Man ir lelle! – ar savu kartona rotaļlietu iepazīstina Jaunā Rīgas teātra aktrises Janas Čivželes atveidotā māsa Lolīte. Man ir ukulel(l)e! – mūziķa Kārļa Kazāka spēlētais brālis Kārlis ievibrē savas havajiešu ģitāras stīgas. Viņi abi ir satikušies jaunās režisores Paulas Pļavnieces iestudējumā Pielipīgie vārdi, kas domāts pašiem mazākajiem skatītājiem, kuri mācās runāt, – no divarpus līdz četru gadu vecumam. Šī rotaļīgā uzveduma pirmizrāde notiks piektdien, 13. novembrī, Dirty Deal Teatro, kurā soli pa solim skatītāji varēs iepazīt Raiņa darinātos vārdus.
Spoguļošanās spēle
Mīla, vēlme, atspulgs… "Un spoguli te arī rodu,/ Ko paskatīties ģīmīti," dzejoli Ciemā jāiet no krājuma Lellīte Lolīte nolasa Janas Čivželes varone un iesaista šajā spoguļošanās spēlē arī publiskā mēģinājuma skatītājus, kuri, sasēduši uz salmu maisiem, seko līdzi notiekošajam. "Madara, tu redzi savu atspulgu?" Šī izrāde ļauj ieraudzīt arī mazāk zināmus Raiņa vārdus. Glāstīgs, kniebīgs, pielipīgs – pēdējais pat iekļuvis iestudējuma nosaukumā un plakātā izveidots no tirkīza krāsas plastilīna burtiņiem. Varbūt ir vērts tos visus iemācīties un ieviest savā leksikonā?
Kopā ar bērniem Lolīte un Kārlis svin dzimšanas dienu, našķojas ar saldumiem (tik lieliem kā sapņos), vāra makaronu zupu, mēra viens otram temperatūru un dara vēl daudzas citas lietas. "Mēs runājam par viņiem aktuālām tēmām," akcentē Paula Pļavniece. Šis ir jau trešais jaunās režisores iestudējums teātra izrāžu ciklā bērniem un jauniešiem Šmulītis. Iepriekš viņa ir veidojusi izrādi lekciju ar fizikas eksperimentiem Mākoņi un izrādi spēli pēc Rūdolfa Blaumaņa noveles Nāves ēnā motīviem, kas bija mērķēta skolēnu auditorijai no sestās līdz astotajai klasei.
"Galvenais ir sarunāties kā līdzīgam ar līdzīgu," uzskata Paula Pļavniece. Savos iestudējumos viņa ir meklējusi kopīgu valodu gan ar pusaudžiem, kuriem spuras augšā, vēl pirms kaut kas vispār ir sācies, gan arī ar divgadīgajiem un četrgadīgajiem (tik savstarpēji atšķirīgiem) un viņu vecākiem. Režisore atklāj, ka jaunās izrādes tapšanas gaitā stāsti par Raiņa izdomātajiem vārdiem tikuši papildināti ar viņa dzejoļiem, kas gluži kā spēļu kubiciņi ļāvuši pakāpties soli augstāk kopējā koncepcijā. "Uz augšu skatīties, nevis pie zemes pievilkties," poētiski piebilst Paula Pļavniece.
Mazāks skatītājs, mazāka ģitāra
Kārlis Kazāks uzskata, ka iestudējums Pielipīgie vārdi mainīsies no izrādes uz izrādi atkarībā no bērnu kautrības vai atsaucības, turklāt viņi esot ļoti pateicīgi skatītāji, kas reaģē momentāni. Pieaugušie neizrāda attieksmi, un ir grūti saprast, ko viņi par izrādi domā, ja vien kādā brīdī neparādās tumsā spīdoši mobilo telefonu ekrāni, kas dod nepārprotamu mājienu par redzēto. "Taču ar bērniem uzreiz viss ir skaidrs, kas viņus interesē un kas – garlaiko,"paskaidro mūziķis, kura ģimenē aug trīs bērni – dēls un divas meitas.
Īpaši šai izrādei Kārlis Kazāks ir sarakstījis vairākas kompozīcijas ar Raiņa vārdiem. "Viņam ir ļoti smuki un muzikāli dzejolīši – nemaini ne vārda, un sanāk dziesmiņa," stāsta mūziķis, kurš pats tās arī izpilda un pavada uz ukuleles. "Mazāks skatītājs, mazāka ģitāra," pajoko Paula Pļavniece, kura uzzinājusi par Kārļa Kazāka vēlmi iesaistīties kādā no Dirty Deal Teatro iestudējumiem. Savulaik viņš ir piedalījies Nacionālā teātra izrāžu ciklā Īstais un komponējis mūziku režisora Ģirta Šoļa iestudējumam Emīls un Berlīnes zēni Leļļu teātrī.
"Ziema, ziema, ziemelītis," dzied Kārļa Kazāka atveidotais brālis, kuram mīļā māsa uz galvas birdina sniedziņu no papīra. Tieši šis materiāls kļūst par iestudējuma Pielipīgie vārdi trešo varoni, no kura tiek griezti, locīti, burzīti, pīti visi pārējie priekšmeti un dzīvas būtnes. Izrādes veidotāji vēlas, lai bērni aizietu mājās un turpinātu šo uzvedumu – izmantotu tajā iegūtos suvenīrus, kopā ar vecākiem radītu jaunas lietas un nodotos rotaļām. "Mazā Dārta ar kartona karoti baro papīra lelli mammas Lienes somā," pēc mēģinājuma ziņo Jana Čivžele.
Pielipīgie vārdi
Dirty Deal Teatro 13.XI plkst. 19, 14.XI, 6.XII plkst. 12 un 15
Biļetes Biļešu paradīzes tīklā EUR 7