Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Nāve baudas virsotnē

Andris Nelsons un Egils Siliņš Salomes iestudējumā Koventgārdena operā.Latviešu mūziķi būs arvien biežāk dzirdami Londonas Karaliskajā operā, sarunā ar Dienu uzsver Operas direktors Kaspers Holtens. Latvija viņam nav sveša zeme - pirms desmit gadiem dāņu režisors Kaspers Holtens, kurš tolaik bija Dānijas Karaliskās operas mākslinieciskais vadītājs, uz Latvijas Nacionālās operas skatuves iestudēja Mocarta Così fan tutte.

Tagad Kaspers Holtens vada Koventgārdena operu un ar gandarījumu uzskaita Latvijas mūziķu vārdus - Aleksandrs Antoņenko, Kristīne Opolais, Maija Kovaļevska, Elīna Garanča. Viņi visi jau dziedāja un atkal dziedās Koventgārdena operā.

Maijā un jūnijā sešas Riharda Štrausa Salomes izrādes Londonas Karaliskajā operā diriģēja Andris Nelsons, un pravieša Johanāna lomu tajās atveidoja basbaritons Egils Siliņš. Štrauss ir viens no Andra Nelsona iecienītākajiem komponistiem, taču Salomes erotikas un eksotikas piestrāvotajai pasaulei viņš pieskārās pirmo reizi.

Ekstātiskā vardarbība

Orķestris latviešu diriģenta vadībā skan fantastiski, atklājot Salomes kaislību traģisko spēku, liktenīgo nesavaldību, baudkāri un uzbudinājumu, ekspresīvo un ekstātisko vardarbību. Operas krāsainais, aromātiskais orientālisms Andra Nelsona lasījumā apdullina un ievilina klausītājus Salomes psiholoģisko, patoloģisko konfliktu labirintā, kas atrodas nevis Jeruzalemē mūsu ēras 30. gados (kā Oskara Vailda drāmā, kas ir operas pamatā), bet aptuveni 1900 gadu vēlāk nacistiskajā Vācijā, kur valda fašisms un sadisms.

Šo Salomi Koventgārdena operā 2008. gadā iestudējis skotu režisors Deivids Makvikars. Izrādes vizuālā noformējuma atskaites punkts ir Pjēra Paolo Pazolīni filma Salo jeb 120 Sodomas dienu, kas uzņemta pēc marķīza de Sada grāmatas. Operas scenogrāfijas un art deco stilā ieturēto kostīmu autore ir Esa Devlina. Izaicinošajai greznībai tiek pretstatīta sabiedrības demoralizēšanās un garīgā trūdēšana neilgi pirms Otrā pasaules kara sākuma (Bībeles stāstā par Jūdejas ķēniņa Hēroda valdīšanas periodu tiek akcentēts Romas impērijas noriets, kad antīkās pasaules zemiskie instinkti sadūrās ar nesen dzimušās kristietības morāli).

Divi soļi līdz ellei

Skatuves darbība risinās divos līmeņos: kamēr Hēroda pils augšējā stāvā notiek dzīres, apakšējā stāvā karavīri un sargi izklaidējas ar kailām sievietēm. Šī telpa, kas atrodas divu soļu attālumā no elles, atgādina publisko tualeti, savienotu ar bordeli un lopkautuvi. No augšējā stāva te nokāpj Hēroda pameita princese Salome (vācu soprāns Angela Denoke). «16 gadu veca meitene ar Izoldes balsi,» savas operas galveno varoni raksturoja Rihards Štrauss.

Viņai apkārt ir netikumi un grēki, par to liecina Salomes septiņu plīvuru deja - Deivids Makvikars to iestudē eleganti un graciozi. Tas nav striptīzs, bet Salomes deja pārī ar izvirtuli Hērodu. Viņi iziet cauri septiņām istabām, katrā no tām glabājas ar dažādām Salomes kleitām, bērnības un jaunības epizodēm saistītas atmiņas - nav šaubu, ka Hērods jauniņo Salomi ir seksuāli izmantojis. Par šo deju Hērodam būs jāsamaksā ar pravieša Johanāna jeb Jāņa Kristītāja (Egils Siliņš) galvu. Salome sapņoja noskūpstīt pravieša lūpas, taču Johanāns viņu ir atraidījis.

Sieviete allaž panāk savu

Iegūstot Johanāna galvu, Salome remdē savas psihoseksuālās slāpes. Angelai Denokei fināla monologā - precīzāk, asiņainajā varones un orķestra dialogā - izdodas nospēlēt nežēlīgu, slimīgu jutekliskumu un īstas mīlestības alkas. Salome dzied himnu nāvei un mīlestībai, saprotot, ka viņas pašas bojāeja ir neizbēgama. Princese nimfomāne, princese nekrofile beidzot var noskūpstīt Johanāna aukstās lūpas. Pravieša galva Salomes klēpī ir kā spainis, no kura plūst un plūst asinis. Viņa sajūt mīlas garšu un baudas augstākajā virsotnē mirst.

Mūzikas grandiozitāte savienojumā ar skatuves drāmas nāvējošo naturālismu liek noticēt operas tēliem. Salome šajā iestudējumā nav tikai histērisks, pārāk uzbudināts monstrs - viņa ir sieviete, kura par jebkuru cenu gatava panākt to, ko vēlas. Viņa ir tikpat uzticīga savām emocijām un vēlmēm kā Johanāns kristietības ideāliem. Par savu pārliecību abi mirst.

Egilam Siliņam šajā sezonā Johanāns bija jau otrā loma Koventgārdena operā. Johanānu Egils Siliņš atveido bieži: nākamajā dienā pēc pēdējās Salomes Londonā viņš dziedāja šo partiju Cīrihē. Nākamās sezonas sākumā Egils Siliņš būs dzirdams Salomē Vīnes Tautas operā.

Klausītāji, kuri vēlas Koventgārdena operā dzirdēt Latvijas dziedātāju balsis, var rezervēt biļetes uz Džuzepes Verdi Otello izrādēm no 12. līdz 24. jūlijam – titullomu atveidos Aleksandrs Antoņenko, pie diriģenta pults Antonio Papano.

Interviju ar Egilu Siliņu lasiet šeit.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja