Amerikāņu kritiķi nezina, kā dzīvot tālāk un kādus epitetus bārstīt, – tik fantastisks un vēsturisks izrādījies Annas Ņetrebko sniegums lēdijas Makbetas tēlā šīs sezonas sākumā Metropolitēna operā Ņujorkā. "Viņa ķeras šai lomai pie rīkles un nelaiž vaļā", "Ņetrebko savā priekšnesumā vienmēr sasniedz virsotni, kad spiež gāzi grīdā", "Duetā ar Makbetu pēc slepkavības viņa izšauj vārdus kā šautriņas", "Tā ir precīza, dzēlīga, visaugstākajām prasībām atbilstoša Verdi dziedāšana ar perfekti nopulētām, spīdošām "augšām". Viņa ir soprāns ar zvaigznes spēku vislabākajā nozīmē: harismātisks izteiksmīgums piepilda katru uzstāšanās elementu," – tie ir tikai daži citāti no izrādes Makbets recenzijām, kurās tiek skandināts "viens no lielākajiem triumfiem Metropolitēna operas jauno laiku vēsturē".
Zvaigznes Šekspīra bastionā
Džuzepes Verdi Makbets Metropolitēna operā ir pieklājīgs, drūmi minimālistisks, neuzkrītoši mūsdienīgs iestudējums, kuru 2007. gadā veidojis dižā barda daiļrades pazinējs, bijušais cienījamā teātra – Šekspīra bastiona Royal Shakespeare Company (tā mājvieta ir Stretforda pie Eivonas) – mākslinieciskais vadītājs Adriens Nobls.
Jaunajā sezonā izrādes atjaunojumā klausītājus priecē zvaigžņu ansamblis – krievu soprāns Anna Ņetrebko (lēdija Makbeta), serbu baritons Žeļko Lučičs (Makbets), vācu bass Renē Pape (Banko) un maltiešu tenors Džozefs Kalleja (Makdafs). Pie diriģenta pults – itāļu maestro Fabio Luizi. Lēdija Makbeta ir jaunākā loma Annas Ņetrebko repertuārā, pirmo reizi viņa to dziedāja vasarā Minhenē – tikai divās izrādēs – ar milzīgiem panākumiem (klausītāji bija gatavi pārdot dvēseli, lai iegūtu biļetīti).
Metropolitēna operā viņai ir septiņu izrāžu cikls (līdz 18. oktobrim), un biļetes nav izķertas – acīmredzot Makbets Ņujorkas publikai ir pārāk sarežģīts opuss, nepalīdz pat kritiķu publiski paustā sajūsma.
Ļaunuma impērija
Lēdijas Makbetas partija iezīmē Annas Ņetrebko pāreju uz smagāku, dramatiski prasīgāku materiālu. Šai lomai māksliniece pievērsās, apzinoties, ka viņa nav dramatiskais soprāns. "Dziedātājai, kura ķeras pie lēdijas Makbetas lomas, ir jābūt plašam diapazonam. Mans zemais krūšu reģistrs, bez kura šo partiju nav iespējams nodziedāt, man ļoti palīdz, tāpat kā belcanto tehnikas bagāža," viņa stāsta.
Atveidot riebekli izrādījies viegli: "Beidzot uz skatuves varu būt es pati. Neaizmirsīšu, kā es mocījos ar Tatjanu operā Jevgeņijs Oņegins – viņas tēls man vispār nepiestāv, tāpēc nācās spēlēt katru žestu, katru skatienu." Dziedātāja uzskata – Verdi mūzika pasaka priekšā, ka operas gaitā lēdijas Makbetas alkatība, varaskāre un ļaunums progresē. "Mēs vērojam absolūtu varones morālo pagrimumu – no sākuma līdz apoteozei. Viņas dusmu vilciens traucas milzu ātrumā, un to nav iespējams apturēt," viņa nesen sacīja intervijā laikrakstam Rossijskaja gazeta.
Dažus vērtīgus padomus, kā pareizi dziedāt Verdi mūziku, Annai sniedzis maestro Rikardo Muti. "Viņš teica, ka Makbetā ritms un vārdi ir gandrīz vai svarīgāki nekā notis. Ritmam ir jābūt simtprocentīgi precīzam," dziedātāja atklāja sarunā ar The New York Times.
Laiks apgūt Vāgneru
Annas Ņetrebko nākotnes plānos – Aīda un Norma. Turpretim Dezdemonai viņa saka nē. "Es nevēlos tēlot Dezdemonu. Kā sieviete var būt tik muļķīga?! Es viņas vietā uzreiz izšķirtos no tik greizsirdīga mačo kā Otello. Es turpinātu dzīvot, un lai viņš dara, ko vēlas. Šekspīra drāma, Boito librets un Verdi mūzika operā Otello ir brīnišķīga, taču šis nav tas sieviešu tips, kuru es gribētu atveidot uz skatuves. Tas pats attiecas uz Šostakoviča Mcenskas apriņķa lēdiju Makbetu. Es nekad nebūtu tik stulba, lai noslīcinātos vīrieša dēļ!"
Dziedātāju fascinē Elzas tēls Riharda Vāgnera operā Loengrīns. Viņa debitēs šajā lomā 2016. gadā Drēzdenes operā diriģenta Kristiāna Tīlemaņa vadībā. "Vāgnera valoda vispirms ir jāiepazīst, un pēc tam jāiemācās loma. Vāgnera mūzika dziedātājiem nav viegla. Taču tagad man ir vispiemērotākais laiks gan Elzai, gan Pučīni Manonai Lesko."Manonu Lesko Anna Ņetrebko pirmo reizi dziedāja šā gada sākumā Romas operā maestro Rikardo Muti vadībā. Dīvas nākamais uznāciens Manonā Lesko ir gaidāms drīz – režisora Hansa Neienfelsa veidotajā jauniestudējumā Bavārijas Valsts operā Minhenē. Pirmizrāde – 15. novembrī. Kavaliera de Grijē lomu atveidos Jonass Kaufmanis. (Atkal fani sola pusi karaļvalsts par biļeti – nevar tikt iekšā ne par kādu naudu.)
28. oktobrī Anna pirmo reizi kāps uz Maskavas Lielā teātra skatuves: viņa piedalīsies operdīvas Jeļenas Obrazcovas 75 gadu jubilejai veltītajā galā koncertā – Anna kopā ar savu līgavaini Azerbaidžānas tenoru Jusifu Eivazovu dziedās duetu no Manonas Lesko.
Uz Metropolitēna operas skatuves Anna atgriezīsies 2015. gada janvārī un februārī – Pētera Čaikovska Jolantas titullomā; tiešraidē Rīgas kinoteātrī Kino Citadele šo izrādi baudīsim 14. februārī komplektā ar vēl vienu viencēliena operu – Bēlas Bartoka erotisko psihotrilleri Hercoga Zilbārža pils.
Jau pēc nedēļas, 18. oktobrī, tiešraidē redzēsim Mocarta Figaro kāzu jauniestudējumu, kas septembrī svinīgi atklāja Metropolitēna operas 2014.–2015. gada sezonu. Izrādes režisors ir Ričards Eirs, diriģents – Džeimss Levains. Lomās – Ildars Abdrazakovs (Figaro), Amanda Mažeska (grāfiene), Marlisa Pētersena (Suzanna), Izabela Leonarda (Kerubīno) un Pēters Matei (grāfs).
Vienīgā Latvijas zvaigzne, kuru šajā sezonā redzēsim uz Kino Citadele ekrāna tiešraidē no Ņujorkas, būs tenors Aleksandrs Antoņenko – viņš dziedās donu Hosē Žorža Bizē Karmenā. Viņa partnere titullomā būs Gruzijas mecosoprāns Anita Račvelišvili. Pie diriģenta pults – Pablo Erass-Kasado. Tiekamies kinoteātrī 1. novembrī!
Metropolitēna operas izrādes uz Kino Citadele ekrāna 2014.–2015. gada sezonā
Džuzepe Verdi Makbets 11. oktobrī plkst. 19.55
Volfgangs Amadejs Mocarts Figaro kāzas 18. oktobrī plkst. 19.55
Žoržs Bizē Karmena 1. novembrī plkst. 18.55
Džoakīno Rosīni Seviljas bārddzinis 22. novembrī plkst. 19.55
Rihards Vāgners Nirnbergas meistardziedoņi 13. decembrī plkst. 19
Francis Lehārs Jautrā atraitne 17. janvārī plkst. 19.55
Žaks Ofenbahs Hofmaņa stāsti 31. janvārī plkst. 19.55
Pēteris Čaikovskis Jolanta. Bēla Bartoks Hercoga Zilbārža pils 14. februārī plkst. 19.30
Džoakīno Rosīni Ezera jaunava 14. martā plkst. 18.55
Pjetro Maskanji Zemnieka gods. Rudžjēro Leonkavallo Pajaci 25. aprīlī plkst. 19.30
Informācija: www.forumcinemas.lv/Events/Opera un www.metopera.org