Aizvadītajā gadā apritēja pusgadsimts, kopš vijolnieks Deivids Haringtons (David Harrington) Vjetnamas kara un Džordža Krama (George Crumb) skaņdarba Melnie eņģeļi jeb Black Angels iespaidā dibināja ansambli. Ar lociņu spēlējamas ūdens glāzes, pasāžas ar runātu vārdu un elektronikas ielaidumi bija inovācijas kamermūzikas kompozīcijā, kas aizrāva Heringtonu jo īpaši. Laika gaitā un mainoties kvarteta dalībniekiem, Kronos Quartet ir brīžiem gluži vai spītīgi turpinājis īstenot māksliniecisko vīziju, kurā sastopas bezbailīga jaunatklāšanas tieksme un nepārtraukti, arvien no jauna pārrakstīti stīgu kvarteta pieredzēšanas noteikumi. Un nav pārspīlēts apgalvot, ka Kronos ir joprojām ievērojamākais stīgu kvartets pasaulē un viens no ietekmīgākajiem mūzikas kolektīviem vispār.
Šobrīd tajā muzicējošie D. Heringtona kolēģi un domubiedri Gabriela Diaza (Gabriela Díaz, otrā vijole), Ajane Kozasa (Ayane Kozasa, alts) un Pols Vjnako (Paul Wiancko, čells) ar ik koncertu, ierakstu, pasūtinājumu un sadarbību ar citiem māksliniekiem turpina nest stīgu kvarteta reformatoru lāpu un ar savu radošo darbību, būšanu vispār spilgtāk par citiem iemieso muzicēšanu kā dzīvās mākslas formu un “laikmetīgumu” vārda visplašākajā un precīzākajā izpratnē. Proti, Kronos Quartet rada pasaulei un atbild uz tai šobrīd svarīgiem jautājumiem, mijiedarbojas ar to nepastaripināti, tādējādi jau sen būdami “salauzuši robežas tam, ar ko nodarbojas stīgu kvarteti,” kā to trāpīgi atzīmē The New York Times.
Tūkstošiem uzstāšanos visā pasaulē, desmitiem izdotu ierakstu, neskaitāmas sadarbības ar dažādāko žanru elites mūziķiem, komponistiem un citiem izpildītājiem un ap tūkstoti pasūtījuma darbu un aranžiju – spilgtākie, bet tikai daži ieraksti kvarteta radošajā biogrāfijā. Protams, arī vairāk nekā 40 apbalvojumu, tostarp Polar Music, Avery Fisher Prize un Edison Klassiek Oeuvre balvas – vieni no augstākajiem apbalvojumiem mūzikā, kā arī trīs Grammy balvas par labāko kamermūzikas izpildījumu 2004. gadā, par labāko neliela izmēra ansambļa sniegumu (togad uzvarot paši sevi, Albāna Berga (Alban Berg) mūzikas ieskaņojumam pārspējot Pētera Vaska Ceturtā stīgu kvarteta ierakstu), kopā ar Loriju Andersoni (Laurie Anderson) ieskaņojot viņas 2018. gada albumu Landfall, kā arī par labāko skaņu režiju, izdodot kvarteta tuvākā drauga un laikabiedra Terija Railija (Terry Riley) opusu Sun Rings pirms četriem gadiem.
“Mana nodošanās ir censties radīt mūziku, kas spētu kā ar rokām mūs visus apskaut,” par savu mūža uzdevumu izteicies kvarteta vadītājs Deivids Haringtons. Lai arī nesakritīgi laikā, bet domu gluži vai turpinājis viņš ir, nelielā sarunā ar Dāvi Eņģeli pirms sešiem gadiem sakot:
“Es labprāt atrastu mūziku, kas spēj pasargāt bērnus, cilvēkus, kas šeit dzīvos nākotnē. Mūziku, kas ir ložudroša. Man tas patiktu. Mēs vēl neesam atraduši tādu mūziku. Tādu, kas, piemēram, spētu sevī ieskaut manus mazbērnus un pasargāt viņus no briesmām. Bet es neesmu atmetis šos meklējumus, jo ticu, ka šajā Visumā ir tāda mūzika. Ja mēs koncentrējamies un nepārstājam to meklēt. Esmu nodevies tādas mūzikas meklējumiem, kas būtu tik spēcīga, ka liktu vardarbīgiem cilvēkiem pārtraukt vardarbību.”
Šodien šāda mūzika, šādi mākslinieki pasaulei nepieciešami un nozīmē tai visvairāk.
Biļetes uz Kronos Quartet koncertu Hanzas peronā nopērkamas Biļešu paradīzes tirdzniecības tīklā.