Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Domas pulsē un vajā

22. oktobrī Latvijas Nacionālajā operā notiks baleta jauniestudējuma Bolero... pirmizrāde

Latvijas Nacionālā baleta sezonas pirmajā jauniestudējumā Bolero... skanēs Morisa Ravela un Modesta Musorgska mūzika. Programmā ir iekļauti trīs viencēlieni, kurus ir veidojuši dažādi autori. To vidū ir Dafnīds un Hloja ungāru horeogrāfa, Dienvidbohēmijas baleta mākslinieciskā vadītāja Atilas Egerhāzi interpretācijā un muzikālā kompozīcija Bolero poļu horeogrāfa Kšištofa Pastora versijā. Jauniestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents ir Mārtiņš Ozoliņš, diriģents – Farhads Stade.

Uzveduma pirmo daļu – Izstādes gleznas – ir radījuši pieci jaunie pašmāju horeogrāfi Antons Freimans, Milana Komarova, Elza Leimane-Martinova, Aleksandra Astreina un Raimonds Martinovs, kuriem tā būs debija uz Latvijas Nacionālās operas un baleta Lielās skatuves. Viņi ir iestudējuši Modesta Musorgska svītu Izstādes gleznas, kura savulaik tika veltīta komponista drauga krievu mākslinieka un arhitekta Viktora Hartmaņa piemiņai. Izstādes gleznas izrādē skanēs Morisa Ravela intrumentācijā, katram horeogrāfam atvēlētas divas gleznas.

Niansēta jūtu pasaule

Elza Leimane-Martinova piedāvās savu versiju par skaņu gleznu Aizjūgs. "Uzmācīgas domas – tās pulsē un vajā, vairojas un dūc," stāsta horeogrāfe, kura iedvesmu smēlusies Venēcijas mākslas biennālē un citur. "Es vienmēr paturu prātā to, kā man patīk justies uz skatuves," atzīst Elza Leimane-Martinova, kura kopš 2001. gada ir Latvijas Nacionālā baleta trupas soliste. Viņa cenšas savu ieceri ielikt otra ķermenī tā, lai viņam būtu bauda to izpildīt – lai būtu ērti, lai nenodarītu pāri. "Mani vairāk interesē niansēta jūtu pasaule, nevis riskanti triki."

Otrs darbs ir Neizšķīlušos putnēnu balets par maza cālēna lielo nepacietību ieraudzīt dienasgaismu caur čaumalas plaisu. "Tas ir samērā īss, taču ļoti veikls, precīzām un asām kustībām piesātināts," uzsver Elza Leimane-Martinova, kuras ieceri uz skatuves izdejo baleta māksliniece Nataļja Lipska. Mēģinājumā horeogrāfe uzmanīgi seko viņas darbībām un jūt līdzi ar visu savu ķermeni. Elza Leimane-Martinova atklāj, ka pirmo reizi viņas veidotā horeogrāfija tiek izpildīta mīkstajās čībiņās, nevis puantēs. 

Atvaļinājums pie ezera

Antons Freimans ir iestudējis gleznu Rūķis, par kuras interpretācijas varoni vai, iespējams, antivaroni kļuvis ods: niecīgais, bet kaitinošais asinssūcējs, kura likvidēšana sniedz patiesu baudu. "Iedvesmas avots bija mans atvaļinājums pie Latvijas ezeriem," saka horeogrāfs, kurš kompozīcijā saklausījis neapmierinātības notis un piemērotas vietas odu iznīcināšanai. Šajā darbā Antons iesaistījies arī kā dejotājs – iestudējumā Dafnīds un Hloja viņš atveidos galveno varoni jaunībā un piedalīsies vakara pēdējā izrādē Bolero.

Savukārt otra Modesta Musorgska glezna Antona Freimana versijā – Ar mirušajiem mirušo valodā – ir stāsts par pagātnes rēgiem. Gan horeogrāfijā, gan arī videoprojekcijās ir nolasāma atsauce uz Vasilija Kandinska daiļradi. "Man gribējās, lai šis darbs vairāk balstītos uz formu, nevis emocijām," paskaidro horeogrāfs, kurš kopā ar citiem kolēģiem vairākus gadus slīpējis savu rokrakstu Latvijas Nacionālās operas organizētajās meistardarbnīcās ar noslēdzošo vakaru Iespējams.

Mans stils viņu ķermeņos

Milana Komarova gleznu Tilerī ir radījusi kā spraigu, abstraktu un tehniski sarežģītu solo, kuru izpildīs baleta mākslinieks Germans Ševčenko. "Viņš ir ļoti spilgts un talantīgs," raksturo horeogrāfe. Jaunais dejotājs ir piedalījies arī viņas iepriekšējā darbā Tuvāk ekvatoram, kas tika veidots sadarbībā ar jauno komponisti Agatu Meļņikovu. Milana Komarova cenšas ap sevi pulcēt mākslinieku komandu, lai ar to turpinātu strādāt savos iestudējumos: "Mans stils iesēžas viņu ķermeņos, tādējādi mums kļūst arvien vieglāk saprasties."

Viencēlienu vakarā Bolero… būs skatāms vēl viens horeogrāfes darbs – glezna Samuels Goldenbergs un Šmulis, kas vēsta par divu cilvēku kā divu pasauļu sadursmi. Viens no viņiem ir bagāts, par sevi pārliecināts, otrs – nabags, bēdu un izmisuma mākts. "Taču dzīvē nekas nav pastāvīgs, un viņu lomas ātri mainās," iestudējumā tēlus izlīdzsvaro Milana Komarova, kura par vienu no savām autoritātēm dejas pasaulē uzskata amerikāņu horeogrāfu, kompānijas Complexions Contemporary Ballet dibinātāju Dvaitu Rodēnu.

Transformācijas pieredze

Aleksandra Astreina ir iestudējusi mi bemol mažorā radīto kompozīciju Limoža. Tirgus (svarīga vēsts) un si minorā tapušo skaņdarbu Katakombas. Romiešu kapenes. "Man patīk, ka tās atšķiras pēc noskaņojuma: viena ir jautra, otra – drūma," par mūzikā "pārrakstītajām" mākslinieka Viktora Hartmaņa gleznām teic horeogrāfe, kura atgādina, ka Hartmanis savulaik ir dzīvojis un strādājis šajā Francijas pilsētā. "Mana deja iemieso sevī radošo un virzošo spēku," par Limožu stāsta Aleksandra Astreina, kura to salīdzina ar Fortūnas riteni.

Turpretim viņas iestudētās Katakombas apzīmē nāvi kā mūžīgās transformācijas pieredzi. "Nāve nepastāv, tā ir pāreja citās, jaunās eksistences formās," paskaidro horeogrāfe, kura šajā darbā ir izvēlējusies spēlēties ar kontrastiem. Jauniestudējums Bolero… Aleksandrai Astreinai kā baleta māksliniecei ir ļāvis klātienē iepazīt Atilas Egerhāzi horeogrāfiju, kas būs redzama otrajā viencēlienā. "Ļoti poētiski un filosofiski," viņa raksturo ungāra radīto iestudējumu Dafnīds un Hloja, kurā ir skaidri sajūtama dvēsele.

Raimonds Martinovs ir iestudējis svītas Izstādes gleznas pēdējos divus skaņdarbus Mājiņa uz vistas kājām (Ragana) un Varoņu vārti (galvaspilsētā Kijevā), kas likuši rūpīgi ieklausīties Musorgska mūzikā. "Man tas bija nopietns pārbaudījums – salikt visu kopā, lai gan ar lielu dejotāju skaitu strādāju jau savā diplomdarbā Kāda mākslinieka mūžs, kas veltīts baleta leģendai Aleksandram Godunovam," atzīst horeogrāfs, kurš ar nepacietību gaida skatītāju vērtējumu par savu jaunāko veikumu. 

"Mēs vēl tikai augam, vēl tikai meklējam savu rokrakstu," saka mākslinieks, kurš savu stilu izvairās ievietot kādos noteiktos modernā vai klasiskā baleta rāmjos. "Arī būdami dejotāji, mēs mācāmies visu mūžu un nekad neesam sevi pilnveidojuši līdz visiem 100 procentiem," paralēles velk Raimonds Martinovs, kurš savu dejotāja pieredzi iegulda arī horeogrāfijā un būs vadošais solists Kšištofa Pastora iestudējumā Bolero.

Bolero...
LNO 22., 23.X, 11., 25.XI plkst. 19
Biļetes Biļešu paradīzes tīklā EUR 5–55

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atā, atā!

Nez, kā gan viņai tagad klājas? Kā jūtas? Vai kā netrūkst? Es spītīgi turpinu interesēties par lietām un cilvēkiem, kas ir pazuduši no mediju dienaskārtības

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja