu, grāmatas, kuras lasa, un retāk pārtiku, ko lieto uzturā.Atklāj pārāk daudzŠie piemēri rāda, ka jebkurš var izsekot pilnīgu svešinieku, un, piemēram, uzzināt, kad neesi mājās, lai varētu ielauzties un paņemt mantas, par kurām tik lepni esi stāstījis sociālajos tīklos. Edgars Karķis no IT uzņēmuma Tilde atzīst, ka neapdomīga interneta lietošana mūsdienās kļuvusi par nopietnu problēmu. "Lielākais satraukums varētu būt par interneta portālos sniegto informāciju, kas par cilvēku atklāj daudz vairāk, nekā tas būtu nepieciešams. Tie paši Draugiem.lv, Facebook, Twitter, Instagram utt. Šajos portālos cilvēki sniedz pārāk detalizētu informāciju. Taču katrs pats ir atbildīgs par to, ko saka, dara un raksta. Nevar prasīt atbildību no pakalpojuma sniedzēja, jo lietotājs pats pēc brīvas gribas ir izplatījis šo informāciju."Kā sevi pasargātPar cilvēku daudz ko vēsta ne tikai rakstiskā informācija sociālajos tīklos. Pētījumā secinājām arī to, ka tikpat detalizētu un daudzpusīgu informāciju var uzzināt arī no publicētajām fotogrāfijām. Draugiem.lv runasvīrs Jānis Palkavnieks brīdina: "Ja bilde bijusi pieejama kaut vai nelielai grupiņai, ko var draugos izveidot (kam bildes tiek rādītas un kam nē), pat diviem cilvēkiem, tā vairs nav privāta, bet gan publiska." Tas nozīmē, ka jebkurš, ar ko esi dalījies savā informācijā, var to izmantot pret tavu gribu. Katrā sociālajā portālā ir iestatījumu sadaļa, kurā lietotājs pats atzīmē, kam un cik plašai auditorijai ir redzami gan attēli, gan cita informācija. Tādēļ katrs pats var izvēlēties, cik daudz no savas dzīves atklāt sekotājiem, jo daži peles klikšķi var visu pilnībā izmainīt.Pētījums atklāja, ka sociālo tīklu lietotāji lielākoties paši labprātīgi atklāj specifisku informāciju, ko var izmantot pret viņiem. Tādējādi daudzi no mums pat neapzinoties vieglprātīgi apdraud ne tikai savu personīgo un mantisko drošību, bet arī radus un draugus, par kuriem rakstām sociālajos tīklos. Izdzēst iespējams tikai sociālajā portālā esošos datus, bet varbūt tie jau nonākuši trešās personas rokās (pārkopēti, nozagti vai izkrāpti).Katrs sociālo tīklu lietotājs sevi var pasargāt, norādot vēlamos privātuma uzstādījumus, ko iespējams noteikt katrā portālā. Īpaši daudz par mums stāsta sociālais portāls Foursquare, jo tur iespējams uzzināt ļoti detalizētu informāciju – kur šobrīd atrodies, ar kādu cilvēku un ko tur dari. Turklāt, ja šis portāls ir kopīgots ar citiem sociālajiem tīkliem, piemēram, Twitter, tad par tavu atrašanās vietu iespējams uzzināt pat nereģistrējoties Foursquare. Tādēļ ir svarīgi kritiski izvērtēt, ko un kādā nolūkā publicēt sociālajos tīklos.Visu rakstu par pārmērīgo atklātību internetā lasiet 6.novembra žurnālā Sestdiena!
Visa dzīve interneta spogulī
Privātu informāciju, ko viegli palaižam sociālo tīklu plašumos, ar lielu interesi var izpētīt ne tikai mūsu draugi un paziņas, bet arī pilnīgi svešinieki. Un tad atliek tikai cerēt, ka pašu izplatītās ziņas pret mums nevērsīsies kā bumerangs.Jaunlaulāto pārim, kas devies kāzu ceļojumā uz Austrāliju, varētu būt gluži saprotama vēlme dalīties savā laimē, iepriecinot Twitter sekotājus un citu sociālo tīklu lietotājus ar jaukām fotogrāfijām un komentāriem, piemēram, "Es ar savu mīļumu pie Sidnejas operas!", "Mēs ar ķenguru!" utt.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.