Ar režisores Ingas Tropas jaunāko izrādi teātris Dirty Deal Teatro iesāk ciklu, kurā dažāda vecuma bērniem tiks veidotas izrādes pēc Latvijas kultūras kanonā iekļauto darbu motīviem. "Man piedāvāja Jāņa Jaunsudrabiņa Balto grāmatu," atklāj režisore, kuras izrādes mērķauditorija ir 1.-4. klašu skolēni.
Pašā iesākumā Inga Tropa mēģinājusi atcerēties, kāpēc viņai pašai savulaik nav patikusi šī grāmata. "Tā bija par garu," gandrīz visu bērnu galveno pārmetumu rakstniekiem nosauc režisore, turklāt "tajā brīdī sava dzīve šķiet tik intensīva un aizraujoša, ka negribas lasīt par kāda onkuļa bērnības atmiņām". Arī pēc daudziem gadiem viņa šo grāmatu sākusi lasīt ar priekšstatu kā par labu un garlaicīgu darbu, bet pēc pirmajiem pārvarētajiem stāstiem Baltā grāmata paņēmusi sev līdzi, un viņa sākusi ceļot savas bērnības atmiņās. "Es priecājos, ka man to izdevās padarīt sev interesantu un tuvu," piebilst režisore.
Iestudējot izrādi, lielākās grūtības sagādājis tas, kā mūsdienu bērnam, kuram ir aifoni, aipadi un pilnībā izmainījusies domāšana, piedāvāt kaut ko tādu, lai viņš spētu identificēties ar tā laika varoņiem un varbūt pēc izrādes noskatīšanās paņemtu rokās Balto grāmatu un palasītu. "Man šķiet, ka ir izdevies atrast diezgan veiksmīgu formu," atklāj Inga Tropa, kura savu ieceri uz skatuves realizē kopā ar aktieriem Laumu Balodi un Jāni Znotiņu, kuri lasa grāmatu un uz vietas to izspēlē. "Man gribējās panākt to sajūtu, kāda ir bērnībā, kad tavā fantāzijas pasaulē raisās dažādi notikumi," atklāj režisore, kuras izveidotajā karkasā aktieri var ļauties improvizācijai.
"Pamazām telpa transformējas, un vienā brīdī rodas sajūta, ka tu nokļūsti citā realitātē, kas ir dzīva, krāsaina un piepildīta ar smaržām, garšām, skaņām," par viņu kopīgi uzburto vidi saka režisore, kurai to palīdzējusi īstenot izrādes scenogrāfe - Jaunā Rīgas teātra aktrise Inga Alsiņa. Ar savu izrādi režisore vēlas parādīt vai atgādināt par spēlēšanās burvību un to, ka lietām var pieiet radoši un izmantot tās pavisam citādi, nekā tas ir rakstīts instrukcijās. "Man šķiet, ka man to ir izdevies iedot arī savam bērnam," norāda Inga Tropa, kura uzskata, ka iestudēt izrādes jaunākajiem skatītājiem esot grūtāk nekā pieaugušajiem.
Iestudējums Baltā grāmata ir jau trešā bērnu izrāde režisores daiļradē - iepriekš tapis Ūdens un Kā saule gadījās. Viņa ļoti labi atceras, ka studiju laikā Latvijas Kultūras akadēmijā pedagoģe un režisore Māra Ķimele piedāvājusi iestudēt dāņu rakstnieka Hansa Kristiana Andersena pasakas. "Es atceros, ka es tajā brīdī nodomāju: es nekad netaisīšu bērnu izrādes! Pagāja vairāki gadi, un ko es daru?!"