Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Meraija Kerija. Esi mana, mazulīt!

Ceturtdien, 7. aprīlī, Rīgā uzstāsies Meraija Kerija – dziedātāja, kuru pielūgt nav grēks. Viņas lomu mūsdienu popmūzikā nedrīkst novērtēt par zemu

as notika pirms piecpadsmit gadiem. Mana kolēģe intervēja Meraiju Keriju kādā Eiropas metropolē. Viņas sēdēja uz dīvāna luksusa viesnīcas prezidenta apartamentos un sarunājās, malkojot šampanieti Cristal. Dziedātāja stāstīja, cik priecīga viņa ir un cik fantastisks ir viņas jaunākais videoklips. "Meraija, jūs mani cenšaties pārliecināt, ka esat laimīga, bet kāpēc jūsu acīs ir tik dziļas skumjas?" dīvai jautāja žurnāliste. Meraija nolika malā glāzi un izplūda asarās.

Pavisam drīz pasauli satricināja ziņa, ka viņa piedzīvojusi nervu sabrukumu un ievietota rehabilitācijas klīnikā. Tabloīdi vēstīja, ka dziedātāja mēģinājusi izdarīt pašnāvību, pārgriežot sev vēnas. Plašsaziņas līdzekļos cirkulēja dažādas baumas: Meraijai esot aizbraucis jumts, viņa esot asiņojusi un dejojusi kā dervišs viesnīcas numurā kaut kur Amerikā, apgalvojusi, ka ar viņu caur televīzijas ekrānu sarunājoties Vitnija Hjūstone. Tajā laikā Vitnija vēl bija dzīva.

Uz spēles – visa dzīve

Būt par popzvaigzni ir viena no bīstamākajām nodarbēm, un Meraija Kerija par to zina visu. Viņa piedzīvojusi grandiozus panākumus un ne mazāk grandiozas, gandrīz fatālas izgāšanās. Dramatiski karjeras pavērsieni, traģisma pilnas epizodes personiskajā un profesionālajā dzīvē nostiprina katras leģendas mitoloģiju. Ja liktenis tevi dāsni lutinājis un pēc tam izspēlējis ar tevi ļaunus jokus, pārbaudot izturības robežas, tu esi dīvas statusa vērta. Citādi tu esi tik veiksmīga, cik veiksmīgs ir tavs jaunākais hits. Īstās kino un estrādes dīvas – viņas cieš, viņām sāp, viņas nemitīgi saskaras ar pretestību. Taču viņas nedrīkst izrādīt vājumu, jo uz spēles – visa dzīve.

Ceturtdien, 7. aprīlī, Meraija Kerija uzstāsies Arēnā Rīga. Viņas lomu mūsdienu popmūzikā nedrīkst novērtēt par zemu. Līdzās Vitnijai Hjūstonei un Selīnai Dionai viņa pieder 90. gadu izcilāko popdīvu leģionam. Taču atšķirībā no šīm dāmām Meraija Kerija ir savu populārāko dziesmu līdzautore un līdzproducente; tas līdz mūža beigām nodrošinās viņai lielu naudas plūsmu – autoratlīdzības sistēma darbojas perfekti, un Meraijas Kerijas vecie hiti radio ēterā skanēs vēl ne vienu vien gadu desmitu.

Slavas virsotni dziedātāja sasniedza pirmsdigitālajā, pirmspirātisma laikmetā, kad komerciālās popmūzikas ieraksti tika pārdoti vislielākajos apjomos. Tie bija industrijas zelta laiki, kuri nekad neatgriezīsies. Meraijas Kerijas fenomens ir mērojams ne tikai skaitļos – viņas svarīgākais nopelns ir sieviešu popmūzikas vokāla kanona radīšana. Māksliniece radījusi pati savu skolu. Tas viņai izdevās ar pirmo hitu Vision of Love (1990); divus gadus vēlāk Vitnija Hjūstone ierakstīja Dollijas Pārtones kompozīciju I Will Always Love You. Šīs dziesmas pilnībā mainīja klausītāju priekšstatu par to, kā jāskan sieviešu balsij. Meraija un Vitnija pārsteidza pasauli ar virtuozu vokālo sniegumu, balss diapazonu, tembru un krāsām. Viņas dziedāja augstāk, izteiksmīgāk un skaistāk nekā citas mākslinieces. 1998. gadā abas dziedātājas ierakstīja duetu When You Believe – šo dziesmu Meraija izpildīs koncertā Rīgā. Uz videoekrāna viņai pievienosies Vitnija Hjūstone.

Vokālo specefektu birums

Ieklausieties Meraijas 90. gadu ierakstos, lai pārliecinātos, cik viegli viņa pāriet no krūšu reģistra dzirkstīgos, ekstātiskos treļļos, par kuriem viņu apskaustu jebkurš koloratūrsoprāns. Meraijas Kerijas hitu noslēpuma atslēga ir ne tikai melodiskums, bet arī sarežģīti vokālie specefekti, kurus demonstrē viņas kustīgā, elastīgā balss (tās saknes meklējamas soulmūzikā un gospeļos). Var ilgi diskutēt, vai tā ir tikai vokālā akrobātika un fiziskais izaicinājums, kuram ļāvusies Meraija Kerija, vai tam ir emocionāls, radošs piepildījums.

Meraijas Kerijas dziedāšanas tehnika iedvesmojusi visas mūsdienu popmūzikas, R&B un soulmūzikas zvaigznes (Bejonsē, Kristīna Agilera, Riana, Adele, Ariana Grande, Leona Lūisa, Lēdija Gāga, Keitija Perija, Graimsa – tā ir aisberga augšdaļa), kā arī neskaitāmas talantu šovu un konkursu dalībnieces, kuras imitē Meraijas vokālo manieri un stāju. "Meraijas Kerijas dziesma Hero sabojāja vairāk rīkļu nekā smēķēšana"; "Meraijas Kerijas parādīšanās ir sliktākais, kas varēja notikt ar amatierdziedāšanu kopš karaokes izgudrošanas" – tie ir tikai daži zobgaļu komentāri.

Meraijas Kerijas māte ir bijusī operdziedātāja un vokālā pedagoģe, taču pati zvaigzne neslēpj, ka neprot lasīt notis un dziesmas raksta, sadarbojoties ar pianistu. Popmūzikas dziedātājiem atšķirībā no operas solistiem parasti nav atbilstošas izglītības – savu amatu viņi apgūst nevis teorijā, bet praksē. Tas, visticamāk, nozīmē, ka viņiem nav padziļinātu zināšanu par vokālo mākslu un viņi riskē traumēt vai zaudēt balsi. Piemēram, Vitnija Hjūstone jaunībā dziedāja nevainojami, taču dzīves beigās viņas balss zaudēja visas apbrīnojamās kvalitātes – ne tikai tāpēc, ka māksliniece aizrāvās ar narkotikām, bet arī tāpēc, ka viņa nebija apguvusi tehniku un nezināja, kā dziedāt pareizi.

Ziemassvētki līdz pasaules galam

Popmūzikas vokālisti, kuri apveltīti ar unikālu balsi, gandrīz vienmēr ir kaprīzi un neirotiski. Koncertā viņiem ir bail neattaisnot publikas cerības – jo mēs visi tik labi pazīstam satriecošos ierakstus. Meraija Kerija karjeras sākumposmā ilgus gadus tika uzskatīta par "studijas žurku", viņa nekad nav nogurdinājusi sevi ar koncertēšanu. Dīvas iepriekšējā Eiropas turneja notika pirms 13 gadiem.

Kopš pērnā gada maija Meraija Kerija regulāri uzstājas Lasvegasā ar šovu Mariah #1 to Infinity, tajā viņa hronoloģiskā secībā izpilda visas savas 18 dziesmas, kuras no 1990. līdz 2008. gadam ieņēmušas 1. vietu ASV prestižākajā topā Billboard Hot 100 (Meraiju pārspēj tikai grupa The Beatles, kurai Amerikā bija 20 dziesmu, kuras iekarojušas šā topa virsotni). Ziemassvētkos dzimtajā Ņujorkā Meraija ik gadu rīko koncertsēriju, kurā interpretē tradicionālas svētku melodijas un savu supergrāvēju All I Want for Christmas Is You (viņa ir dziesmas autore). Tas ir viņas ieguldījums Ziemassvētku oriģinālrepertuārā, un šī kompozīcija jau kļuvusi par sekulāru klasiku, kas katru gadu decembrī būs aktuāla līdz pasaules galam – tāpat kā Džordža Maikla šedevrs Last Christmas.

Vēl viens Meraijas Kerijas radošais sasniegums ir popmūzikas apaugļošana ar hiphopu un R&B. Tagad tā ir ierasta prakse, ka vienā dziesmā tiek kombinēta melodija un ritmiska repošana, taču pirmie to uzdrošinājās izdarīt Meraija Kerija un grupas Wu-Tang Clan dibinātājs Ol’ Dirty Bastard kompozīcijā Fantasy (Remix) 1995. gadā. Meraija mīl reperus – Džeju Zī, Snūpdogu, Misiju Eliotu, Kanji Vestu u. c. –, un viņi mīl Meraiju.

Atlēte pirms izšķirošā lēciena

Kas notiek ar Meraijas Kerijas balsi tagad? Daļa vokālās spozmes ir zaudēta. Ierakstā to just nevar, taču koncertā zvaigznes sniegums nav tik stabils kā agrāk. Atsauksmes liecina, ka Meraija Kerija dzied oktāvu zemāk nekā hitu oriģinālajās versijās. "Augšas" padodas arvien grūtāk – uz skatuves viņa dažreiz atgādina atlētu pirms izšķirošā lēciena, kurš pēdējā mirklī tomēr izlemj neriskēt. Pirms dziesmas sarežģītākās pasāžas Meraija Kerija parasti uz mirkli sastingst, pieliek roku pie auss, pēc tam paceļ augstāk – kaut kur debess virzienā – un izdveš ilgi gaidīto skaņu. Ja izdodas dievišķīgi un viņas balss caurdur arēnas tumsu, publika uzreiz pieceļas un rīko nebeidzamas ovācijas. Meraija Kerija netēlo dejotāju – kabarē tradīcijās ieturētajā The Sweet Sweet Fantasy Tour šovā viņa ir mazkustīga, pa skatuvi viņu kā Kleopatru nēsā asistenti labi ieeļļotiem ķermeņiem.

Meraijas Kerijas seja, kurai ir raksturīga valdzinoša medus krāsa, dzīvē izskatās tāpat kā rūpīgi apstrādātajās fotogrāfijās. Taču citas sava ķermeņa daļas publicitātes materiālu vajadzībām Meraija Kerija parasti uzlabo. Fotošops jau labu laiku ir meiteņu labākais draugs, Meraija Kerija to izmanto kā bruņas – viņa saprot, ka skatītājiem ir vajadzīga elka uzlabotā versija. Realitātē dīvai ir kuplākas, greznākas formas, nekā esam pieraduši redzēt videoklipos un uz albumu vākiem. Uz skatuves viņa ir kā perfekta 3D izdruka, pati savs ideālais klons.

Melnā sieviete ar gaišu ādu

Dziedātāja prot ironizēt par savu tēlu un stāsta, ka visu mūžu staigā tikai augstpapēžu kurpēs: "Pat manām čībām ir augsti papēži. Citādi es nespēju paiet!" Staigāšana nav Meraijas Kerijas stiprā puse – viena no viņas stingrākajām prasībām ilgus gadus esot bijusi, ka viņa nekad neizmantojot kāpnes. Varbūt tās ir dīvas spēles. Tie, kuriem paveicies viņu satikt, ir pārsteigti, cik inteliģenta, gudra, gaiša un silta ir Meraija Kerija. Izskats un tēls var būt maldinošs. "Ja man rokās būtu ģitāra un es pozētu ar nesakārtotiem, salipušiem matiem, iespējams, kāds mani uztvertu nopietnāk. Es ģērbjos, kā man patīk. Es tā izskatītos, ja joprojām strādātu par viesmīli," uzsver Meraija Kerija.

Viņa piebilst, ka patiesībā nekad nav bijusi pārliecināta par savu izskatu. Viens no iemesliem – Meraijas Kerijas etniskā izcelsme. Viņas māte ir īru izcelsmes baltā amerikāniete, tēvs – venecuēliešu izcelsmes afroamerikānis. Meraija uzauga Longailendā, viņu audzināja māte. Ģimenei bija finansiālas grūtības, un Meraija bērnībā un jaunībā saskārās ar rasismu – viņa nejutās ne melnā, ne baltā. Pašlaik viņa sevi identificē kā melno sievieti ar ļoti gaišu ādu.

"Man vienmēr ir bijušas bailes, ka man jebkurā brīdī var izsist pamatu zem kājām. Esmu pieradusi daudz strādāt. Es baidos, ka varu visu zaudēt," saka Meraija Kerija. Kopš bērnības viņa bijusi apsēsta ar Merilinu Monro: "Desmit gadu vecumā Ziemassvētkos saņēmu Normena Meilera uzrakstīto Merilinas biogrāfiju. Ticiet vai ne, bērnībā es ļoti daudz lasīju. Varbūt tas neiet kopā ar manu tēlu?! Arī Merilina filmas Something’s Got to Give uzņemšanas laukumā lasīja Nīči."

Ņujorkas geto dārgumiņš

Meraijai Kerijai ir viena nozīmīga kinoloma. Režisora Lī Denjelsa skarbajā drāmā Dārgumiņš/Precious (2009), kas portretē afroamerikāņu dzīvi 80. gados Ņujorkas geto, dziedātāja ir absolūti neatpazīstama necilas Hārlemas sociālā dienesta darbinieces tēlā. Filma stāsta par 16 gadu vecu tumšādainu meiteni (aktrise debitante Gaborija Sidibe) – viņa ir analfabēte, cieš no liekā svara, vardarbīgas mātes un jau otro reizi gaida bērnu no pašas tēva, kurš viņu regulāri izvaro un ir inficējis ar HIV. Meraijas Kerijas varone nav gluži meitenes sargeņģelis un labā feja, taču cenšas viņai palīdzēt; sākotnēji šī loma bija paredzēta Helēnai Mirenai.

Kritiķi slavēja Meraijas Kerijas sniegumu Dārgumiņā (tikai pamēģiniet kritizēt kādu projektu, kura galvenā tēma ir rasisms un līdzproducente – Opra Vinfrija), savukārt astoņus gadus agrāk popzvaigznes aktierspēle romantiskajā muzikālajā filmā Glitter (2001) tika nopelta un izsmieta. "Kad Meraija Kerija cenšas paust kādu emociju, viņa izskatās tā, it kā būtu pazaudējusi sava auto atslēgas," par dīvas lomu neveiklajā kinomūziklā rakstīja izdevuma The Village Voice recenzents.

Ziloņkaula torņa gūstekne

Par superzvaigzni viņai palīdzēja kļūt viens no savulaik ietekmīgākajiem mūzikas industrijas bosiem – ierakstu kompānijas Sony Music vadītājs Tomijs Motola. 90. gados Meraija Kerija bija viņa sieva un par visām baudām maksāja ar savu brīvību: Tomijs Motola ieslodzīja Meraiju Keriju ar Swarovski kristāliem izrotātā ziloņkaula tornī un centās apslāpēt viņas pašas radošās vēsmas. Viņiem bija 21 gada starpība. "Laulībā pavadītajos gados es alku, lai kāds mani nolaupītu. Es par to bieži fantazēju. Man vienmēr līdzi bija pierakstu klade – gadījumam, ja man vajadzētu ātri aizbēgt," atklāj Meraija.

Pēc šķiršanās no Tomija Motolas un Sony Music Meraijas Kerijas dzīvē sākās nebūt ne gaišākais periods, kaut gan sākotnēji viss izskatījās cerīgi. Dziedātāja parakstīja 100 miljonu ASV dolāru vērtu līgumu ar ierakstu kompāniju Virgin Records. Neilgi pirms filmas Glitter pirmizrādes un tās pavadošā skaņu celiņa izdošanas Meraija Kerija piedzīvoja smagu emocionālo un fizisko sabrukumu, kas pieminēts raksta sākumā. Viss, kas bija saistīts ar projektu Glitter, izgāzās ar tik skaļu blīkšķi (albums iznāca terora aktu dienā 2001. gada 11. septembrī), ka Virgin Records nolēma anulēt līgumu ar dziedātāju un izmaksāt viņai 50 miljonu, lai tiktu no viņas vaļā. Daudziem šķita – Meraijas Kerijas treļļi apklusuši uz visiem laikiem, viņas karjerai pienācis gals. Dīva nokrita no pjedestāla, taču saņēmās un 2005. gadā izdeva albumu The Emancipation of Mimi, kas kļuvis par globālu bestselleru un ieguvis trīs Grammy. Tā viņa arī virzās – augšup lejup augstpapēžu kurpēs. Kad Meraija nogurst, viņu nēsā uz rokām.

Meraija Kerija
Turnejas The Sweet Sweet Fantasy koncerts
Arēnā Rīga 7.IV plkst. 20
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 39–149

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja